Utrikes

KerstinLundell_720

Bildts ovilja håller Schibbye och Persson kvar i fängelset

Publicerad 17 oktober, 2011 - 18:29

ETIOPIENSVENSKARNA Hade den svenska regeringen satt press på Etiopien så hade Johan Persson och Martin Schibbye varit fria nu. Om Carl Bildt hade kontaktat sin kollega Hillary Clinton hade han nog fått henne att hjälpa till att påverka en regering som är fullständigt beroende av amerikanskt stöd. Det skriver guldspadenvinnaren och författaren Kerstin Lundell.

Hade den svenska regeringen satt press på regeringen i Etiopien så hade Johan Persson och Martin Schibbye varit fria nu. Det har jag nu hört från flera olika personer från Etiopien. De menar att den tysta diplomatin passar regeringen i Etiopien alltför väl. Det är ju tystnad den vill ha kring det som händer i det område de två besökte. Hade UD valt en annan handlingslinje hade de två kanske varit fria redan.

- Om den svenska regeringen hade satt press på Etiopien, eventuellt via EU, hade de två nog släppts fria, säger till exempel Nuradin Jilani, flykting från Afrikas Horn, med rötter i Etiopien och boende i Eskilstuna numera.

Andra kontakter kan inte tillåta sig att tala offentligt, eftersom de har släktingar kvar i Etiopien eller själva behöver besöka landet. Men från dem har jag hört liknande uttalanden om att den tysta diplomatin är fel metod och att andra metoder förmodligen hade fungerat.

Tystnad är ju också vad den Etiopiska regeringen allra mest önskar kring allt som har med Ogaden att göra, den region där de två svenskarna greps. Det är också därför landet har en lag som förbjuder journalister att verka i området. Hade den svenska regeringen uttalat sig tydligare kring situationen där, så hade tystnadens mur spräckts.

Nu har i stället den svenska regeringssidan bidragit till att misskreditera de två journalisterna, genom uttalanden som är ämnade att förminska dem som personer och framställa dem som äventyrare som reser runt i farliga områden trots varningar. Och alla uttalanden om att de två var i området illegalt, förbigår helt det faktum att den etiopiska lag som de brutit mot, i sin tur strider mot artikel 19 i FNs konvention för mänskliga rättigheter.

Om nu pressen från Sverige eller EU inte räcker så finns ju alltid USA, som har en bevisat god förmåga att få journalister fria från fångenskap i Etiopien. Om Carl Bildt hade kontaktat sin kollega Hillary Clinton hade han nog fått henne att hjälpa till att påverka en regering som är fullständigt beroende av amerikanskt stöd. USAs regering har till och med fått Etiopiens regering att samtala med den etiopiska rebellrörelsen ONLF, vid ett möte i Washington. Så nog skulle USA påverka Etiopiens regering att göra både det ena och det andra.

Enligt bland annat tidningen Journalisten står USA dessutom i tacksamhetsskuld till Carl Bildt efter att han hjälpt till med att få amerikanska journalister frigivna från Nordkorea. Om han inte försökt få Hillary Clinton att återgälda den tjänsten så borde han förklara varför.

Fast jag har förlorat förtroendet för de svenska försöken att få de två fria. Efter att ha sett Carl Bildt i Skavlan, där han envist hävdade att det som sagts och skrivits om Lundin Petroleum i Etiopien är en myt, så tror jag inte alls på honom längre. Han är tydligen beredd att använda riktigt fula knep för att slippa lägga korten på bordet vad gäller Lundin Petroleum. Hans  försök att slå i teve-tittarna att företaget inte ens haft verksamhet där var magstarkt.

« Ja om bolaget fanns där men det finns ju inte där ». Så citerar han sig själv på sin blogg Alla dessa dagar, från i söndags, som svar på en fråga från Fredrik Skavlan om hans koppling till den verksamhet journalisterna skulle granska. Men vad betyder svaret egentligen? Jag vet att bolaget fanns där. Att det inte finns där, det vet jag också. Men det är inte sant att det både inte fanns och inte finns. Någon som hänger med? Nähä. Det gjorde förstås inte Fredrik Skavlan heller. Han sällade sig till gänget av människor som misslyckats med att få Carl Bildt att lägga korten på bordet. Själv har jag inte ens kommit så långt som till en intervju. Så trots allt: bra jobbat Fredrik!

Men trots att Carl Bildt ägnar sig åt vilseledande formuleringar i ämnet Johan och Martin ligger ärendet kvar på hans bord. Och hans linje vad gäller de två journalisterna kvarstår: det handlar om ett konsulärt ärende och man ska låta de tysta diplomaterna tala utan att ställa frågor. Det är en misslyckad linje, bevisligen.

Hela ärendet Ogaden är ett dråpslag mot det fria ordet och rätten att söka information världen kring, även om folkmordsliknande situationer som svenska bolag är inblandade i.

Kerstin Lundell, författare och Guldspadenvinnare 2010 för boken Affärer i olja och blod
  • Anonym

    Kerstin Lundell; du är både illa påläst och begriper uppenbarligen inte vad ett företags styrelse innebär.

    Faktum är att Carl Bildt inte har suttit i en styrelse som ägt mark och exploateringsrättigheter i Ogaden. Lundell Oil / Petroleum har aldrig ägt mark och exploateringsrättigheter i Ogaden.

    Detta har nu varit känt sedan länge. Jag och andra har påpekat detta som kommentar på din tidigare artikel.

    När skall du begripa? Eller vill du inte begripa fakta?

  • Anonym

    Men vad är det du inte förstår?? Dom har tagit sig in olagligt i ett annat land o brutit mot deras regler och lagar. Dom ska dömas för dom brotten dom gjort sig skyldiga till i det landet. Bara för dom är journalister så betyder inte det att dom får göra precis som dom vill o bryta mot lagar.

    Vad jag förstått stod den ena med en pistol i handen(kan ha fel) när han blev tagen och bland sånt folk som är stämplade terrorister. Dom har gjort nåt illegalt och skall då med dömas för det. Såvida inte rätten kommer fram nu till att dom är oskyldiga.

    Förstår inte varför pressen från Sverige och EU o även USA ska hjälpa till att få brottslingar fria?? Då finns det ju massa knarklangare nere i Thailand ni kan börja kämpa för med. Brottslingar som brottslingar!!!

  • Anonym

    Därför att vi vet så mycket bättre vad som är rätt och fel såklart! Vi, här i väst, och särskilt i Norden, mest i Sverige, i Norra Stockholmsområdet, i alla fall i men familj, oftast jag, har rätt. Andra har fel. Därför är det helt naturligt att vi kräver utomlands åtalade Svenskar fria, oavsett om de heter Annika eller Johan. Däremot ska inte CIA eller nån annan komma å tafsa på vårt förträffliga system!

  • Anonym

    Jag kan förstÃ¥ att människor inte vill uttala sig offentligt avseende en uppenbart korrupt regim sÃ¥ bruket av anonyma källor mÃ¥ vara ursäktat, men inte kan väl verkligheten behöva källskydd? Om det nu är sÃ¥ att du ‘vet’ vilka förehavanden Lundin haft i omrÃ¥det sÃ¥ varför inte publicera dem? Finns konkreta anklagelser att ta ställning till, och inte bara som nu synnerligen vaga insinuationer, är det självklart svÃ¥rare att helt prata bort dem. Och tills ni kommer med Ã¥tminstone ett sÃ¥dant konkret uttalande sÃ¥ är det väl lika bra att hÃ¥lla sig ifrÃ¥n den offentliga debatten, mÃ¥ste väl finnas vettigare saker att fylla utrymmet med? Ditt inlägg hade varit väsentligt mycket mer trovärdigt om du avhÃ¥llit dig ifrÃ¥n dessa svepande försök att skuldbelägga Bildt utifrÃ¥n det tidigare Lundinengagemanget. Det är naturligtvis inte bra att med stränga straff förhindra kritiska uttalanden av politiska ledare, men i Sverige känns det lite som vi emellanÃ¥t gÃ¥tt Ã¥t andra hÃ¥llet. Grundlösa anklagelser kan framföras utan vidare tankar pÃ¥ vilka konsekvenser de fÃ¥r, vilket utsätter personer i ledande ställning för en helt omänsklig situation. Detta har manifesterats Ã¥tskilliga gÃ¥nger bÃ¥de till höger och vänster de senaste Ã¥ren och är endast bedrövligt.

  • VulcanXE

    Här är tydligen en guldspadevinnare,

    som borde ta sin guldspade och gräva ett hÃ¥l i myllan vari hon sedan bör plantera sina fötter stadigt. – Som det nu är verkar de vackla runt i ett substanslöst gungfly!

    - Skulle Carl Bildt kontakta USA:s utrikesminister för att fÃ¥ tvÃ¥ okända svenska journalister som begÃ¥tt en brottslig handling fria? – Det skulle ju kunna kallas övergrepp i rättssak om nu överhuvudtaget USA skulle ha nÃ¥got intresse av att gÃ¥ emot Etiopiens regering för att skydda personer som umgÃ¥s med en terrorstämplad gerilla!

    Kom ner på jorden!

    VulcanXE

  • Anonym

    haha ja så måste det ju vara :)

  • Anonym

    Kanske … om .. borde ??

    Vilken rolig värdsbild. SÃ¥ OM man suttit i styrelse i ett företag som inte har vare sig aktiviteter eller kontor i ett land sÃ¥ tror detta choklad i liten knubbig flaska till ”författare” att man kontrollerar det landets domstolar och regering ? De e verkligen ett snyggt hopkok till story fÃ¥r man säga. Carl Bildt mste ju vara klockrent ren eftersom misstänkliggörandet av honom är sÃ¥ förbaskat längsökt sÃ¥ det är pinsamt. ” Allt fler kritiserar Bildt” ?? jaha och vilka är det dÃ¥ utanför den lilla isolerade klick av socialistjournalister som jobbar med desinformation och propaganda. Vilken rappoakalja!!

  • http://genusnytt.wordpress.com/ AnnaF3

    Livlig fantasi är dålig kompass. Stora problem med Sveriges självbild bland PK:iterna. #svpol

  • Anonym

    Det är ORDFRONTS guldspade det handlar om!

    Ordfront som bildades av FNLrörelsen som kommunisterna dÃ¥ gömde sig bakom. Om Timbro stödjer en kampanj pÃ¥talas detta ALLTID höljutt och med rätta av SVT. Men det är tvärtyst om kopplingar till vänsterradikala rörelser som ligger bakom alll dessa vänsteridologer som tillÃ¥ts gömma sig bakom ”författare” ”stadsvetare” ”journalist” ”Ship to Gaza” eller nu som senast de alltid samma kommunistanarkister som gömmer sig bakom ”reclaim” ”antirasism” och nu senast kastade gatsten i Rom och smalade ihop en hop av skolklassstorlek pÃ¥ Segels torg. SVT är socialismindoktrineringsmaskinen numero uno
    och låtsas lika ovetande var gång om vilka det är som är ute och skriker och pajar fönsterutor.

  • Anonym

    Säger bara EXPO………..ett ”oberoende opolitisk Media”:) om man inte kollar bagrunden. En Skattebetalar understödd kommunist propaganda media!

  • Anonym

    Kerstin Lundell, vad skriver Du om.
    Är det inte varje människas ansvar att ta vara på sig själv när man är myndig ? Är det meningen att äventyrliga journalister skall ta sig in i ett förbjudet område med risk för liv och lem och sedan räkna med att svenska myndigheter skall ta den i handen och leda dem
    ut ?
    Hur kommer det att se ut i framtiden när det blir klart för journalister att kunna ta oerhörda risker och alltid räkna med att svenska UD kommer till undsättning ? Hur mycket skall vi skattebetalare lägga ut till dem som till äventyrs vill skaffa sig ett namn på mycket farliga uppdrag ? Skall alla livsfarliga uppdrag utförda av äventyrliga journalister alltid ha säkerheten i ryggsäcken att vi klara oss ur detta med hjälp av svenska UD ?
    Berätta för mig var gränsen går för att vi skall stå för fiolerna ?

  • Anonym

    EXPO är rena rama nazistiska propagandan i en annan tappning. Man blir mörkrädd när man går in där o läser :(

  • http://www.facebook.com/people/Rune-Lanestrand/1138452636 Rune Lanestrand

    Glöm inte att Etiopiens är USA:s viktigaste bundsförvant på Afrikas horn. Därför stöder de landets diktatur precis som de stöder alla våldsregimer som kränker mänskliga rättigheter bara de förser USA med olja och råvaror till ett billigt pris. Då Carl Bildt är USA:s egen lilla ambassadör och när USA:s och Lundin Oil:s intressen går hand i hand då tiger Bildt.
    http://runelanestrand.wordpress.com/2011/10/16/bildt-%e2%80%9ca-medium-size-dog-with-a-big-dogs-attitude-%e2%80%9d/

  • Anonym

    Du skriver gagga. Carl Bildt är INTE någon USA ambassadör och det vet Du. Men det är hur enkelt som hest att skylla på honom då inga andra utvägar finns.
    Är det så jäkla svårt att fatta att Bildt lämnat Lundin oil för flera år sedan.

  • Anonym

    Trode jag hade hamnat pÃ¥ R.P’s sida??

  • ÄRRHÃ…

    Vi kan omöjligt veta om en öppen process via EU hade gett bättre resultat än den tysta diplomatin, eftersom vi inte har nÃ¥gon aning om vad den gÃ¥r ut pÃ¥. Det känns dock ganska säker frigivningskampanjer i media inte hjälper särskilt mycket. Det är en diktatur vi pratar om – kanske inte lika brutal som grannlandet Eritrea, men ändÃ¥.

    Förövrigt får man skilja på bolaget Lundin Petroleum där Carl Bildt satt i styrelsen och övriga bolag som familjen Lundin är delägare i.

  • ÄRRHÃ…

    Är man terrorist om man tar sig in olagligt i ett land?

  • ÄRRHÃ…

    De stödjs av bland annat moderater och liberaler, men du kanske räknar dessa till gruppen kommunister?

  • http://www.facebook.com/people/Susz-Stensson/100000361641021 Susz Stensson

    Äntligen…. säger jag- visar även politiker action: http://jonassjostedt.se/?p=4013

    Jonas Sjöstedt i P1 om Bildt och Lundin Oil: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4751610

    Carl Bildt och Lundin Petroleum – Studio Ett | Sveriges Radio

  • ÄRRHÃ…

    Lundin Petroleum hade ingen verksamhet i Etiopien under Bildts tid i styrelsen. Jonas Sjöstedt gör förstås sitt bästa för att plocka politiska poäng, men misslyckas.

  • Anonym

    Carl Bildt slutade i styrelsen ca 5 år innan de två journalisterna greps, så konspirationsteorin är faktiskt lite väl långsökt.

    Dessutom tror jag att artikelförfattaren överskattar både Bildts och UDs makt och inflytande.

  • Anonym

    Två stycken amerikaner tar sig in illegalt i Sverige och umgås med terroriststämplade nazistgrupper. När dom grips hävdar dom att dom är journalister.

    Resultatet blir naturligtvis att hela den svenska vänstern kräver att USA ska lägga sig i den svenska rättvisan och kräva att dom omedelbart släpps fria istället för att ställas inför rätta.

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Det räcker väl med att se hur Etiopien behandlade SVT:s (legalt) ditresta journalister igår för att inse att det hade varit omöjligt för Schibbye och Persson att göra något avslöjande, om de hade gått den vanliga vägen. Jag upplever det bisarrt att du ställer dig på den korrupta regimens sida, istället för att stå upp för de svenska journalisterna. Regimen har ingen som helst trovärdighet, det borde väl vara solklart efter alla dessa år.

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Man förhandlade om koncessioner under Bildts tid i styrelsen. Det är en viktig process. Om Bildt inte satt och sov på mötena så borde han ha det klart för sig att Lundin har närvaro genom sina Luxemburgstiftelser i Ogaden.

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Som svensk medborgare har man en ovillkorlig rätt till skydd från sitt land om man blir orättfärdigt behandlad av en annan stat. Det skyddet gäller journalister så väl som vi övriga.

    Det är osmakligt att lägga skulden på journalisterna själva, när det ju alltid borde vara de stater som kränker de mänskliga rättigheterna som borde få stå med hundhuvudet för sitt agerande. Att beskylla offret är bara ett sätt att ge dessa stater legitimitet att fortsätta förtrycka sin egen befolkning.

  • Anonym

    ”Regimen har ingen som helst trovärdighet, det borde väl vara solklart efter alla dessa Ã¥r.”

    Det gäller också Sveriges regim. Carl Bildt är en ful fisk.

  • Anonym

    ”Förövrigt fÃ¥r man skilja pÃ¥ bolaget Lundin Petroleum där Carl Bildt satt i styrelsen och övriga bolag som familjen Lundin är delägare i.”

    Varför det? Du sysslar med hårklyverier.

  • Anonym

    ”Carl Bildt är INTE nÃ¥gon USA ambassadör”

    Det kan man ha olika uppfattning om…

  • Anonym

    Så skriver du för att du hatar socialister.

  • Anonym

    Det finns papperslösa i Sverige också och dom kalls inte terrorister för det.

  • Anonym

    Sa jag det? Nej men dom har brutit mot deras lagar. Dessutom ”beblandat” sig med terrorister. Vilket gör ju att misstanken för terrorism stärks rätt rejält.

  • Anonym

    Glasklart!

    UD avråder från alla resor till Somaliregionen i Etiopien, inklusive Ogaden.

    En bidragande anledning att UD avråder från resor till ett visst land eller område kan vara för att vi inte har möjligheter att bistå nödställda svenskar, till exempel på grund av komplicerade säkerhetssituationer.

  • Anonym

    Ja, och det gÃ¥r bra sÃ¥ länge man kan leva pÃ¥ en skatt pÃ¥ tv-apparater, och inte behöver leva pÃ¥ det de producerar…

  • Anonym

    Kan vara tvärtom ocksÃ¥,ju mer uppmärksamhet ju mera angeläget blir det att ”statuera exempel” till varning för andra….

  • Anonym

    Du har rätt i att man som svensk medborgare skall ha möjlighet att få hjälp hemifrån om man råkar illa ut utomlands utan att ha gjort något olagligt .
    Dock är det en viss skillnad i det fall som nu är uppe för debatt.
    De båda journalisterna var tydliga med att erkänna att det tagit sig in olagligt och att UD avrått från att besöka det landet. Det var till och med förenat med livsfara och det visste de båda om.
    Det är jäkligt enkelt att ge Carl Bildt skulden för att de inte är hämtade redan, när det inte finns något annat att skylla på.
    Klart är att de skall ha den hjälp UD kan bistå med, men att tro att de kan göra underverk är att ta i.

  • Anonym

    Vad jag vet har Carl Bildt ett svenskt diplomatpass.
    Det är väldigt enkelt att ge Carl Bildt skulden för att de båda sitter fängslade, men det är inte hans fel att de sitter där.
    Klart är att UD skall göra det som går för att bistå de båda men att tro att UD har någon omedelbar lösning är att ta i.

  • Anonym

    Den stöds av vÃ¥ra SKATTEPENGAR!Mona Sahlin sitter där numera som vadÃ¥ vet jag inte… Tror du att moderaterna/liberalerna stöttar henne

  • Anonym

    Läste här av nÃ¥gon ”experet” att UD minsanna varnar i tid och i otid,och att skulel man följa deras varningar sÃ¥ skulle ingen Ã¥ka nÃ¥gonstanss. Precis tvärtom.. Svenskt UD är väldigt sena med att ”varna” frÃ¥n att resa till länder.I motsats till andra USA/UK /Nederländerna osv. Tex Irak/Quwait kriget hade pÃ¥ gÃ¥tt ett par mÃ¥nader innan UD gick ut. Se tex Arabiska ”vÃ¥rarna” har pÃ¥gott länge UD har inte varnat för vissa av dessa länder.
    Såg förresten att Libyen hade fått upp sin nya flaggsymbol en stjärna och en STÅENDE halvmåne :) . GRATTIS alla Kommisar!

  • Anonym

    Nä men man gör nåt illegalt. Och väljer man sedan även med att umgås med terrorister kan man mycket väl bli klassad som terrorist med.

  • Anonym

    Bara för att visa att vi har ”rÃ¥d” med den allt mer växande ”f-industrin

    SÃ¥ medelar Philips is cutting 4,500 jobs worldwide in an effort to make savings of €800m, the electronics giant said at the presentation of its third quarter results on Monday the 17/10.”
    ”http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/10/philips_cuts_4500_jobs.php

  • Anonym

    Men det är ju bara rena rama sagor och fantasier som Lundell producerar, och det grundar sig uppenbarligen bara i att artieklförfattaren ogillar Bildt och borgerliga politiker?

    Dravlet om Skavlan intervjun visar ju att Lundell är en amatör som inte ens begriper talat ord. Bildt var helt korrekt i Skavlan.

  • Anonym

    Jag upplever det bisarrt att du först konstaterar att regimen är korrupt och inte har någon trovärdighet, för att sedan konstatera att de svenska journalisterna inte har något egenansvar när dom åker till Etiopien.
    Om det nu är sÃ¥ ”solklart” att regimen är korrupt sÃ¥ undrar man ju varför dom grävande journalisterna skulle dit och gräva fram det solklara?

    Försök att förstå att Sverige och UD inte kan kontrolera och styra över andra länders rättssystem.
    Carl Bildt är utrikesminister i ett litet land i norden, inte Gud.

  • ÄRRHÃ…

    Man får skilja på Lundin Petroleum och andra bolag som kontrolleras av familjen Lundin.

    Det är en sak att fortsätta utreda verksamheten i Sudan, men att koppla gasutvinningen i Etiopien och i sin tur de svenska journalisterna saknar helt grund.

  • ÄRRHÃ…

    Så om en journalist gör en intervju med Breivik i Norge borde denna person dömas för terrorbrott?

    Den etiopiska regeringen använder ”terrorbrott” för att bli av med personer man inte gillar. De tvÃ¥ journalisterna är knappast de första.

  • Anonym

    Reklam för sin bok kanske…

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Om det nu är sÃ¥ ”solklart” att det är farligt att gÃ¥ in i ett läckande kärnkraftverk, dÃ¥ borde väl teknikerna fÃ¥ bekosta sin egen skyddsutrustning?

    Du får det att låta som om journalisterna var på något slags nöjestripp. Är det inte en bra grej att avslöja om människor nu far illa? Det kunde faktiskt ha varit dig och din familj som några främlingar hade riskerat livet för att berätta om.

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Jag är inte säker på att det är meningsfullt att göra skillnad på de olika bolagen när nu ägandet är så koncentrerat och toppstyrt som det är, fastän jag ser din poäng och principiellt tycker att du har rätt.

    Lundin Petroleum har enligt Spängs (DN) ett konvertibellån till Africa Oil, vilket i praktiken innebär att det finns ett intresse i regionen. Länk nedan:

    http://www.dn.se/ekonomi/sanningen-om-lundins-agande-i-etiopien

  • Anonym

    Tekniker på ett kärnkraftsverk är anställda och då ingår säkerhetskläder.

    Här gäller det två frilansjournalister!

  • Anonym

    ”Man fÃ¥r skilja pÃ¥ Lundin Petroleum och andra bolag som kontrolleras av familjen Lundin.”

    Ja, särskilt som man har aktier i Lundin Petroleum…

  • Anonym

    Betalar du verkligen skatt? Det har jag svårt att tro.

  • Anonym

    Betalar du verkligen skatt? Det har jag svårt att tro.

  • panoptikon

    Är det inte viktigt att det sker rapportering från zoner där det begås systematiska mord på de egna medborgarna? Där yttrandefrihet ,diktatur och förtryck mot den egna befolkningen är vardag. Lägg därtill att det finns oljeintressen i området där ett svenskt bolag är inblandat. Är inte det viktig rapportering?

    Ska inte Sverige i det läget göra allt för att svenska journalister som hålls på falska grunder blir frigivna? Ska man i det läget göra som Carl Bildt? Säga att det är farligt och UD avråder från resor dit; Dvs att de får skylla sig själva. Är det signalerna man ska sända ut. Svar nej. Vi får hoppas att regimen har lyssnat på Stoltenberg

  • panoptikon

    Det är svårt att hålla reda på alla bolagen, men den svenska militära underrättelsetjänsten borde inte ha varit där och agerat i Lundin oil bara för att Adolf Lundins brorsa var chef för den och rekommenderade Carl Bildt till styrelsen. Har underrättelsetjänsten varit Lundin oils egna lilla vaktbolag?Det är sjukt

    Seriöst, vem träffar någon i krigszon som kommer från italiensk överklass och är medlem i opus dei , som är där på mandat av jenkarna. Det luktar CIA. Går sedan och gifter sig med personen och blir utrikesminister .

  • Anonym

    Jo, det är viktigt att det sker rapportering från zoner där det begås systematiska mord på de egna medborgarna.
    Dock är det så att svensk rättssäkerhet inte gäller i zoner där det begås systematiska mord.

    Naturligtvis får man skylla sig själv om man reser till länder som UD avråder resor till.
    UD och/eller Carl Bildt kan inte bara knäppa med fingrarna för att regimen i Etiopien ska släppa personer som är åtalade.

    Därmed inte sagt att jag saknar medlidande med de två journalisterna och deras anhöriga, men ger man sig in i leken så får man leken tåla; Etiopien är inte trygga Sverige.

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Det stämmer bra. De gör det frivilligt som andra skulle kräva betalt för. Och de gör samhället en stor tjänst. Ett afrikanskt liv är ju lika mycket värt som ett svenskt.

    När svenska företag i någon mån faktiskt är involverade så finns det ett intresse i att vi tar ett ansvar att se till att allt går rätt till. Det är så internationellt renommé byggs. Medalj till Schibbye och Persson!

  • Anonym

    Sverige får skämmas för regeringens och Carl Bildts brist på engagemang för de svenska journalisterna.

    Norske statsministern Jens Stoltenberg har engagerat sig mer för dem än deras egen regering. Carl Bildt vill uppenbarligen inte ha frågan på dagordningen. Varför annars detta envisa tigande?

    Tack Kerstin Lundell, för ditt engagemang i frågan!

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    Kan du redogöra för vad som var ”helt korrekt” i vad utrikesministern sa hos Skavlan?

    Såvitt jag förstår gjorde han sig skyldig till direkt lögn vad gäller Lundin & Africa Oil. Eller han kanske inte vet vad han talar om?

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    En fråga:
    Lundin Oil/Africa Oil har anställda pÃ¥ plats…varför berättar inte de om vad de ser?

  • http://www.facebook.com/people/Gunnel-Gomer/693509369 Gunnel Gomér

    Det är inte att plocka politiska poäng, de hänger synliga att plockas av den som vill veta.

    Oljekoncessioner förhandlas och förbereds Ã¥ratal innan företaget är pÃ¥ plats. Vad som utspelats tidigare i Sudan…och där Lundin Oil visat sig vara en medgörlig affärspartner till den sudanesiska diktaturen…beredde antagligen vägen för nya oljekontrakt i Etiopien.

  • Anonym

    ”dom gör samhället en stor tjänst”..vilket samhälle???

  • http://twitter.com/Nonemo Mattias Irving

    Det öppna, demokratiska samhället. Svenska företag ska tåla att bevakas i utlandet, särskilt sådana som Lundin, som handlat med Apartheidregimen, gerillaledare i Kongo, Kadhaffi och Sudan.

    Sverige ska vara ett internationellt föredöme, och det blir vi inte om de fÃ¥ förstör för de mÃ¥nga. Ytterst har vi journalister och presstöd för att granska makten – oavsett om den är politisk eller finansiell. Det är en av samhällets grundpelare, och jag trodde att alla som har gÃ¥tt i skolan fick lära sig detta.

    Vi ska skydda Schibbye och Persson, för det ligger också i vårt egenintresse. Om vi inte skyddar deras rätt att granska brott mot andra så kan vi inte vara säkra på att det i framtiden kommer finnas journalister kvar att granska brott som begås mot oss själva.

  • ÄRRHÃ…

    Vad räknas som engagemang i frågan? Tala om fallet i media eller utöva diplomatiska påtryckningar mot landet i fråga?

    Personligen tror jag den etiopiska regeringen struntar i svensk media.

  • ÄRRHÃ…

    På vilket sett var det en lögn? Bildt satt i styrelsen i Lundin Petroleum som delvis ägs av familjen Lundin. Africa Oil kontrolleras vad jag har förstått det av familjen Lundin, inte av Lundin Petroleum.

    Att en delägare i det bolag där han sitter i styrelsen numera även är delägare i Africa Oil gör honom inte ansvarig för Africa Oils verksamhet. Att han skulle vara mindre villig att hjälpa de svenska journalister på grund av sitt tidigare styrelseuppdrag är dessutom är oerhört långsökt och konspiratoriskt.

  • ÄRRHÃ…

    Att vara affärspartner till diktaturer är i sig ingenting olagligt. Sådana affärer gör vi svenskar varje dag. Volvo Personvagnar ägs delvis av den kinesiska staten och flera börsbolag som AB Volvo ägs delvis av saudiska staten.

    Africa Oil ägs inte av Lundin Petroleum utan av familjen Lundin, vilket är en viktig skillnad. Carl Bildt har förstås aldrig varit en del av familjen Lundin och kan därför inte ta ansvar för Africa Oils verksamhet. Det finns ingenting som talar för att en intressekonflikt skulle råda.

  • http://www.facebook.com/noaireirei Albin Rei Pettersson

    Chansen att ett land som Etiopien skulle straffa journalisterna för att om det kom massa krav, bara för att de kan är hög. En utrikesminister kan inte uttala sig hur som helst mot ett land vi för tillfället inte har någon bättre relation till.

    Och i vilket fall; är man sÃ¥ dum att man illegalt tar sig över en landsgräns med gerillasoldater fÃ¥r man skylla sig själv. Och just ja, det är ett brott att ta sig över en landsgräns illegalt. Det är verkligen bara svenskar som tror man kan komma och gÃ¥ som man vill överallt…

  • ÄRRHÃ…

    Faktum är att vi har en bra relation med Etiopien till skillnad från Eritrea.

  • http://www.facebook.com/noaireirei Albin Rei Pettersson

    Ah, kanske därför de får en rättegång när de begått brott.

  • Anonym

    Engagemang i media resulterar ganska snabbt i politiska reaktioner.

    Här finns många kanaler länder emellan, EU, USA, etc som inte utnyttjas alls av regeringen.

  • Anonym

    Nix, inte längre.

    ”Etiopien stänger ambassaden”

    ”Etiopien stänger sin ambassad i Stockholm. Motivet är att banden till Sverige inte längre är starka nog. Bakgrunden är frostiga diplomatiska relationer mellan Stockholm och Sveriges äldsta vän i Afrika.”

    SvD 23 oktober 2010

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/etiopien-stanger-ambassaden_5557253.svd

  • http://www.svd.se Tobo Lobo

    En sak är säker i denna konflikt. Vi skickar pengar till Etiopien.
    I år ut o år in får vi föda dem i deras befolknings explosion.
    Vad är lösningen? Mer mat och mer folk? Tydligen.

  • http://www.svd.se Tobo Lobo

    Nu får det vara slut. Skicka en trupp hemligt och ta hem våra medborgare ( Riktiga pur Svenskar, inga nya hobby medborgare )
    Fast det går inte. Alla trupper är i Afghanistan eller Libyen.
    Dessa begärtningsvärda länder.

  • Anonym

    Försök tänk över vad jag sagt..

  • Anonym

    Bara om man är SD eller nazist.

  • bonnie rexeus

    Kalla på John Rambo.

  • sgs

    Hur kan man få sig själv att skriva ett sådant galimatias och jag hoppas verkligen att Kerstin Lundell inte har något förtroende för Bildt för vad hon tror på misstänker jag å andra sidan starkt.

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt