Socialdemokraterna

WEB_INRIKES

Juholt bör avgå för partiets bästa

Publicerad 11 oktober, 2011 - 17:10

JUHOLTAFFÄREN Håkan Juholt måste nu själv tänka på vad som är bäst för partiet och inte honom själv. Han bör fundera över vilket förtroende han  kan ha ute i samhället och också vad folk tänker när han deltar i debatterna. Lyssnar de på vad partiet vill i olika frågor eller är tankarna någon annanstans. Situationen är sämsta tänkbara och i skenet av detta bör han överväga sin och partiets bästa ordentligt innan alla nödvändiga beslut skall tas, skriver Lars Törnman.

Håkan Juholt har verkligen hamnat i mardrömsscenariet med de händelser som nu sker i offentlighetens ljus. Lika illa är det för partiet. Har själv tillhört partiets ideologi hela mitt liv hittills.1994 blev jag tvungen att starta Kirunapartiet som motpol mot det som då var vida känt i Sverige under namnet ”Kirunahärvan”. Där det framkom att mångårig (s) makt hade skapat en anda bland makthavarna som inte rimmade med andemeningen med förtroendeuppdrag. Här var goda kålsupare från alla möjliga myndigheter som hade svårt med ”mitt och ditt”. Vissa satte i system att nyttja och tänja på gränser på vad som ingick i deras arbetsuppgifter. Resultatet med bildandet av Kirunapartiet innebar att sap halverades i Kiruna och vi blev största parti. 2009 såg vi att nu fanns nya krafter i partiet som verkligen ville ha bästa möjliga framtid för Kiruna och Sverige. Därför togs beslut om att partierna skulle slåss samman 2010. Nu gick detta i stöpet i sluttampen men alla vi som hade lett partiet under alla åren gick över ändå. Också därför att vi i våra program hade skrivit att vi skulle upphöra när sap återblev partiet för folket vilket vi tyckte då 2009/2010. Vi gjorde detta trots att under våra 4 kommunval snittade på 32% av rösterna.

Därför känns det lite konstigt att nu åter sitta med i partiet med Juholtsaffären i knät. Allt såg så bra ut med nya ansikten på riksnivå. Min granne Kristina Zakrisson ingick i valberedningsgruppen som plockade ut den nya partiledaren. Av henne har jag förstått vilket gigantiskt arbete de lade ner för att en gång för alla plocka fram den ”riktiga” ledaren för arbetarpartiet socialdemokraterna. Själv hade jag vaga aningar om Juholt. Har för mig att han var med i försvarsutskottet när jag träffade dem i riksdagen i samband med I 22 (Jägarskolans) nedläggning. Tyckte bilden av Juholt stämde bra i början av  hans ledaruppdrag. Kändes bra med alla dessa nya ansikten som skulle leda partiet.

Idag känns det inte roligt att vara socialdemokrat igen. Finns säkert de som är skadeglada för att partiet har drabbats och också för bytet och beslutet vi tog om partitillhörigheten för några år sedan. Det som gäller är att slujta leden och spotta i nävarna och påbörja det svåra arbetet att återskapa det förtroende partiet behöver för att inte helt marginaliseras. Efter att medidrevet nu är igång så kommer det säkert dyka upp allt mer som kanske inte är av största betydelse men som affären nu gäller kan  bli jätterubriker. Senast resan till Vitryssland och oklarheten om vad resan gällde och hur länge.

Håkan Juholt måste nu själv tänka på vad som är bäst för partiet och inte honom själv. Han bör fundera över vilket förtroende han  kan ha ute i samhället och också vad folk tänker när han deltar i debatterna. Lyssnar de på vad partiet vill i olika frågor eller är tankarna någon annanstans. Situationen är sämsta tänkbara och i skenet av detta bör han överväga sin och partiets bästa ordentligt innan alla nödvändiga beslut skall tas. Vi vet hur svårt Mona Sahlin hade att tvätta bort Tobleronefrågan. Hur länge tror Juholt att folk kommer ihåg turbulensen? Även om förundersökningen läggs ner så är skadan för partiet enorm och nästan omöjligt att tvätta bort.

Lars Törnman (S), fd ordförande för Gruvtolvan
  • panoptikon

    Snart kan Juholt precis som sin kära sambo dömas för bedrägeri. Jag tycker det är romantiskt;)

  • Anonym

    Nästan alla från arbetarklassen är giriga. Det bästa dom kan göra är att bli kristna och få upp ögonen för vad som är viktigt här i livet. Girighet finns mest hos dom som inte tror på Gud och Jesus.

    Girighet är en dödssynd.

  • Anonym

    Han får säkert familjerabatt på straffet.

  • Anonym

    Partiet ?? Många sossar tänker fortfarande inte på landet eller vi som bor här utan på deras parti som om de tror att vi lever i DDR typ.
    Juholt bör avgå för Sveriges bästa, det går ju inte ha en så inkompetent människa som högste minister.

  • http://www.facebook.com/people/Lars-Törnman/1161524201 Lars Törnman

    Vill påtala att rubriken har inte jag skrivit utan det har redaktionen ensidigt gjort!

  • Anonym

    Jag tror att Juholt har fallit offer för en komplott, han är inte accepeterad av akademikerna inom partiet. Juholt har varit slarvig men jag tror inte att han har varit värre än någon av alla de andra politikerna i riksdagen men man har gjort större ansträngningar att leta upp fel och att fördöma honom hårdare för de fel han gjort.

    Det finns också en massa bitter ”fittor” inom socialdemokratin som blev rasande först när Mona Sahlin inte fick fortsatt förtroende och sedan när det inte blev en ny kvinna på partiledarposten. Dessa kvinnor har hatat sitt eget parti ända sen Göran Persson var chef.

    Socialdemokraterna har lämnat sitt ursprung och blivit ett medelklassparti och det är därför man inte kan komma överens eller hitta sin nya profil. Juholt representerar den gamla ursprungliga socialdemokratin och det är i grund och botten det som är problemet. Om alla hade ställt sig upp bakom Juholt som en man/kvinna istället för att kräva hans avgång eller kräva att alla politiker skall vara helt ”felfria” i alla sammanhang.

    Det här är inte som Tobleroneaffären eller när moderatministern fuskade med TV licensen. Det här är ett misstag med pappersarbete. Juholt kommer förmodligen att få avgå och sedan blir det en kvinna som blir vald och denna kvinna kommer att vara en moralist och stå miltals från den vanlige arbetaren.

  • VulcanXE

    Hej Lars,

    Roligt att se en artikelförfattare närvarande i debatten.

    Det är lungt Lars, vi är vana vid att rubriksättarna gör sina egna, ibland lite väl fantasirika utsvävningar.

    Appropå, Juholt.

    Ja, vad skall man säga. Det är tur att man inte orkar bry sig om svensk politik längre.

    Juholt, hejdå!

    Nej nu skall jag göra som min bättre hälft. Försvinna och hålla käft.

    Schwoosch, iväg!

    XE

  • Anonym

    Lars!

    Varför reagerade du inte omedelbart och tog dem i örat!

  • Anonym

    En S-ledare ska bekämpa rofferi, säger Johanna Graf och fyra andra socialdemokrater på dagens SvD Brännpunkt.

    Våra politiska ledare måste ha en inre moralisk kompass.

    Juholts bidragsaffärer skadar inte bara socialdemokratin utan hela vår demokrati.

    Därför bör Juholt avgå.

  • http://www.flashback.org leuc

    Jag tycker skribenter ska kräva att få välja sin egen rubrik.

  • Anonym

    Att det skulle vara misstag med pappaersarbete som någon här tidigare säger är ju väldigt blåögt att tro. För det första så lär han inte bo i huset i O-hamn, varför han i realiteten bor i Sthlm och skall då naturligtvis inte ha en krona i hyresbidrag med över 140.000,- i lön. Sambon var ju ansvarig för hyran tidigare, att då flytta in och ta över hela hyran på skattebetalarnas bekostnad är oärligt. Han hycklar också som de flesta andra politiker, allra värst i invandringsfrågan. Det är också rent hyckleri att med darr på stämman stå och prata om barnfattigdom och att många elever inte har råd att köpa glasögon så att de kan se i klassrummet. Sedan åka hem och sitta i betald lägenhet med bedrägeridömd sambo. Dessutom har han hela ”kvinnorörelsen” efter sig, som ju tror att allt blir bättre med en kvinna(tant?kärring?). LOL. Det kan bara sluta på ett sätt. 10% ner i väljare.

  • http://vittensten.blogspot.com/ Bo Sundbäck

    Vad var din egen rubrik då Lars…?

  • http://pulse.yahoo.com/_RXOU4XGREC5MVYFRQDJKINB4Q4 Sven

    Juholt kan säkert sitta kvar som partiordförande men precis som Mona Sahlin är han inte en seriös statsminister-kandidat.

  • Anonym

    byt ledare bäst ni vill, ni kommer ju ändå inte på debatter.. jag tror inte det finns en ledare inom S som kan rädda er. Ni har skrämt bort alla karaktärer från ert parti.
    Om S väljer att kicka juholt och sen leta efter ny ledare kommer jag följa det med stort intresse :) vem skickar dem fram nu tro :)
    och så kom inte S på debatten.. mycket kan man säga om S men ni bjuder iaf på underhållning

  • Anonym

    Han skall absolut inte tillåtas avgå! Han skall sitta kvar precis som Sahlin gjorde, och för varje år kommer valsiffrorna att sjunka. Antar att det dyker upp flera”fall” under årens gång!
    Öppnas dessutom SÄPOS arkiv under tiden och vi får läsa mer om 68: orna och ”hantlangarna ” till DDR, då blir det KLARRT!

    Det kanske finns någon t.o.m som hostar upp ett par millar för någon Forskare att sitta i deras uppbyggda reparerade arkiv i Berlin ett tag och läsa om Sveriges egentliga historia den sanna, för VAD vet allmänheten egentligen? Birgitta Almgren, professor i tyska vid Södertörns högskola har efter många överklaganden genom en dom i regeringsrätten i augusti 2010 fått ta del av Säpos hemligstämplade handlingar över de svenskar som lät sig värvas som IM eller kontaktperson för Stasi en bok med ”påtvingad munkavel” ger rysningar av obehag att läsa bara den.
    Nästa steg :
    BORT med alla statliga bidrag för media både drift/distributions stöd så de måste börja skriva för att sälja. Dvs ”sanningen närmast!
    Först DÅ får vi rensopat i detta land.
    Verkar vara något ”väldigt sjukt” i landet. Detta är inte den första KÄNDA händelsen. Antalet bara växer? Hur många ”icke kända” finns det som inte kommit fram.

    Om detta har med DDR och 68:orna att göra?
    Vore bra att få veta, och man kanske kunde börja där, med ”städningen” för det verkar som om ”moralen” har försvunnit någonstans på vägen efter T. Erlander/Ämbetsperiod
    11 oktober 1946–14 oktober 1969?!!?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Men visst är det underligt om man tänker på så mycket sådant här som händer, som aldrig blir uppklarat. Och vem kommer inte ihåg skandiadierktörerna som ordnade sig inkomster på flera miljarder, och kunde inte dömas för något.
    Ja, man ska väl inte förringa Juholt, men det är klart att man undrar hur det kommer sig med vissa situationer. Sossarna har ju aldrig haft någon bra ledare om man ska tro pressen vid varje tillfälle. Svenskt Näringsliv är mäktigast i Sverige. och nästan hela pressen står på den borgliga sidan. Medan många litar på pressen precis som om den är opartisk och sanningsenlig. Halvsanningar är väl också en form av lögner.

  • Anonym

    Skulle aldrig falla mig in att rösta på de rödgröna men finner en sak att Mona Sahlin hade många motståndare inom partiet. I flera år har det varit turbulent även inom socialdemokratiska föreningen i Stockholm. Det har varit en mycket smutsig kamp inom denna avdelning. Samma sak är det nu i hela S. man drar sig inte för något för att ge den andre fraktionen inom partiet en smäll- Kampen föregås i den dunkla. man tar kontakter med media och försöker smutskasta varandra. Innan valet 2010 baktalade flera lednande socialdemokratiska ledamöter Mona Sahlin däribland även Juholt. Efter valet rullade många huvuden som bl.a. Östros. I dag är det den fraktion som känner sig åsidosatt som antagligen läckt om JUholts bravader. Om vi kommer ihåg så var det många kända S politiker som inte kunde eller kände för att leda partiet. Nä vem skulle våga med det tjyvspel som förekommer inom partiet just nu. Socialdemokraterna kommer att ha mycket svårt att komma överens internt. Förut kunde de dölja det då de hade regeringsmakten och ett ansvar nu har de det inte längre och då kommer det uppdämda konflikterna upp till ytan.

  • Anonym

    Dessutom är ingresserna som skrivs inte så yckade,den föregående Jurholtartikens ingress var en upprepning av det inledande stycket i artikeln!

  • Anonym

    P:S han skall inte få en ”visstidspension” så han kan sälla sig till övriga den allt växande mängden f.d politiker som har hög ”pensions” inkomst men inte arbetar.
    den listan är snart full den med. El. sparkas snett upp till vä/ till någon skummifik/rekonstruerad position utan arbetsuppgifter. Borde bli slut även på dessa listor./ Uppgifter om detta har löpt på SvT Rapport den sista tiden! Och det var måååååååånga på dessa listor.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Sossarna måste förstå att det är medlemmarna som bestämmer i partiet, och inte starka ledare som toppstyr hur medlemmarna ska tycka. Detta är väl något som man hållit kvar vid sen Per-Albin Hanssons tid. Och tiderna förändras, så detta torde vara otidsenligt nu.
    Men så ska vi ju veta att det finns väldigt starka krafter för att smutskasta socialdemokratiska ledare. Ja, annars skulle det ju dyka upp någon socialdemokratisk ledare som var bra någon gång. Kan Svenskt Näringsliv och den borgliga pressen ha någon inverkan tro? Jag mins ju sedan Tage Erlanders tid, och är uppväxt i borglig miljö. Och det är aldrig nog så katastrofalt när vi fått sosseregering. Ändå så har dessa regeringar klarat upp Sverige i alla situationer, utan tjat om ekonomi hela tiden. Det finns nog de som tycker att den senaste lågkonjunkturen var den värsta. Men på börsen här varade den ett halvt år. Och globalt sett verkar det ju som man inte låtit den blomma över riktigt, utan man använt konstlade medel för att få bukt med den.
    När sossarna tog över 1964 var Sveriges ekonomi i botten, och när alliansen tog över 2006 var Sveriges ekonomi god, vilket var bra vid lågkonjunkturen som sedan alliansen tagit äran åt sig att vi gick igenom på ett bra sätt.
    Blir det nu så man tvingas byta ledare för sossarna, hoppas jag att de tar sitt förnuft tillfånga och ser över hela sin organisation, och glömmer hur man alltid har gjort. För nu är ju det ett relativt litet parti som kan ha bra kontakt med väljarna, och inte behöver gå via ombudsmän o.d.

  • Anonym

    Det enda Förtroende som förbrukas är medias .

    Det värsta är egentligen att media koncentrar sig på juhult medans arbetslösa och sjuka begås brott mot dagligen av arbetsförmedlingen och som kostar miljarder som fredrik reinfeldt är skyldig till.
    Är väl känt arbetsförmedlingen inte klarar av sina uppgifter, Och för att klara av statistiken som alliansregering kräver så sysslar.
    Arbetsförmedlingen dagligen bedrägeri mot de arbetslösa. Särskilt i Fas 3d å det gäller att de ska in i meningsfulla och komma närmar riktigt arbete. Som nu inte finns i verkligheten, men ingen bryr sig om dessa problem som alliansen skapat.

    Är faktisk värre att
    Fredrik Reinfeldt får/fick ju städhjälpen 15000 kronor i månaden och barnflicka sagarska palatset
    Och undra vad han får för bidrag att bo där?

  • Etelka Huber

    Antingen är Juholt inkompetent som inte kan läsa dig till det enklaste regelverk. Eller så är han en ekonomisk brottsling. Håkan Juholt, spär på det växande politikerföraktet. Varje person med sunt bondförnuft förstår att man bara har rätt till halv ersättning om man delar bostaden med någon.Som topppolitiker och partiledare borde han vara väldigt påläst och insatt i de regler som gäller. Det är han förstås. En man i hans position har säkerligen kompetent personal som kan ge råd. Agerandet visar att han gör vad du kan för att sko sig på skattebetalarnas bekostnad.

    Som Socialdemokraternas partiledare, har han en lön på cirka 140 000 kronor i månaden. Han har råd att göra rätt för dig. Beteendet visar på persondrag som snålhet, girighet och en nonchalans inför de regler som gäller. Nu försöker han rädda ditt skinn genom att offentligt be om ursäkt och försäkra alla om att du ska betala tillbaka det han är skyldig staten. Av den totala hyresersättning han fått under senaste mandatperioden 2006-2010, så ska han betala tillbaka cirka 160 000.

    Skadan är redan skedd. Jag ser det här som lika illa som de personer som begår skattebedrägeri. En förundersökning är påbörjad. Nu får framtiden utvisa om han är en Tjuvholt eller bara en Klantholt.

    Juholt är förtroendevald. Frågan är hur många som har kvar sitt förtroende för honom nu när du visat sig vara en sådan girigbuk? Hans trovärdighet kan ifrågasättas. Hur kan han fortsättningsvis prata om barnfattigdom och låta trovärdig?

    Det finns redan ett utbrett politikerförakt. Juholts agerande, socialdemokraternas partiledare spär ytterligare på föraktet för politiker. Han är en potentiell blivande statsminister. Förståeligt om Socialdemokraterna kräver hans avgång. Mona Sahlin föll en gång på Tobleroneaffären. Ska detta kallas för Västertorpsaffären och bli hans fall? Det tycker jag. En eventuell blivande statsminister får inte bete sig på detta sätt. Det sänder fel signaler till folket.

    Mitt råd slutligen till herr Juholt, är att han självmant tar sitt ansvar och med omedelbar verkan ställer sin plats som Socialdemokraternas partiledare till förfogande. Det är det enda hedervärda kvar att göra. Och det som skadar politiken minst.

  • Anonym

    Jag såg på rapport ikväll och där framgår det tydligt av Juholts ansökan att det är två stycken som står på hyresavin. Följaktligen är det de som beviljat ansökan som gjort fel ungefär som när man drar av för mycket i skatt och skatteverket underkänner avdraget. Inget brott har begåtts och det kan också vara så att blanketterna är dåligt utformade så att totalhyran inte skall uppges på blanketten.

    Hursomhelst så är det inget brott som begåtts här Juholt har ärligen uppgett vilka som bott i lägenheten och det stärker bara mina misstankar om att detta är en komplott av fiender till Juholt inom partiet och media. Saken hade inte kunnat få så stort utrymme om blanketterna visats i TV tidigare.

  • Anonym

    Om han endast tror att de räcker med partiets stöd kan han sitta kvar men om han begriper att folk även måste rösta på partiet bör han avgå.

  • Anonym

    Har han R försökt FUSKA till sig MER bidrag än som står i stadgarna/avtalen ??
    INTE?
    Han som alla andra HAR ROT/RUT avdrag?? Allt helt lagligt! Det var oegentligheterna här som diskuteras! Äpplen å Päron i samma korg ger ingen struktur!

    Däremot borde hela systemet ses över! Hur kan man sitta som X-politiker även när man själv sagt ifrån sig uppdraget i åratal med en ”visstidspension” på flera hundratusen /år? Och myndighetspersonen säger som försvar: ”det är svårt att göra något ÅT DET”! Hur kan riksdagen betala ut lön till före detta Riksdagsledamöter efter 15 år Slaug/Shyman och en till??

  • Anonym

    Om moderaterna i morgondagens debatt väljer att ta upp och ifrågasätta skattemedel som ska gå till att bekämpa bedrägier enligt sossarnas skuggbudget får Juholt det svårt att stå på båda benen och fötterna.
    I skuggbudgeten ingår ett visst antal miljoner för bekämpning av korruption och bedrägeri.
    Nu bör Juholt avgå för nu är han inte trovärdig i riksdagsdebatten imorgon!
    Om han nu visste att han bara var berättigad till halv ersättning den 13:e september enligt assistenten,varför begär han då ersättning för hela hyran den 19:e?
    Allt som debatteras imorgon om att ge till de svagare från de som har det bättre kommer att låta som ett skämt om Juholt ska propagera för
    detta i riksdagsdebatten!
    Förut tidigare under dagen tyckte jag Greider och kompani skulle hålla tyst och ställa upp på partiet,men nu får jag ge Göran Greider rätt i att riksdagsdebatten imorgon inte kommer att fungera!

  • Anonym

    Hagfor s politiker använde sig av FAS3 för att renovera en skola som de sedan sålde.Motala S politiker skulle fixa pengar till sin son som skulle starta ett företag som skulle anställa FAs 3 arbetare.

  • Anonym

    Nu ska jag försöka mig på en inlevelseövning

    Givet premisserna:
    1. Min arbetsgivare betalar hyran på min (övernattnings)lägenhet oavsett storlek och pris (inom rimliga gränser)
    2. Om jag hade bott själv i lägenheten hade jag velat ha en lika stor lägenhet Som om jag hade delat den med min kulbo (och fått det enligt punkt 1)
    3. Min sambo tjänar betydligt sämre än jag.

    Givet dessa premisser hade åtminstone inte jag haft dåligt samvete. Dock bör betonas att jag INTE har ett förtroendeuppdrag.

  • Anonym

    Deras system med förmåner är skandal.

  • Anonym

    Det är bra att många svenskar har vaknat och hoppas att de kommer att vara vakna även i framtiden.Alla politiker fuskar och skor sig även kommun och landstingspolitiker och skor sig för mycket.

  • Anonym

    det är bra att fakta kommer fram hur det fungerar inom s dörrarna och allt de S vill dölja.

  • Anonym

    JANTEFEFIGURER

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    ”Störtas skall det gamla snart i gruset…”

    Jo, Internationalen gäller ännu, nu hundra år efteråt. Existensen föregår essensen, som Jean Paul Sartre slog fast…ja i alla fall accentuerade som ett trovärdigt axiom. Juholt är ett tecken i tiden, ett tecken bland många andra sönderfallsprodukter. Både företagare och förtroendevalda fostras in i en kultur som påstår: Vad som är bra för mig är bra för Folket”.

    Överklass i alla dess skepnader har ALLTID varit oförmögna att skilja mellan sig själva och sin position. Deras existentiella villkor förändrar tankelivet. Det är en förvärvad skada!

    Det mullrar och knakar…låt det göra så! Låt falla vad icke kan stå! Och sen börjar vi bygga om en ny röd frihetsvision, en ny vänsterallians :-)

    PS Jag föreslår Lena Sommestad istället. Inte karismatisk, men hedervärd, lugnt tänkande och mer vänsterreflekterande.

  • Anonym

    Lars, i mycket av det Du skriver ligger en sanning.
    Juholt har inte tagit till sig de bestämmelser som finns när det gäller ersättningar av olika slag. Tydligen har han blivit uppmärksammad på vad som gäller, men trots det inte tagit det till sig.
    Kan det vara så, att han inte ansåg det kunde vara så viktigt, att det kunde påverka hans förtroende, hos socialdemokraterna runt om i Sverige ? Ett statsministerämne måste enligt oss svenskar vara näst intill ren från allt vad oklarheter heter och skall helst inte ha några lik i ryggsäcken. Man kan undra om det finns någon svensk, som är helt fri från anmärkningar i fråga om vad svensk lag upplyser oss om.
    Kommer man in i politiken, som representant för något parti, så får den personen se till att det inte finns en belastad ryggsäck och det är inte det lättaste.
    Sossarna har inte råd med ytterligare belastning, utan nu gäller att snarast få in en ny partiordförande. Om det nu hjälper ?

  • Anonym

    Och idag meddelades det att riksdagsledamöterna tilldelats tusen spänn mer per månad.

  • Anonym

    Står nästan hela pressen på de borgerligas sida?
    Det var onekligen något nytt!

  • Anonym

    Jag tycker SVT beter Er som ASÄTANDE DJUR ”GAMAR”. Och ni ska vara OPOLITISKA och det ska VI betala för. All den smörja som ni häver ur er, om socialdemokraternas politiker. Mona betalade tillbaka det hon felat, Juholt har eller ska betala tillbaka, räcker inte det. Visst han har gjort fel men kasta den förste sten som anser sig vara helt felfri.
    Massmedia går hand i hand med Alliancen och håller på med sandlåde mentalitet. Prata ner och hitta fel häng ut folk och sen avrätta det är inget jag vill betala för.
    - Varför jagar ni inte Alliancen om deras felsteg?
    Den centerpartist som hade gjort samma tabbe, men där blev det tyst.
    Det spelar ju ingen roll om det är 25 öre eller 2 miljoner ett brott är ett brott OM det är ett brott….
    Men ni jagar och gräver mer och mer. Säg mig den som inte försöker komma undan billigare om det går och man tror det är rätt. Liksom SVT med sitt jagande med blåslampa om betalande tittare/lyssnare och kräver folk på pengar som ni inte är brättigade till. NI HAR HAFT REKLAM och om någon inte vill ha era tjänster och inte vill betala BORGELIGA journalister så tvingar ni med hotelser.

    Varför gräver ni inte mer i Rainfelts svarta affärer, eller Borgs?
    Varför tystades det ner med alla moderaters, folkpartisters, centerpartisters och kristdemokraters rätt eller felande?
    Varför jagar ni inte dessa som bevisligen har haft svarta pengar i rullning och andra brott i rullning?
    Varför tar ni så mycket hänsyn till dem?

    Ni är INTE opolitiska Ni beter Er som ”Borgarbrackor”.
    Det finns ingen humanism i Erat framförande eller beteende.
    Det är alltid lynchning på vänsterpolitiken.

    Jag är trött på detta nu. Jag vill INTE betala radiolicens för att stödja detta. Ni tar inte reda på fakta Ni har egna åsikter om allt som ni pådyvlar oss. Ni nöjer Er inte med att vänta på att utredningen är klar.

    Jag vill ha tillbaka vartenda öre som jag har betalat med sveda och värk för att utstå detta och bli upprörd för alla era uttalanden, spekuleringar och upprepningar hela tiden.

    Fy vad äckligt detta är, finns det inga människor i Er som kan tänka på hur dåligt VI mår som stöttar partiet och vill att detta ska gå bra.

    ”EN SANN SOSSE”

  • Anonym

    Jag tycker SVT beter Er som ASÄTANDE DJUR ”GAMAR”. Och ni ska vara OPOLITISKA och det ska VI betala för. All den smörja som ni häver ur er, om socialdemokraternas politiker. Mona betalade tillbaka det hon felat, Juholt har eller ska betala tillbaka, räcker inte det. Visst han har gjort fel men kasta den förste sten som anser sig vara helt felfri.
    Massmedia går hand i hand med Alliancen och håller på med sandlåde mentalitet. Prata ner och hitta fel häng ut folk och sen avrätta det är inget jag vill betala för.
    - Varför jagar ni inte Alliancen om deras felsteg?
    Den centerpartist som hade gjort samma tabbe, men där blev det tyst.
    Det spelar ju ingen roll om det är 25 öre eller 2 miljoner ett brott är ett brott OM det är ett brott….
    Men ni jagar och gräver mer och mer. Säg mig den som inte försöker komma undan billigare om det går och man tror det är rätt. Liksom SVT med sitt jagande med blåslampa om betalande tittare/lyssnare och kräver folk på pengar som ni inte är brättigade till. NI HAR HAFT REKLAM och om någon inte vill ha era tjänster och inte vill betala BORGELIGA journalister så tvingar ni med hotelser.

    Varför gräver ni inte mer i Rainfelts svarta affärer, eller Borgs?
    Varför tystades det ner med alla moderaters, folkpartisters, centerpartisters och kristdemokraters rätt eller felande?
    Varför jagar ni inte dessa som bevisligen har haft svarta pengar i rullning och andra brott i rullning?
    Varför tar ni så mycket hänsyn till dem?

    Ni är INTE opolitiska Ni beter Er som ”Borgarbrackor”.
    Det finns ingen humanism i Erat framförande eller beteende.
    Det är alltid lynchning på vänsterpolitiken.

    Jag är trött på detta nu. Jag vill INTE betala radiolicens för att stödja detta. Ni tar inte reda på fakta Ni har egna åsikter om allt som ni pådyvlar oss. Ni nöjer Er inte med att vänta på att utredningen är klar.

    Jag vill ha tillbaka vartenda öre som jag har betalat med sveda och värk för att utstå detta och bli upprörd för alla era uttalanden, spekuleringar och upprepningar hela tiden.

    Fy vad äckligt detta är, finns det inga människor i Er som kan tänka på hur dåligt VI mår som stöttar partiet och vill att detta ska gå bra.

    ”EN SANN SOSSE”

  • Anonym

    NYA uppgifter har framkommit just nu i Aktuellt……. *fnyzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz====>

  • GomorronSverige

    Sverige som land borde gå före både partier och politiker. Vår välfärd och trygghet ska vara av absolut högsta prioritet. Just tryggheten är något som våra politiker har misslyckats något enormt med. Det har gått så långt att kvinnor i många städer inte vågar sig ut på stan ens dagtid. Även män drabbas av rån osv.

    Det pratas för mycket om småsaker som ex Juholts slarvande. Självklart är det viktigt att vår blivande (?) statsminister sköter sig, men det är av betydligt större vikt att politikerna tar ansvar över landet på ett bra sätt.

    Idag har vi ingen statsminister som håller måttet när det kommer till medborgarnas trygghet. Det är nog dags att avgå även i det fallet.

  • http://pulse.yahoo.com/_RXOU4XGREC5MVYFRQDJKINB4Q4 Sven

    Det var i Expressen som nyheten om Centerpartisten kom fram medan Juholthistorien dök upp i Aftonbladet, något för alla sossekonspirationsteoretiker att tänka på. Juholt kickade ut hela Sahlins garde, det finns nog ett par besvikna individer som gärna tar chansen att plocka bort Juholt.

  • Anonym

    Risken blir att soptunnorna börjar bli överfulla och att resultatet förhoppningsvis, kan bli en storstädning….

  • GomorronSverige

    Jag anser att det är rätt att media granskar politikerna, men även Reinfeldt borde avgå. Läs min kommentar ovanför din.

  • Anonym

    Lars Törnman förstår inte varför Mona Sahlin inte lyckades som partiledare. Anledningen är att hon inte hade någon vidare pondus och var lite för mjäkig av sig mjäkig av sig. Det var det många svenskar tyckte om henne.

    Håkan Juholt har däremot mer pondus och kör sitt race. Nu för dessutom (S) en egen politik med flera vettiga saker som folk KOMMER att rösta på (t.ex. bostadsbyggandet).

  • Anonym

    Glöm inte Wanja Lundin/semestervåningar/styrelse uppdrag.. Marjasin klippa klistra /Frejvall insatslägenhet………. de synliga listan börjar bli lång. Hur ser den listan ut som ännu inte kommit fram……….

    Ichhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

  • Etelka Huber

    Juholts förtroendekapital är kört i botten. Oavsett vad förundersökningen säger så är Håkan Juholt moraliskt dömd av folk i allmänhet. Hans trovärdighet är borta. Det enda hedervärda för honom att göra är att avgå. På så sätt gör han minst skada både för sig själv och partiet.

  • Etelka Huber

    Touché…

  • Anonym

    Nu tar Du i så att luften går ur dig.
    En sann betongsosse som Du är, bör dock inse att Juholt gjort misstag, som satt sig på ett sådant sätt, att det inte går att tvätta bort.
    Hur Du kan ta till smädestext utan grund till den regering vi har, för att Du är arg på att inte Juholt fått en rosenbukett för det ”jobb” han hittills åstadkommit ? Det går inte att totalt bortse ifrån de regler som finns och att i efterhand tro att de går att snacka bort dem är helt fel.
    Även Du som är en inbiten sosse, oavsett vad er partiledare gör eller har gjort, bör inse att fel kan begås även av en person som Juholt. Att Du sedan för över din ilska på andra är mycket lågt.

  • Anonym

    (Sven) Det var inte i expressen som jag läste om centerpartisten som gjort samma sak, utan på svt,s text tv. Dvs. TT,s uppgifter.

  • Anonym

    Å sitta hemma med en Partiledarlön/visstidspensionist lön till sin pensionsdag? EN till på den långa listan??
    Å dessutom inte göra ett handstag?
    Aldrig i livet han skall sitta tills han blir 65 med en kontorisse lön.. i nån källare å sortera de få ”kulor” som finns kvar av Försvaret -
    Eller så kan han säga upp sig å skaffa sig ett annat jobb finns ju FAS tre…Om inga specialist kunskaper finns!
    Och sedan kan någon forskare få hans lön och sätta sig i Berlins arkiv.. och gräva upp/städa resten av r ”dreten”! Så det börjar lukta frisk luft .,. äntligen!

  • Anonym

    Jag vill inte kommentera Lars Törnmans artikel, men känner ett behov att säga ett par ord. Först och främst känner jag ett stort förtroende för Juholt, trots denna bagatellartade incident; jag jämför med alla otroligt korrumperade ledare, världen över. Inte minst idag fick vi reda på genom TV/radio att Tymoshenko dömts till sju års fängelse. Det är ju helt vansinnigt, lindrigt sagt. I Italien sitter en gammal gubbe, något äldre än jag själv, som i princip kan göra vad som helst, men ack nej, det går bara inte få bort honom från posten som italiensk premiärminister. Han är i sanning korrumperad, billig, vulgär skitstövel, påminnande om Benito Mussolini, med samma arrogans och hybris.
    I Bibeln finns en historia som för det sekulariserade svenska folket kanske inte är känd, men som handlar om en kvinna som varit otrogen och som skall stenas. Jag vill ändå tro att de flesta känner till just denna historia, när Jesus säger till fariséerna, som står där med sina stenar: ”Den som är utan synd, kastar första stenen”. Ingen kastade någon sten! Varför? Ja, räkna ut det, den som kan… Det står också, du skall inte döma, på det att du inte själv skall bli dömd. Det som italienska diktatorer m.fl. gjort och gör sig skyldiga till är svårt att tro att det skall bli glömt och icke-dömt i en handvändning, men det Juholt ”gjort” är ingenting, men massmedia i Sverige har ju ingenting annat för sig än att jaga människor, antingen för att de för 30 år sedan ”eventuellt” varit på en porrklubb, eller för att farsan hade ett dunkelt förflutet som nazist. Att vår drottning inte är nazist, verkar sakna betydelse för vissa.
    Sluta jaga Juholt. För första gången på länge kommer det en person som sätter fingret på allt det sjuka som händer i det här landet idag, i skrivande stund, med VD:ar som lyckas tillskansa sig förmögenheter för ett års arbete och därtill bonusar (kolla vad Daniel Ping på TED talks säger om cognitiv ”intelligens”), fast de redan är rika som troll, så sluta nu, genast, med allt förtal gentemot denne man, Juholt, som kan ge oss tillbaks ett land, som vi kan vara stolta över, därför att man respekterar viktiga värden/värderingar som medmänsklighet, solidaritet, och inte minst jämlikhet, ett begrepp som betyder allt ifråga om värdighet för bror som syster, gammal som ung etc., och motsatsen där jämlikhet inte råder.

    Erik Norberg
    Borås

  • Anonym

    Vi har här en person som
    *inte vet om han har en särbo eller sambo
    *anser att skattebetalarna ska betala hans flickväns hyra
    *klagar på att alliansen monterar ner a-kassan samtidigt som han själv inte vill återställa den
    *föredrar att ställa upp i en talkshow istället för i agendas partiledardebatt.

    Nä, jag tycker inte att Juholt ska avgå.
    Jag tycker att han ska sitta kvar så att (s) landar någonstans runt 15-20 % i valet 2014.

  • Anonym

    Jag är inte lika övertygad som dig. Jag själv har lite svårt att tagga till och bry mig när politiker har gjort något litet fel som att inte betalat TV-licensen, betalt någon svart för X år sedan etc.

    Det jag har svårare att svälja är när politiker låter sig påverkas på felaktigt sätt av olika makthavare (banker, storföretag etc) som inte gynnar de allmännas bästa.

    Jag har dock inga illusioner om politiker eller folk i allmänhet. Läs gärna mitt inlägg nedan och fundera i de banorna. Många som raljerar ganska rejält här skulle säkert ha gjort samma sak.

  • Anonym

    Ja du, Erik Norberg, att Tymoshenko och Berlusconi är värre än Håkan Juholt är ju verkligen ett bra argument för att Juholt ska sitta kvar…

  • Anonym

    Så bara för att andra är värre så ska man låta en ohederlig politiker och bedragare vara ifred? Hur sjutton kan man ha förtroende för en sådan människa som stjäl och skor sig på andra?

    Fram för vanliga löner för politiker och inför ett system där politiker ska vara vanliga människor som också har haft hederliga kneg i livet. Konstigt nog är det ofta de som redan har det gott ställt som är de mest korrumperade…

  • Anonym

    Ja VAD glad jag blev..nu när det finns värre än Juholt.i ITALIEN….. DEMOKRATI.. påstår ju ni att vi har och då skall sådan inte förekomma och def inte repetativt i Svensk politik och av samma parti dessutom.

  • Anonym

    Kanske skulle många ha gjort samma sak. Men många skulle INTE ha gjort samma sak, och det är sådana människor som ska förvalta befolkningens förtroende, inte den andra sorten.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ingen dag utan man får lära sig något nytt. Men det fans ju mer vänsterpress för länge sedan än det gör nu. Är det över eller under 90% nu?

  • Anonym

    Det du skrev var ”ironi” va?

    ”Varför gräver ni inte mer i Rainfelts svarta affärer, eller Borgs?
    Varför tystades det ner med alla moderaters, folkpartisters, centerpartisters och kristdemokraters rätt eller felande”?

    Har även de ”svarta affärer”??

  • Anonym

    Bor Du i Sverige ? Juholt har ställt till det för sig på ett sätt som inte hör hemma i Sveriges sätt att se på politiker.
    En riksdagsman har en lön som skall räcka till boendekostnader utöver lägenheten, som staten står för. Han har en inneboende sambo, eller kulbo, vilket han nu kallar sitt sällskap och hon skall stå för sin del av hyran. Jag tycker inte det är en besvärlig regel. Juholt har satt sig över de bestämmelser som finns för riksdagsmän och det måste Du acceptera.
    Att dra in andra i denna diskussion är bara dravel och brist på argument. Håll dig till sakfrågan och skriv inte en massa oväsentligheter.

  • Anonym

    Bor Du i Sverige ? Juholt har ställt till det för sig på ett sätt som inte hör hemma i Sveriges sätt att se på politiker.
    En riksdagsman har en lön som skall räcka till boendekostnader utöver lägenheten, som staten står för. Han har en inneboende sambo, eller kulbo, vilket han nu kallar sitt sällskap och hon skall stå för sin del av hyran. Jag tycker inte det är en besvärlig regel. Juholt har satt sig över de bestämmelser som finns för riksdagsmän och det måste Du acceptera.
    Att dra in andra i denna diskussion är bara dravel och brist på argument. Håll dig till sakfrågan och skriv inte en massa oväsentligheter.

  • Anonym

    Ja VAD glad jag blev..nu när det finns värre än Juholt…. DEMOKRATI.. påstår ju ni att vi har.

  • Etelka Huber

    ”Döm inte din granne- förrän du gått en mil i hans mockasiner” -ett gammalt indianskt talesätt. Och jag har försökt tänka mig in i Juholts dojor. Jag skriver det ovanstående för det är så resonemanget går när man pratar på arbetsplatsen eller andra ställen..Juholts trovärdighet är bottenkörd. Nu gäller det för sossarna att agera effektivt för att hitta en ersättare som kan leda partiet in i nästa val. För att åter komma tillbaka till politikens innehåll. Att ha ett starkt socialdemokratiskt parti som motvikt till alliansen är väsentligt. Om inte annat så för demokratins skull..

  • Anonym

    Var det inte lite mer än 30 år sedan som jesus sa :den som är utan synd kastar första stenen???

  • Anonym

    Ah, du vill att politikerpensionerna dras ner till rimliga proprortioner, innan han får avgå eller …?

    Han behöver väl inte vara partiledare och presumptiv statsminister. Det ser i varje fall jag som ett skrämmande scenario. Oavsett regering behöver vi en stark och bra opposition, om demokratin ska fungera.

    Juholt har inte de egenskaperna. Han är för okunnig, för osmart, för obegåvad och har inte en tillförlitlig moralisk kompass. Vi behöver en betydligt vassare oppositionsledare.

  • Anonym

    Finns fler kommuner.. som anställetr kompiiiiiisar. Där nästan inga jobb finns,

  • http://gravsmide.com Tolle

    Tänk på alla som tillskansat sig fallskärmar och andra förmåner på våra skattepengars bekostnad. Där är ju också så att de tagit sin anställning mot en överenskommen ersättning. Att sedan sitta på betald arbetstid och förhandla sig till högre lön och andra förmåner har ju under många år varit väldigt vanligt.
    Så när det gäller den ekonomiska orättfärdigheten, så är väl Juholt långt ifrån ensam. Och hade han inte haft den ställningen han har, hade han kanske aldrig blivit avslöjad. Och då undrar man givetvis, hur mycket sådant här som finns. Det är säkert lika inom alla partierna, och dessutom så finns det sådana som tror att det bara finns korrupte tjänstemän i Göteborg, därför att det är där de kommit i blickpunkten. Dessa skurkar finns säkert över hela landet, fast det inte finns så många människor som har sådant mod att de anmäler det de ser.
    Vi är för fega helt enkelt. Men att sitta i TV soffan och döma efter de uppgifter vi får den vägen har vi lätt för. Detta är många gånger ett mycket större rävspel än de flesta av oss kan tänka oss.

  • Anonym

    Alltså nu börjar sossarna i partitoppen bli pinsamma!
    Alla sägs backa upp Juholt,ändå smyger de ut från partiledningens möte och ser ut som de varit på begravning.
    När journalisterna vill höra muntligen varför de stödjer Juholt är det ingen som vågar säga något!
    Fattar inte sossehöjdarna att vi vanliga väljare börjar undra vad de håller på med?
    Väljarstödet rasar och sosseledningen verkar leva i sin egen lilla
    värld utan förankring till verkligheten och väljarna.
    Finns det ingen sossetoppare som kan säga ifrån och beordra
    rättning i ledet genom att säga:Nu får Juholt ta time-out så sätter
    vi in Pagrodsky och Damberg i riksdagsdebatten i morgon onsdag!
    Fattar inte sossetoppen att folk bara kommer att sitta och bli
    förbaskade när en partiledare som nallar 160.000 av statskassan ska stå och försöka få folk att tycka han är okej att leda Sverige på rätt väg i framtiden!
    Vilka finns sossarna till för,partiledningen och sossepamparna eller
    väljarna?

  • panoptikon

    Jag minns Lena Sommestad från tiden då jag läste ekonomisk historia i Uppsala på nittiotalet. Hon var professor i det ämnet. Hon är en klassisk vänsterintellektuell. Det känns ibland som det är ett utdöende släkte, tyvärr. Hon är mitt val också

  • http://gravsmide.com Tolle

    Så många sanna ord i ett så kort stycke, nu när många dömer Juholt innan vi vet hur skyldig han är. Och dessutom inte bryr sig om vad som ligger i baktankarna från de som vaskat fram dessa uppgifterna.
    Juholt och Bildt känns som att sila mygg och släppa elefanter.

  • Anonym

    Kollade listorna ( offentliga handlingar) på Distrubutions/Driftstöd, nästan bara Vä/S på den listan dvs de får skattebetalarnas pengar för att överleva? Vilket jag bara kan tolka som att ders journalistik inte är bra/intressant/opartisk nog för att sälja/överleva.

    Det finns ingen ”hund ” som biter handen som föder dem! Tex Svenska Dagbladet stog högst på Driftstödslistan
    62 408 000kr år 2010.
    76 st Media står på listan. Samma media får även
    Distrubutions stöd??
    Däremot känner jag inte till hur många TOTALT andra medior som finns/överlever på annonser/journalistiken i Sverige.
    Aftonbladet tex ägs ju av Shinbsted.no till 92% LO sålde största delen till dem och behöll bara 8%. Shibsted .no äger även fler Svenska medior, lite kul är att de även äger BLOCKET. Gå in å kolla http://www.schibsted.no.. De har även sk ”RÖDA” medior V.G.no tex.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=565730920 Viktor Glantz

    Politiker som försöker sko sig? Har vi sett det förut? Idiot. Överallt. På kommunal-, landsting- och riksdagsnivå ser vi korrumperade sk. ledare. Våra politiker tjänar lååångt över genomsnittlig och median nivå. Och fuskar. Det här funkar inte. De som bygger och lagstiftar i vårt gemensamma ger sig själva fördelar. Vi kommer inte bli av med det här systemet om vi fortsätter att använda politiker i vår sk. demokrati. Val mellan två block som är nyanser av varandra. Vi skjuter stridsflygplan och forskar fram personminor ur röven. Ensamfiskande Staten Carl Kapitalet Bildt sitter i samma båt. Allt som är vårt måste vi vårda. De säljer. Och säljer. Vi köper. Köper massor. De tar.

    Men vad då göra? Vilsen som man är?

    Vårt parlament är ruttet – Riv Parlamentet. Bygg nytt. Tillsammans. Det de byggt rasar. Vi kommer att vinna. Weeei :)

  • http://www.facebook.com/adcore1 Stan Borys

    ”För första gången på länge kommer det en person som sätter fingret på allt det sjuka som händer i det här landet idag

    Var han och andra fanns innan?,detta har pågått sedan 80 talet.

    ”att Tymoshenko dömts till sju års fängelse. Det är ju helt vansinnigt, lindrigt sagt.”

    Var det för lite?,jag tycker att det var lagom.
    Tänk att applicera liknande domar på svenska politiker och andra bedragare.
    Juholt därmed döms att betala varje skattebetalare skadestånd a 100 skr och 5000 timmar samhällstjänst.
    Rainfeldt,Borg för upprepade brott mot liv och hälsa ,samt brott mot äganderätten a 1000skr plus 1mln timmar samhällstjänst.
    låter bra?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ja, många behöver väl inte gå längre än till sig själva, om man kan sätta sig in i Juholts situation de sista 5-10 åren, för att kunna förstå att så hade kanske jag gjort också.

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    Bra Panoptikon!
    En klassisk vänsterintellektuell…just så jag också uppfattat henne. Lite torr, men redig. Inte så direkt festlig, men intellektuellt hederlig.

    Vad ska vi annars ha förtroendevalda till? Show finns ju på reklamkanalerna.

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    Det enda jag (hittills) finner Juholt skyldig till är att ha ”tänkt”som en nomenklatura-människa. Då blir det fel, även om man inte fifflar medvetet. Fifflet ligger inbyggt i existensen, som föregick essensen.

    Jag vet inte riktigt hur vi ska komma bort från denna ”skada” hos uppburna företagare, chefer och politiker? (mp) försöker ju verkligen…max 4 år på hög post. De vill ha cirkulation.

  • Anonym

    Hej eriknorberg

    Sociala myndigheter och skattetjänstemän har på uppdrag av politiker sorgfälligt utrett OM sökande/skattskyldig tillbringat ”dygnsvilan” ensam i sin sängkammare eller inte. Du menar att politiker inta skall leva efter de normer som de avkräver andra. Förhoppningsvis är du inte politiskt aktiv då ditt omdöme verkar ligga i nivå med Juholt’s.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    ni som reagerar på detta, är det verkligen så hemskt? Nej jag tror att detta bara är svepskäl för att ha en orsak till avgång. Juholt är en tråkig osympatisk karaktärslös gubbe utan pondus. Han går varken hem hos kvinnor eller män och inget verkar ha hänt sedan han tog över.. Hela partiet verkar infekterat på nåt sätt. Folk har bara väntat på ett skäl att sparka ut honom

  • Anonym

    Ja bland annat även det..det kan inte fortgå det som pågott sedan hur länge? 30-40 år? Och pågår än.
    Så mitt förslag var att han få arbeta som andra har gjort till sin ÄKTA pension dvs minst 65 år. Meden lön som motsvarar det han har kunskaper om.. å då passade detta med att räkna de få lådorna ammunition som vi har kvar i det numera icke existerande Svenska försvaret. 0800-16 00 M-Fred ( skift behövs ju inte).. Månadslön motsvarande en lagerarbetare modell junior!

  • panoptikon

    Verkligen tragiskt. Känns som man varit med om detta förut. Hur många gånger som helst.

    Varför lär de sig aldrig. jag fattar det icke.
    Lena Sommestad är bra. Välj henne. En klassisk stabil vänsterintellektuell . Hon är definitivt ingen som hattar hit och dit, sen är hon nog fläckfri

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det spelar ingen roll vem som blir ledare i ett parti som har andra åsikter än Svenskt Näringsliv, för vill de så har de ju möjligheter att få den smutskastad. Mona Shalins turbolone, där det gick 15 år, och hon verkligen blev bestraffad så glömde man inte detta. Varför? Hade hon varit man eller moderat, skulle det varit samma sak då?
    Hur gör en mobbare? Letar den inte upp fel eller avvikelser, som den sedan gör narr av offret för att vinna egen popularitet med. Jag tycker det finns stor likhet i det som sker nu, för det är ju lättare att tycka att mobbaren har rätt, än att se brottsoffrets situation.

  • Anonym

    Jag gillar det du skriver.

  • Anonym

    Jag gillar det du skriver.

  • Per Holmlund

    Social demokrati

    Juholt eller som han av vissa kallas Ljugholt är stolt över att var ledare i företag, fel partiet som har social demokrati i namnet.

    Vilket skämt. Kopian värre än orginalet. Persson I, Persson II. Vad koomer efetr tvån?

  • Anonym

    Jag såg nu på sena nyheterna att på ansökan så hade Juholt skrivit att det var både han och hans sambo som stod på hyresavin och längre ned fanns inbetalningskortet med hela hyran. Felet ligger hos dem som betalat ut bidraget.

  • Anonym

    Meh…………………… de har påpekats ÅT honom..flera ggr!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Kan ju behövas nya partier som ersätter både sossar och moderater med tiden, då båda dessa partierna är mycket toppstyrda och därmed otidsenliga.
    I USA demonstrerar man ju mot makthavarna, d.v.s. de stora kapitalägarna som styr nästan all ekonomi i Världen.
    I Sverige kan vi väl behöva ett mellanparti som arbetar för mänsklighetens bästa.

  • Anonym

    Bra svarat!

  • Anonym

    ””Mona betalade tillbaka det hon felat, Juholt har eller ska betala tillbaka, räcker inte det.”"

    Om jag stjäl något och åker dit räcker det med att jag ger tillbaka saken så är det hela ur världen då??

  • http://pulse.yahoo.com/_Z5IO7LLBSANJPI5DD7TZZL7ZGI mike

    Då kan vi säga att felet ligger hos både den som söker och kryssar blanketten och den som ger ut bidraget. Problemet kvarstår ändå eller…? Har du förtroende för Juholt som statsminister? Mitt svar är nej! Ditt?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Är det ett önsketänkande? Hur kan vi dömma någon innan vi vet sanningen?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Tänka sig ett senarie som visar att Juholt är oskyldig. Vilken styrka hans person skulle få då. Och vilken utredning som skulle komma till stånd om vilka som smutskastat honom.

  • KPHarald

    Är sambon verkligen en människa med ansvar för sitt handlande?

    Efter att först ha blivit ertappad för bedrägeri, får hon en politiker i bostaden. Och vips betalas allt av skattebetalarna.

    Gör som idiotplague säger: behåll Juholt och gå under!

  • Anonym

    jag har fortfarande förtroende för Juholt. Han lämnade in ansökan med alla detaljer korrekt men han skrev hela hyran i stället för halva. Om han hade velat fuska så hade han inte skickat med hyresavin och inte heller skrivit att sambon stod på hyresavin. Det är politiken som är det viktiga och där är han bättre än alliansen.

    Jag vill dock göra tillägget att Göran Persson är den bästa statsminister Sverige har haft och nu när han inte längre har ont i höften så kanske han hade kunnat ta upp kampen igen och så hade Juholt kunnat vara hans sidekick.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=545023680 Johan Stålnacke-Pesonen

    Kryssar i vad?
    Media har felaktigt gått ut med att det skulle finnas en ruta att kryssa i om man har sambo, på ansökan.
    Läs: http://annikahogberg.blogspot.com/2011/10/sa-har-ser-blanketten-ut.html
    http://www.dn.se/ledare/signerat/skadskjuten-s-ledare

  • Anonym

    Solklart fall av bedrägeri – men överåklagare Björn Ericson fixar utgången…

  • Anonym

    Alla partier har ngn form av toppstyrning annars skulle det inte kunna att leda det. Det viktiga är att man har samma mål. Moderaterna t.ex harinte suttit i regeringsställning så länge som S. Det innebär att man i längre tid kunnat ha en dialog om olika frågor utan att det inneburut några stora konsekvenser för landet. Man har kunnat slipa knivarna en längre tid. S däremot har i regeringsställning så länge förhindrats att ta diskussionen. Efter ett sådant långt maktinnehav som S haft tror jag att de måste slipa sina knivar några mandatperioder till. De har för bråttom till regeringsakten och då väljer man ledare för snabbt. Man kör utan att tänka. När man gör det är det för sent. Till glädje för Alliansen.

  • Anonym

    Jag tycker han ska avgå. Tyvärr.

  • per.saaw

    Håkan Juholt bör givetvis sitta kvar. Bättre valarbetare efter Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin får man leta efter. Alliansen har valet 2014 som i en liten ask.

  • Anonym

    För alla utom riksdagsmän är det han gjort straffbart, varför? Behöver vi en elit som slipper normalt ansvarstagande? Huruvida han ska avgå eller inte är väl upp till partiet, inte allmänheten och media, vad som behöver ses över är reglerna för riksdagsmännen.

  • Per Holmlund

    Skulle kunna vara Persson I med frugan Gulli Gullan Pension.

  • Per Holmlund

    TERMINATOR 3

    Först Persson I som krascahde med IT aktierna. Sedan Sahlin som blev en sjunkbomb. Nu Persson II som försöker hitta den absoluta botten.

    Men de har en gemensam nämnare: O Store Gud. Persson snöre som han klamrade sig fast vid. Frälsningsarmens hyllningssång när Sahlin besteg tronen. Och sedan Julholts avslöjande i SVT: Duon Göran med O store Gud och Håkan med How Great Thou Art.

  • Birgitta Andersson

    Regler finns men följs inte. Det är ju där skillnaden är.

  • Anonym

    Gumôra på dig Tolle.

    Skall dra den (igen) om den Holländska riksdagsmannen, som blev anmäld för att han tagit tjänstebilen för privat bruk. Han hade åkt och köpt sig en tidning på kvällen. Han blev uppkallad till partiledaren och ifrågasatt hur han KUNDE göra det.
    Han svarade : ja men ja körde ju bara 6 km med den. Och han fick till svar: Det är inte frågan om HUR MÅNGA KILOMETER du körde , utan ATT du tagit den och använt den privat och därmed använt skattebetalarnas pengar PRIVAT!
    Nederländsk media/allmänheten har ögonen på sina offentligt anställda/politiker.

    För att de har FRI media! Ingen skattesubventionerad sådan

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000194204621 Mona Johansson

    den som är utan skuld kastar första stenen!
    Juholt är en socualdemokratisk ledare och ett hot
    mot alliansen så då får han löpa gatlopp.
    Många vill inte ha Juholt som kan utmana Reinfeldt
    Folk är rädda att sossarna ska derasprivilegier ifrån dom.
    Mona

  • Birgitta Andersson

    Om man är oskyldig, så står man inte i TV och ber om ursäkt och vill betala tillbaka.
    Regelverket gicks igenom av partigruppen för inte så länge sedan, men där deltog han visst inte….Är det inte så, att man genast, när man kommer tillbaka läser igenom detta så fort man är tillbaka? Det är väl trots allt ganska viktigt?
    Det finns allt för mycket då Juholt har sagt emot sig själv. ”Jag är INTE sambo”…..trots att dom bott ihop i flera år. Hur trovärdigt är det?

    OM detta hade gällt Alliansen och någon av dess företrädare, så hade det låtit annnorlunda, troligtvis även från Dig.

    För min del, så anser jag, att personer som håller på att vrida och vända på allt gällande sig själva och att man gjort något felaktigt, för att det ska låta bra och därmed låser in sig i ett hörn, måste avgå, oavsett partitillhörighet.
    Ministrar fick avgå snabbt och direkt, naturligtvis, redan 2006, och det är väl så det ska gå till.

    Vi hör ju t.o.m hur det låter i Partiets egna led nu och hur illa dom säger att han skadat Partiet, ÄVEN om han skulle vara oskyldig till just bedrägeriet.
    Hade allt varit ok, så hade Juholt sagt exakt samma sak hela tiden, vilket han defenitivt inte gör.

  • http://2000aldrig.wordpress.com 2000aldrig
  • Anonym

    Nä han ska sätta sig in i reglerna. Han har sagt att han är kulbo. Han höll ett föredrag för sina partimedlemmar vikten av att noga sätta sig in i reglerna. Jag utgår ifrån att en riksdagsman som suttit flera år i riksdaen vet hur man ska fylla i blanketterna.

  • Birgitta Andersson

    Vi ska alltså INTE döma någon, då dom blir påkomna med felaktigheter i sitt agerande, bara för att det kan finnas fler som gör fel? Hur resonerar Du?
    Kräv istället att fler ska garnskas ordentligt. Det gäller väl att få bort så mycket som möjligt av just detta som Du nämner.

  • Anonym

    En ledare som inte ens ställer upp i en debatt, kan det vara något att hänga i granen?

    Jag kallar honom pinsam

  • Anonym

    Korruptionen MÅSTE bort oavsett i vilken form den finns.

    Sverige måste städas och det från botten. Och gå långt tillbaks eftersom det säkert sitter gamla kompiiisar” av alla sorter i botten.
    ÖPPNA SÄPO arkiven bl. annat!

    Skall man ha i ett land ”visstidspensioner/oändliga löneutbetalningar för att man suttit i Riksdagen/kommunen som politiker några år”. En slags lyxöverklass där man anser sig vara värd detta för att man ”tjänat” sitt land några år ( med dessutom lyxlön under tiden).
    Håller med om att dessa skurkar finns överallt. I småkommuner mer synligt än i stora, men hur rå på dem?
    Det verkar vara inbyggt i det politiska systemet, i Sverige sedan HUR länge?? Har detta en grund längre tillbaka?

    ”Inte från något annat nordiskt land kom så många Stasi rapporter som från Sverige, nästan 3 000 stycken. De 57 personer som omfattades av Säpos utredning är födda 1921-1960 och är i dag alltså mellan 51 och 90 år gamla”/ B Almgren.
    J. Josefsson tog 2008 upp journalisthögskolan som han kallade ”kommunisthögskolan” inte utan anledning.
    Gav dig ett svar (som togs bort) ang. 8 timmars brödköerna för Babuchka i Sovjet, kontra den politiska ”överklassen” och dess förmåner,i ett land som kallade sig ”folkets land”! Det min mormor Olga berättade om.
    Hur mycket hänger kvar sedan dess? Tjänster/gentjänster?

    P.S Just nu pågår en skandal i Nacka kommun, där har man kört ”vilda västern” ang. byggaranbudsregler som man inte följt eller inte ens funnits
    Att inte fler löper i media är får man anta att man håller varandra bakom ryggen. Åker en dit rasar hela ”Skoj&Båg KORTHUSET.
    Och det verkar som om strafföljden är annorlunda ( inga alls) när det gäller Skattemedel, än om det sker med privata medel.

    Det är inte frågan om HUR mycket man försnillat utan ATT!

  • Anonym

    Ja det är ju bara förnamnet. Men han hade nog inget vettigt o komma med i debatten i alla fall så det var nog ingen förlust ändå :)

  • Anonym

    Det behövs nån som ser till att dom efterföljs med. Skulle inte nån se till att vi vanliga svenssons följde reglerna skulle det bli kaos om var o en ansvara för att vi följde reglerna. Så lika hård koll som det är på oss bör dom ha.

  • Anonym

    En ndran:finns det fortfarande folk som läser expressen/ab?

  • Anonym

    Håller med……. nu har ”suddagumman” återigen trätt i tjänst.

  • Anonym

    Ska jag tolka det som att du anser att riksdagsmän inte behöver sätta sig in gällande regelverk eftersom de slipper eventuell påföljd om de missbrukar bidragssystemet?

  • Anonym

    Tillhör inte Dikt/prosa uppläsarna.
    Men gör ett undantag! Ni får ursäkta men det KLIADE i tangentbordet så jag inte kunde låta bli.
    FOLKETS KLAGOSÅNG

    Nog borde parollen vara.
    Lyssna nu på oss bara.
    Nog skall vi ropa alla.
    Nog skall vi alla skalla.
    Gå vidare med budkavlen.
    Vi får snart skita i lagen.
    Rid i natt.
    Strid i natt.
    Men akta dig för makten.
    För du kan ju störa pakten.
    För de som sitter med makt,
    har alla en gemensam pakt.

    Fallskärmar och fiffel,
    tillhör maktens gissel.
    Rosornas krig, blev till ett växthus liv
    För de lever med de höga i frid.
    Vem har höga löner
    De som ber samma böner
    Rid i natt.
    Strid i natt.
    Men akta dig för makten.
    Du kan ju störa pakten.
    För de som sitter med makt
    tillhör samma pakt

    Lyx pensionärer och myglare.
    Är numera standard hos rosornas tyglare.
    Av folkmoral
    finns inget kvar,
    i dessa feta gråsosse herrar/märrar.
    som numera beter sig som gallsjuka märrar.
    Rid i natt.
    Strid i natt.
    Men akta dig för makten
    Du kan ju störa pakten.
    Och glöm inte, att de som har makt
    tillhör samma PAKT.

    Bevara makten åt oss som är med i pakten.
    Ge inget till de andra i akten.
    För vi har ju svurit eden.
    Så skallar triumferande ropen i grå sosse leden.
    Till dessa som inget har, skall heller inget varda givet.
    För så står det i ny redigerade sosse arkivet.
    Rid i natt.
    Strid i natt.
    Men akta dig för oss i makten
    Du kan ju störa vår pakt.
    Glöm inte att VI som har makt,
    tillhör samma pakt.

    Vi som är i pakten
    har den sammanlagda Massmedia makten
    Vi synes skrika om tryckfrihets lagen,
    men det är ju VI som har den.
    Inget kan fotfolket göra så länge vi har makten
    Vårt spel för galleriet har lurat många.
    För våra lögner är inte lätta att fånga.
    För vi är ju makten.
    Och vi är med i pakten.
    Rid i natt.
    Strid i natt.
    Men akta dig för oss i pakten,
    för VI har den sammanlagda makten!/Berber Moll.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Men vem är det som rotar fram dessa uppgifterna, och varför gör de det? ( Jag tycker det är bra att det kommer fram, men det är ju massor som inte kommer fram).
    Det är väl lite så som det står i bibeln om kvinnan som skulle stenas för otrohet: Den som inte syndat bör kasta första stenen, varefter ingen kastade någon sten.

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    ”Varför lär de sig aldrig. jag fattar det icke. ”

    Det är svårt att begripa när man själv inte varit DÄR. Människor skadas av att tillhöra nomenklaturan. Ju längre man fått alla förmåner, desto naturligare känns det för dom.

    Vet du vad jag tror? Att huvudskälet var att han tackat nej till en dyr etta i Galma Stan, som riksdagen helt skulle bekosta…och i stället hyr en fyra i förorten till samma pris. Då tycker han att han skött det snyggt.
    ”Reglerna”…de bestämmer han liksom själv.

    Överklassen – aristokrati, företagare pch politiker…har alltid gjort såhär. Det är en slags infektionssjukdom.

  • Anonym

    ?…

  • Anonym

    Övervägande delen av journalistkåren tillhör vänstersidan.

  • http://www.kulturspegeln.se kulturspegeln

    Stanna kvar och visa dig pålitlig i handling politiskt! Det här är ingenting och jag tycker mer det är en mediegroda.
    Lite samma som när iPhone 4s lanseras och en massa bloggare o andra förståsigpåare säger att det är en flopp. Då säljer Apple fler iPhone 4s än någon annan telefon tidigare gjort. 1 miljon enheter första dygnet.
    Juholt är em rekord kille med rätt politiska inställning! Jag önskar jag kunde stötta honom personligen.
    Ös på och ha tålamod. Svensk politik behöver din retorik och politiska ryggrad!

  • B_Olsson

    Visste Jesus då att väldigt många som syndar, inte anser att de syndar,
    jag undrar om Jesus då visste hur människorna fungerar och tänker när han sa; -Den som…

  • Birgitta Andersson

    Kul när han leker jojo igen mellan olika förslag osv.
    Säger en sak till Morgan Johansson (gällande Ilmar Reepalu) och drar sig sedan ur och ”påstår” att han inget sagt. Det verkar vara Juholts melodi.
    Ändå så finns det en rad med socialdemokrater som vittnar om att Juholt ger olika besked och hoppar hit och dit.

    Är detta en man att lita på i ledarposition? Ja, det får förstås stå för Dig. Men bevare oss för sådana politiker. Då vet man inte från dag till dag vad dom egentligen menar eller var dom står för.

  • Birgitta Andersson

    Ja, med så många vändningar och vridningar i en mängd frågor, så är han väl verkligen något att lita på, eller?
    Han snurrar och vrider till och med på sina partikamrater, för INGEN mer än Juholt själv talar ju sanning, ELLER???

    Detta börjar ju bli rena rama parodin….

    Rädda?? Jojo, det kan Du så gärna få tro.

  • Birgitta Andersson

    Ja, med så många vändningar och vridningar i en mängd frågor, så är han väl verkligen något att lita på, eller?
    Han snurrar och vrider till och med på sina partikamrater, för INGEN mer än Juholt själv talar ju sanning, ELLER???

    Detta börjar ju bli rena rama parodin….

    Rädda?? Jojo, det kan Du så gärna få tro.

  • Anonym

    De som stöder Juholt ska sitta kvar får skylla sig själva om det går åt helvete för partiet.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Vilket parti ska ta över och bli en motpol till allianspartiet?
    Ja, Sverige mår inte alls bra när ett parti blir för stort. Och sossarna har ju varit ett av dessa partier. Men nu verkar ju det som om de befinner sig i ordentliga svårigheter. Det tredje största partiet vi har finns långt ner storleksmässigt. Visserligen ett mittenparti som vi behöver. Men kan miljöpartiet ta platsen som vårt näst största parti. För att moderaterna ska rasa efter att fått ett sådant grepp om svensk politik, är väl otroligt. De har ju sådan makt och så hårda nypor, så inte släpper de det greppet.
    Men socialdemokratin har ju mycket levt på att de är stora och därmed enligt många av deras synpatisörer ett tryggt val. Det finns ju många väljare i mittenblocket som inte har ett rejält alternativ, nu när allianspartiet knappast har nyanser av att det finns flera partier inblandade. Och att vi ska ha ett tvåpartisystem i Sverige är väl inte alls bra, då dessa partier slåss om de väljarna som står mitt emellan. Deras röster kommer ju aldrig att få något värde. För så fort valet är över, så driver ju det blockets sin politik, oavsett väljarnas åsikter. Nej, vi behöver flera partier, och kanske då ett mittenparti som tar tillvara det som är bäst för mänskligheten med allt vad det innebär.
    Och inte som nu för välbärgade eller arbetare, för vi är ju alla människor som är beroende av att samhället fungerar, och inte blir så beroende av att vi människor är egoister.

  • Anonym

    Avgå?

    Äh, varför det? Han är ju man!

  • Anonym

    ryggrad eller fuskare…….avgå så här kan vi andra inte göra

  • Anonym

    ryggrad eller fuskare…….avgå så här kan vi andra inte göra

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000217559430 Stek Sthlm

    Att ”ligga” med Lundin Oil eller BP eller att sexchatta från sitt kontor på arbetstid är helt ok i medias ögon bara man är Moderat. Det berättigar inget större ”drev”.

    Men är man Socialdemokrat räcker det med lite otydligt formulerade (eller obefintliga) ersättningsregler för att hela media ska gå samman och ”kräva” avgång innan förundersökningen ens är klar!!

    All kritik mot Moderater kallas per definition för ”konspirationsteorier” och viftas snabbt bort. Reinfeldt är livrädd för debatter mot Juholt. Go figure!

    Vill barn lära sig mobbning och härskartekniker är det bara att kolla in politiker och medias agerande. Är Svenska folket helt hjärntvättat?!

    Håll ut Håkan!! Vi som inte lever hela våra liv på bloggar tror på dig!!

  • Krister Håkansson

    Frågan är om Juholt skall dömas utifrån den bild som massmedia har skapat eller utifrån vad han verkligen har gjort. Den information som nu står på Risdagens hemsida om hur reglerna kring dubbelt boende tillämpas i praktiken är en efterhandskonstruktion man lagt ut efter att stormen kring Juholt brutit ut.
    Gå i stället till regelverket och läs: http://www.riksdagen.se/upload/Dokume...

    Hur kristallklart är det där vad som gäller om man hyr en lägenhet som inte tillhandahålls av Riksdagen? Om det vore kristallklart och Håkan Juholt öppet har redovisat att han bor tillsammans med sin kvinna, varför har i så fall Riksdagens tjänstemän betalat ut felaktig ersättning år efter år?

    Om mitt förtorende för (s) har rubbats av något, så är det framför allt av hur lätt en del socialdemokrater rycks med, hakar på och i vissa fall underblåser hetskampanjen mot Juholt. Att det pågår en rättslig och objektiv prövning verkar för många av dem mest vara en bisak. Hur kommer den här hetskampanjen att påverka vad folk i allmnänhet tror? Vilken position skall själv jag inta som kommer att gynna mig själv på sikt? För många socialdemokrater verkar sådana frågor uppta mycket mer av deras uppmärksamhet än att ta reda på vad som verkligen har hänt.

    Det är i kriser som vänskap och pålitlighet prövas. För Juholt blir den här affären ett bra sätt att ta reda på vilka han kan lita på i framtiden och vilka han bör göra sig av med.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000217559430 Stek Sthlm

    ”Drevet mot S-ledaren Håkan Juholt kan vara det hårdaste som drabbat en svensk politiker. ”Journalisterna hugger på allt, han dör av många små sår tillsammans”, säger universitetslektor Mikael Sundström som tror att vänsterinriktade politiker drabbas allra värst. Undersökningar har tidigare visat att journalister tenderar att vara hårdare mot de rödgröna än mot alliansen.” /DN

  • http://www.svd.se Tobo Lobo

    Kommenterade på SVD. Inte läge nu. De satt bara o frossade i glädje och var tykna. Kan förstå dem. För allt arbete för en förändring dog. I rättvisa. Jag röstar SD. Men vad hjälper det?

  • http://www.svd.se Tobo Lobo

    Bort. Och bort kommer det bli. Kommer dock ihåg vilka som stödde karln. Noteras i min lilla hårddisk. Om jag har rätt. Ska de bort då?
    Så kommer inte att inträffa. Och så klagar man på SD, som har svårt för att få tag på folk…

  • Anonym

    Håkan Juholt ger girigheten ett ansikte. Den som redan har vill ha mer! Detta är enbart en fråga om Moral. Vill jag betala en redan högavlönad mer pengar än vad jag under hela mitt liv kommer upp till? En människa som bor på två stället och ska bo gratis på allmänhetens beskostnad och dessutom tillsamans med sin sambo som åker med på samma bananskal! Hur ska H Juholt någonsin kunna företräda fattiga människor och få deras förtroende. Ordet Solidaritet, var en gång ett mantra för det Solcialdemokratiska Partiet men de förstod tydligen aldrig dess innebörd.

  • Anonym

    Disqus generic email templateSvar till alla som svarade på mitt inlägg häromdagen på SVT:s hemsida, skrivet den 15oktober 2011 (jag har tyvärr inte haft tid att skicka det förrän nu p.g.a. av vissa omständigheter):

    Jag fick en hel del svar på inlägget jag gjorde. Det var tydligen ingen som tyckte att det jag anförde var bra, men det gör inget. Men jag tycker synd om människor som har så dåligt självförtroende att de behöver använda härskarteknik för att hävda sig.
    Först och främst så var inte speglingen mot en del korrumperade ledare i Europa ett argument för att man skall fuska med vare sig hyror, eller tjänsteresor för den delen, utan ett försök att gå utanför ankdammen, och ställa det som hänt i proportion till hur korruption kan se ut i andra länder. Mest för att få ett vettigt perspektiv på händelsen, som i mina ögon ter sig relativt bagatellartad och därför ställer journalistkåren i ett löjets skimmer. Juholt är möjligen en slarver, som en del uttrycker det, men troligen inte en som medvetet försöker sko sig, då skulle mer än en reseräkning vara dubblerad. Alla kan göra misstag! Och reglerna för subventionerade övernattningsbostäder var oklara. Om subventioner för bostäder är ok för privilegierade människor, är en annan fråga.

    Händelsen har antagit orimliga proportioner, som verkligen visar att vi lever i en ankdamm, och det som gör mig rent ut sagt förbannad är den oförsonlighet och det dömande som ligger i alla spekulationer, innan rätten granskat alla så kallade fakta, och fullständigt struntar i det som vi alltid hävdar med sådan emfas, att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Han har ju redan dömts i pressen/media, så varför ha domstolar, när journalister och rolodexare, med folkets bistånd redan har bestämt sig. I vilda västern lynchade man människor, men det får man ju inte göra idag, bokstavligen, men däremot får man ägna sig åt en slags mental lynchning, utan att nästan någon protesterar. Häromdagen var det en hel drös journalister och kameramän som omringade Juholt, som asgamar som väntar på något offer att sätta klorna i. Har de inget annat att göra! Det saknas människor i vården! I alla fall måste det finnas en massa andra saker som behöver granskas, som de jag refererar till nedan.

    Jag har inget emot att man angriper ett system, men det upprör mig när man angriper människor på det sätt som man gör nu, idag Juholt, imorgon någon ny stackare, som får känna av att han lever, tills han är så utmattad, intill döden, att man först då släpper taget, för att hitta någon annan syndabock att hugga tag i. Jag tror inte att alla dem som jagar är så oförvitliga som de vill utge sig för, snarare att de är inbitna hycklare. Alla vet att system tenderar att spåra ur med tiden. Människan är svag både till köttet och till anden, och det är därför vi skall ha starka system för revision, eller granskning, så att den typen av händelser inte inträffar, och för att vi skall ha en stark och rättvis demokrati.

    Jag är allergisk mot den enfaldighet som är betecknande för människor som inte vill se saker från mer än ett perspektiv. Det finns ingen anledning att sätta allt fokus på vad Juholt gjort för fel, utan att försöka se vilka saker han gjort som är bra, vilka ståndpunkter han intar etc. Det finns verkligen många fina saker med Sverige, men det finns också mycket att säga om det som händer i Sverige i skrivande stund. Det är till exempel inte irrelevant för att svårt cancersjuka skall tvingas arbeta för sitt uppehälle; det är omoraliskt, som Juholt sa i riksdagsdebatten häromdagen. Det som Reinfeldt sa om alla arbetstillfällen, är däremot dikt och förbannad lögn. Alla som har ögon att se med och öron att höra med, vet att det är det. Det är beklämmande att se hur många människor som går i så kallade åtgärder, vilka de tvingats ut i, trots att de är sjuka, och där de trots sjukdom, ändå gör ett fullödigt arbete som städare/städerskor, för en ersättning på 4000 kronor. Den speciella person som jag refererar till jobbar sex timmar om dagen. Var så god och räkna ut timpenningen för det arbetet! Jag tyckte att jag hörde någon i valet för fem år sedan tala om att det skall löna sig att arbeta. Vad menas? För vissa, eller? Gäller det inte fibromyalgisjuka (som det finns en adekvat diagnos för idag), som trots sin sjukdom städar på och gör ett bra jobb?
    Jag har vänner som har en fin akademisk utbildning i botten, och som är enormt allmänbildade och kunniga, men som av någon anledning befinner sig utanför systemet, för de privilegierade, de som har arbete. Lägsta lön för folk som börjar i kommunen, helt utan erfarenhet, är 16 070 kronor i månaden. Den lönen går att klara sig på, men det är inget överflöd när allt är betalt, det blir inte mycket över för ett någorlunda bra liv, där människor kan ta del av det kulturella utbudet såsom bio, teater, gå på operan etc. Så hur kan det då kännas för mina vänner som går och jobbar 40 timmar i veckan för 5300 kronor? Man behöver inte ens vara imbecill för att begripa att det blir ett ganska torftigt liv, i alla avseenden.

    Jag träffade en kille som sa att han varit sjuk, efter att han fått sparken från FK, vid en rationalisering av densamma. Han nämnde att han var 61 år gammal och ett helt team runt honom om nio (9) personer, från arbetsförmedlare, försäkringskasserepresentant (obs, f.d. kollega), läkare, psykolog, etc., som bestämde att han skulle gå till ett visst jobb som städare (trappstädning). Han klarade av i två dagar. Jag hade inte sagt något om det här var ett enskilt fenomen, men det är det inte, utan det har vuxit fram (eller kanske bibehållits och ”förädlats” från storforna socialdemokratiska dagar) en ”nomenklatura” som sitter och profiterar på andras olycka och elände. Snacka om kontraproduktiva ”lösningar” på arbetslöshetsproblematiken!

    Det var denna aspekt av verkligheten, som jag ställde mot VD:arnas bonusar. De har ju redan löner som överskrider alla förnuftiga gränser för vad som är vettigt och bra, både för dem själva och för samhället, som satts i gungning av alla spekulationer på börsen, oskäliga löner och bonusar till människor som inte är värde mer än en bråkdel av vad de får. Finns det verkligen inte en enda utbildad civilingenjör/civilekonom med litet erfarenhet, som skulle klara av att leda Electrolux för ”lite mindre” än 77 miljoner kronor för tiden av ett år!

    I somras när Tomas Ramberg frågade ut Stefan Lofven på IF Metall så framgick det att under Göran Perssons tid som statsminister hade skett en häpnadsväckande förskjutning i lönediskrepansen mellan en VD och en arbetare, från 11:1 till 51:1. Var finns indignationen över denna orättfärdighet? Snacka om att sila mygg och svälja kameler!

    Men nu är det inte längre någon tvekan om vad Moderaterna menar med Det Nya Arbetarpartiet. Därför är det kanske inte så konstigt att Juholt blev föremål för intriger, både från en tidigare privilegierad klick i sitt eget parti och från människor på högerkanten, nu när han försöker sätt käppar i hjulet för dem som vill återinföra ett system med livegna.

    Det är så skrattretande när folk sitter på jobbet och skryter om att de fick ett par hundringar mer i plånboken, samtidigt som ett antal av de redan mest välbeställda i samhället, håvar in miljoner.

    Och jag förstår självklart att det måste vara skrämmande för sådana okänsliga byråkrater som sitter i den nuvarande regeringen, när det kommer in en stor, jovialisk, och mycket karismatisk personlighet i riksdagen, som med en stor retorisk skicklighet får de andra att blekna. Kontrasten är ju slående! Att han sedan utmanar deras (det är ju en moderatledd regering; ingen säger pip, allt för att hålla ihop regeringen) förlegade och gamla paroll om att skattesänkningar är det enda allenarådande botemedlet för ett välfungerande samhällssystem, genom att hävda motsatsen, och genom att skärskåda det som har kommit att benämnas som ”en nedmontering av samhället”, gör det inte mindre skrämmande. Vi behöver någon med andra visioner än skattesänkarspåret. Något som leder oss framåt, inte bakåt. Vi behöver inte återvända till trasproletariatet, speciellt inte nu, när länder som Kina och Indien m.fl. andra länder med full fart håller på att lämna detsamma. Jag vill inte tillbaka till en tid där man får matkuponger istället för pengar för dagens arbete och där man får bo i stallet med hästarna, korna och grisarna, om man är snäll. Men, som sagt, jag förstår att Juholt (även om jag håller med dem som säger att han svek retoriken från 1 maj) skrämmer skiten ur dem som sitter vid köttgrytorna, och håller fast vid sina privilegier med näbbar och klor. Därför vill jag att denna färgklick skall få stanna för ett Sverige som ratar allt vad typer som Johan Stael von Holstein och Bert Karlsson står för och att han leder oss in i ett spännande århundrade med oanade möjligheter när det gäller tekniska framsteg, som kan tjäna människan/mänskligheten (och jorden med alla sina andra invånare), inte tvärtom.

    Erik Norberg

    —– Original Message —–
    From: Disqus
    To: erik.norberg4@comhem.se
    Sent: Tuesday, October 11, 2011 10:03 PM
    Subject: [debattsvt] Re: Juholt b�r avg� f�r partiets b�sta

    idiotplague wrote, in response to eriknorberg:

    Ja du, Erik Norberg, att Tymoshenko och Berlusconi är värre än Håkan Juholt är ju verkligen ett bra argument för att Juholt ska sitta kvar…

    Link to comment

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt