Klimatet

MatildaErnkransVeronicaPalm

Miljonprogrammen nyckel till Sveriges klimatmål

Publicerad 2 januari, 2012 - 13:32

KLIMAT Då miljonprogramsområdena byggdes 1965–1975 blev de en symbol för framtidstro och optimism. Idag, 40 år senare, är verkligheten delvis en annan. Det är  energikrävande hus som läcker mycket värme och är dyra att hålla varma. Av åldersskäl krävs en storskalig renovering av miljonprogrammets bostäder. Runt 650 000 lägenheter behöver renoveras omedelbart. Denna nödvändiga upprustning av miljonprogrammet kan skapa upp emot trettiotusen arbetstillfällen årligen, skriver Veronica Palm (S) och Matilda Ernkrans (S).

Vi står inför en omfattande klimatomställning. Andra länder ligger nu före oss och utvecklingen går snabbt. Vi anser att det är viktigt för Sveriges konkurrenskraft, för jobben och för välfärden, att vi politiskt trycker på snabbare än omvärlden.

De största utmaningarna har vi inom transporterna, maten och bostäderna.

Då miljonprogramsområdena byggdes 1965–1975 blev de en symbol för framtidstro och optimism. Idag, 40 år senare, är verkligheten delvis en annan. Flera av miljonprogrammets områden har blivit symboler för ett Sverige som dras isär. Samtidigt är det energikrävande hus som läcker mycket värme och är dyra att hålla varma.

Riksdagen har satt upp målet att energianvändningarna i byggnaderna måste minskas med 50 procent till 2050 (med 20 procents minskning redan 2020). Huvuddelen av fyra miljoner bostäder i miljonprogrammet och andra bestånd måste rustas upp. Då krävs stora förbättringar. Detta uppmärksammas av branschrepresentanter på DN-debatt den 29 november.

Av åldersskäl krävs en storskalig renovering av miljonprogrammets bostäder. Runt 650 000 lägenheter behöver renoveras omedelbart. Dessa bostäder står inför nödvändig upprustning driven av naturligt slitage och åldrande, stundtals bristfälligt underhåll och är i behov av energieffektivisering. Det handlar om lönsamma investeringar som minskar energikostnaderna och hjälper oss att nå klimatmålen. Det finns idag väl beprövad teknik för att renovera bostadshus så att energiåtgången minimeras. Energieffektiviseringen är klimatpolitikens mest lågt hängande frukt, en lönsam åtgärd som minskar vårt beroende av fossila bränslen.

Vi behöver starkare styrmedel för att öka energieffektiviseringen. Sverige ligger efter och vi socialdemokrater har lagt förslag om att Sverige ska införa så kallade vita certifikat, som finns i flera andra europeiska länder. Det handlar om att ge energibolaget ansvar för att uppnå en viss nivå på effektivisering, ett ekonomiskt styrmedel som kan sätta fart på något som alla tjänar på.

Regeringen, i sin passivitet, vill inte införa vita certifikat och har inga andra förslag på styrmedel. Under tiden fortsätter slitaget i miljonprogramsområdena och möjligheten att nå de uppsatta målen om minskad energianvändning blir allt mer avlägsen.

Vi Socialdemokrater menar att det behövs en ny bostadspolitik som tar klimatutmaningarna och energieffektiviseringarna på allvar. Det är ett ansvar vi har för dagens och kommande generationer. Utsläppen av växthusgaser i Europa ska minska med 80-95 % 2050. Då måste de bostäder vi planerar idag klara detta krav. Också när vi renoverar våra gamla bostäder bör vi anpassa dem inför en framtid med betydligt mindre energianvändning. För klimatomställningen är också en omställning till ett samhälle med betydligt effektivare energianvändning än i dag. Annars kommer vi inte att klara av att sluta elda fossila bränslen som olja, kol, torv och naturgas.

För ett komma igång med renoveringen av miljonprogramsområdena föreslår vi Socialdemokrater ett garantisystem med lånegarantier för upprustning av lägenheter i flerfamiljshus på 1,5 miljard kronor 2013–2015. Samtidigt föreslår vi att pröva möjligheten till vitesföreläggande av fastighetsägare som inte uppfyller rimliga krav på underhåll och renovering av sina fastigheter. Denna nödvändiga upprustning av miljonprogrammet kan skapa upp emot trettiotusen arbetstillfällen årligen.

Alla människor, inte bara de med goda ekonomiska förutsättningar, ska ha möjlighet att leva i bra och hållbara bostäder till rimliga kostnader i en stimulerande och trygg miljö.

Regeringens politik baserad på stora skattesänkningar har nått vägs ände. Utanförskapet är oförändrat, arbetslösheten har stigit, klyftorna och barnfattigdomen har växt. Utsläppen av växthusgaser har ökat och klimatmålen är allt mer avlägsna. Det är tid för högre ambitioner för ett Sverige som kan bli modernt och framåtblickande.

Veronica Palm, Bostadspolitisk talesperson och ordförande i Civilutskottet
Matilda Ernkrans, Klimatpolitisk talesperson och ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet
  • Anonym

    Sossarna i denna artikel ljuger när de säger att utanförskapet är oförändrat, det har minskat kraftigt.

    Antal i utanförskap 2006 1 625 000
    Antal i utanförskap 2011 Okt 1 427 000

    SCB

    Detta trots en av de värsta kriserna någonsin, så S, gå hem och gör en läxa, återkom när ni vet fakta.

  • Marcus Likvidvänster

    Nej nu talar du mot bättre vetande eftersom den av moderaterna påhittade termen ”utanförskap” som introducerades i valrörelsen 2006 kan mätas på väldigt olika sätt.

    Ett annat sätt att bedöma hur många människor som fått det sämre med den borgerliga alliansen det är ju att titta på hur mycket kostnaderna för socialbidrag ökat.

  • Marcus Likvidvänster

    Mycket bra förslag av Veronica och Matilda !

  • Anonym

    lol,
    talar jag mot bättre vetande när jag använder statistik från SCB???

    Utanförskapet har minskat kraftigt, punkt slut.

  • Anonym

    1 427 000? verkar lie för precist

    gå hem och gör en läxa, återkom när du vet fakta.

  • Anonym

    Vem ska betala dom här storskaliga satsningarna som ska skapa 30 000 jobb?

  • Anonym

    Regeringens påstående att mer än en miljon människor befinner sig i ”utanförskap” och utgör en armé av ”massarbetslösa” är grovt missvisande och ett oansvarigt bruk av offentlig statistik, som den ansvariga myndigheten, SCB, borde ha reagerat mot för länge sedan.

  • Anonym

    ”Då miljonprogramsområdena byggdes 1965–1975 blev de en symbol för framtidstro och optimism”

    De är en symbol av socialismens gråa kollektiva DDR-värld och fängelser.

    Folk vill åter till landet nära naturen, växter, sjöar, djurliv och lugn eller individuellt boende.

    Hur bor ni, Veronica Palm, Bostadspolitisk talesperson och ordförande i Civilutskottet och Matilda Ernkrans, Klimatpolitisk talesperson och ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet?

  • Anonym

    Idag har vi riktiga slavläger likt Gulag och andra liknande koncentrationsläger , För dessa i utanförskap. Många tar livet av för att slippa var med, Kanske dessa du har räknat bort?

  • Anonym

    Jasså, VARFÖR använder sig dessa s-debattörer av siffrorna då, när de ljuger med dem för att de trodde det gynnade dem/er?????

  • Anonym

    När ”Branschorganisationerna” tar till orda, då finns både det ena och det andra plötsligt och snart är ramadan större än jul enligt en annan branschorganisation.

  • Anonym

    Ja, jag verkar förstås dum när jag säger att stora mängder av hyresrätter ägs nu av enskilda personer i form av bostadsrätter.
    Ska dessa få ekonomisk hjälp att ”täta” sin våningar, eller? När det gäller energi i form av värmeåtgång så måste väl åtminstone denna vinter vara till en fördel. I den hyreslägenhet jag bor är inomhusvärmen inte mer än 18-19 gr, alltså låg. Bodde tidigare i et s k betonghus, flyttade in 1954. Detta var ett helt nytt byggnadssätt och dessutom mycket billigare, då blocken kom hela till byggnationen. Är det dessa betonghus som läcker värme? Rätta mig om jag har fel. Men är det inte så att bilismen är den största anledningen till koldioxidutsläppen??

  • Anonym

    Är den bild av växande ”utanförskap” och ”massarbetslöshet” som allianspartierna tecknat korrekt?

    När skedde i så fall ökningen?

    Hur stor är den rena utsorteringen från arbetsmarknaden av vissa grupper arbetssökande och hur
    mycket av ”utanförskapet” förklarar den?

    Motsvarar dagens arbetsmarknadspolitik de verkliga behoven på arbetsmarknaden?

    Vad har hänt med de arbetsmarknadspolitiska programmen och
    med arbetslöshetsförsäkringen? Vilka effekter får
    dessa förändringar

  • Anonym

    Andersonszkan säger

    majoriteten av dem som bor i miljonprogrammen är bidragsberoende och får sin hyra betald med skattepengar

    Är det fakta?

    tala alltid sanning barn

  • Anonym

    I och för sig så är utanförskap en social konstruktion precis som genus och byxor och BHar.

    Om man ser till den enorma input och kulturberikning som människorna i dessa sk utanförskapsområden bidrar med, så är det rena drömvinsten för det svenska folket, man borde alltså hitta på en positivare term som bättre stämmer med den verklighet som våra 7-löverpolitiker leveri.

  • Anonym

    Slugholt vill åter till landet nära naturen

    och veta om Veronica Palm med flera bor så

  • Anonym

    Från början ville sossarna bygga en enorm, helt ny sovstad mitt emellan Göteborg och Stockholm.

    Med facit i hand hade det kanske varit bättre om det hade blivit verklighet.

  • Anonym

    Stugsittare där!

  • Anonym

    ”Människors liv i de utsatta förorterna karaktäriseras av hög arbetslöshet, låga in-komster, höga ohälsotal och ett allt djupare bidragsberoende. Allt fler människor har i perioden 1985-1993 blivit beroende av socialbidrag och ökningen har varit störst i de utsatta områdena.9 Högkonjunkturen under 1990-talet ledde inte till nå-gon minskning av andelen socialbidragstagare i de socialt utsatta områdena.”

    Källa Boverket

    http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2010/Bilaga%201.pdf

  • Anonym

    Utan bidragsberoende tappar Socialdemokraterna alla sina väljare, så det är naturligt att S vill öka bidragsberoendet.

  • Anonym

    Andersonszkan o Slugholt
    gör mig ledsen

    kaffe o bullar
    gör mig glad

  • http://twitter.com/arrha_se ÄRRHÅ

    I miljonprogramförorterna är de flesta lägenheterna hyresrätter.

  • Anonym

    Och du vill säga?

  • Anonym

    Du lider förmodligen av näringsbrist.

  • Anonym

    I slutändan hamnar notan ändå på svenssons skattsedel eftersom majoriteten av dem som bor i miljonprogrammen är bidragsberoende och får sin hyra betald med skattepengar?

  • Anonym

    Det blir MYCKET billigare att bygga några nya kärnkraftverk.

    ”Renoveringsnotan: 300 miljarder
    Det finns 850 000 lägenheter i flerbostadshus som byggdes mellan 1961 och 1975 och runt 650 000 av dessa behöver rustas upp. Det visar en undersökning av Industrifakta som kartlagt renoveringsbehovet i miljonprogrammets bostäder.”

    Och dessutom så är energiargumentet svagt.

    http://www.byggvarlden.se/nyheter/energi_miljo/article88758.ece

    Inte undra på att Sossarna tappar väljare. Tramsigt feministparti som bör lära sig att fakta numera finns tillgänglig för var och en som ids kolla.

    Med vänlig hälsning

  • http://genusnytt.wordpress.com/ AnnaF3

    #svpol
    Betryggande att 2012 börjar bra på #svtdebatt och som vanligt på (S)(V)T är det de ”rätta” åsikter som exponeras. DDR2,0!

  • Anonym

    Vem vill bo i ett kärnkraftverk ?

  • Anonym

    Till skillnad av Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei som inte Censurerade ?

  • Anonym

    Du har så rätt, sossarna griper efter halmstrån och ”branschorganisationerna” drar i trådarna.

  • Anonym

    En ensamkommande uranstav!

  • Anonym

    Helt rätt att rusta upp allmännyttans bostäder.

    Alla blir vinnare,utom gnälliga moderater och SD-are.

    De boende får höjd bostadsstandard.

    Energiförbrukningen minskar och miljön förbättras.

    Fler får riktiga jobb och kostnaderna för arbetslösheten minskas.

    Sätt igång!

  • Anonym

    Vilka kom i regeringsställning 1982?
    Och vad blev resultatet?

    Energibesparning inom miljonprogrammet – är miljömålen 2020 och 2050 rimliga?
    48
    Tabell 3. Förändring av styrmedel
    År Kontantbidrag,
    procent av
    kostnad för
    energiåtgärd.
    Kommentar
    1977/78 35 % Högst 3000 kr i bidrag per lägenhet. *Räntebidrag till lån för
    resterande kostnad
    1978/79 35 % Avser **godkänd kostnad.
    1979/80 35 % Avser godkänd kostnad
    1980/81 35 % Av godkänd kostnad. Dessutom räntebidrag till 30 % av
    godkänd kostnad.
    1981/82 0 % Endast räntebidrag till 30 % av godkänd kostnad för
    energiåtgärder.
    1982/83 0 % Endast räntebidrag till 30 % av godkänd kostnad för
    energiåtgärder. Fr.o.m. nov 1982 dessutom 15 % bidrag för
    isoleringsåtgärder.
    1983/84 0 % Räntebidrag till 30 % av godkänd kostnad, plus 15 % bidrag för
    isoleringsåtgärder.
    1984/85 15-30 % Olika bidrag för olika typer av åtgärder.
    1985/86 10 % Bidrag endast för isoleringsåtgärder. Därutöver räntebidrag
    enligt förordning efter schablon eller för godkänd kostnad
    (olika för olika åtgärder).
    1986/87 10 % För isoleringsåtgärder. Därutöver räntebidrag enligt ny
    förordning, beroende på om energiåtgärden genomförs separat
    eller ingår i ombyggnad.
    1987/88 noll procent Endast räntebidrag enligt förordning.
    * Innebar för fastighetsägaren en garanterad ”låg” ränta. Staten betalade eventuell överränta.
    ** Uttrycket ”godkänd kostnad” innebar en viss begränsning. I vissa fall en mindre generös
    bedömning av den byggkostnad som presenterades.
    Politikernas dåliga kontakt med verkligheten samt för de beslut de tog då skulle bli
    verklighet i morgon var inte realistiska. Fastighetsägarnas långa framförhållning för
    planerat arbete och förutsättningarna för bidrag kunde ändras över en natt.
    Förändringarna av stimulanspaketen försenade och stoppade i många fall en del av de
    pågående projekten…..

    http://www.bekon.lth.se/fileadmin/byggnadsekonomi/AndreasHellstroem_OscarSandkvist_Energibesparing_inom_miljonprogrammet.pdf

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Till att börja med – låt avdragsrätt för reparation, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) gälla även hyresrätter.

    En uppseende orättvisa att inte avdragen omfattar dessa.

  • Anonym

    Slopa rot-avdragen, så är rättvisan återställd.

  • Anonym

    Hur menar du att satsningen på miljonprogrammen ska gå till?

  • Anonym

    Med subventioner.

    Pengar hämtas i vanlig ordning från dem som under moderatstyret berikat sig på våra gemensamma skatter.
    (ROT,RUT,jobbskatteavdrag osv)

    En återställare och utjämning.

  • Anonym

    Många yngre som har jobb men ingenstans att bo vore glada om de fick en lägenhet i dag. Har två nära släktingar… som behöver bostäder i ett SÄKERT område så de kan ta sig hem sena kvällar /tidiga mornar. Helst ett ställe utan kackerlackor/vägglöss!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Hur har fastighetsägarna fördelat sina hyresintäkter? Är de verkligen beroende av att få bidrag till underhåll?
    I en normal budget bör väl underhållskostnader vara en betydande post kan man tycka. Under stor del av 80 talet steg fastigheterna våldsamt i värde, och många privatägare blev väldigt rika. Men att ha några utgifter var inte att tänka sig, oavsett om det var privata husägare eller kommunala.
    Att man 1970 målade fönstren med plastfärg för de skulle stå sig jättebra. Och sedan 10 år efteråt upptäckte att fönstren ruttnat. Då var det helt plötsligt så synd om dessa stackars fastighetsägarna att de behövde bidrag för att byta fönster.

  • Anonym

    Tror det ör renare där än i många av dessa nämnda hus. Det visades inte så länge sedan att bor man i ”vissa” av dessa områden.. så har man ”underhyresgäster” som de kallades förr, men denna gång i form av 4-6 benade sådana!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Var har pengarna tagit vägen som är inbetalda till underhållet?

  • Anonym

    Ba en funderan…… verkar vara mer än S-som vill ha slavar/trogna väljare i dag :)

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ser man bara riktigt kortsiktigt, så finns det väl många lösningar.

  • Anonym

    Menar du att ni skulle få ”riskkapitalarna” inom Carema/Attendo att ta sina pengar tillbaks TILL Sverige..?

  • Anonym

    Förutom en upp rustning av miljonprogrammet behövs det byggas nya hyresrätter.

    Även där måste staten gå in med subventioner.

    Hyresnivån blir annars för hög för låg-och medelinkomsttagare.

    Så det är bara att börja och bygga.

    NU!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Mitt emellan Stockholm och Göteborg, då hamnar vi väl bland John Bauers troll i Tiveden, och det skulle väl vara synd att förpesta miljön för dessa.

  • Anonym

    Man kan börja med att förbjuda privata vårdbolag.

    Den kommunala vården fungerar minst lika bra och kan förbättras ytterligare om högerstyrets vinsttänkande kastas på sophögen.

  • Anonym

    Hej Tolle

    Du har helt rätt i att byggnadsbranschen håller låg standard. Platta på mark, Plastfärger. Byggbranschen, politikers lekstuga använd som regulator av konjunktur och arbetslöshets % osv. Byte till energifönster som aldrig kommer att ge rimlig avkastning, påtvingade fjärrvärmeanslutningar för att kommunen förbyggt sig …

    Hyresombudsmannakår som skulle ge ”rättvisa och låga hyror” till innerstäders hyresgäster medan hyrorna i nybyggnationen skenade, och nybyggnationen avstannade på grund av att inga hyresgäster längre har råd.

    Detaljregleringar som kvävt allt nytänkande, fisiga granskare på plankontoren som sinkar och krånglar till efter regelverk som de själva knappt begriper.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Låter tjusigt med ROT avdrag…… men lovar att kostnaderna är mycket högre för den enskilda än FÖRE ROT avdraget. Resor ingår inte! Material ingår inte. Hantverkare uppe i 400kr/h. Oavsett om det är en skicklig snickare/Röris el en målare Inge skillnad ..Man skyllde på att man måste ha en lokaaaaaaaaaaaaal så det höjde timpriset. Plötsligt stog alltså flera hantverkar firmor UTAN lokal,så de måste hyra sådanja så fort ROT avdraget kom till (De stog väl på gatan förut)!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Tänk om de styrande och företagen kunde fatta detta att många nuförtiden inte vill bo där arkitäckterna ritar in husen efter avloppssystemet som ändå inte fungerar.
    Så det var ju inte bara 1965-75 som man byggde fel. Det byggs väl lika fel i dag också. Och det kan ju vara så att de hus som byggs nu är de sämsta som byggts på 100 år.

  • Anonym

    Jag har bott i flera decennier i en hyresrätt i en av Stockholms större förorter och dess hyresgäster har av ägarna flera gånger
    flera gånger erbjudits att köpa lägenheterna. Många har nappat på kroken o köpt sina lägenheter till ett lågt pris, så även om priserna på bostadsrätter faller så är dom fortfarande vinnare. En del hyresgäster har dock förstått att pga av husens och lägenheternas ålder det inte varit lönt att ta lån, för många väldigt stora, för att få äga sin lägenhet. Men oändligt många förortshyresgäster har nappat!

  • Anonym

    Du har sagt

    islamister och pedofiler är galna

    är det mer rätta/sanna åsikter?

  • Anonym

    Hej ClaraZ

    Ett kristligt byte vore ju i så fall att övriga får samma förmåner som hyresrätts boende.
    Under sextiotalet byggdes miljonprogrammet för från ATP till fantasilåg ränta lånat kapital, följden är att nuvarande pensionärer och kommande är det som betalar hyresrättens ”låga” hyror.

    Politiker skall inte leka affärsmän. Dom duger ju knappt som före detta journalister ens.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Ja just det.

    Slopa ROT-avdragen.

  • Anonym

    Jesses, vad ni kan skriva.
    Om vi skulle sätta igång med de omfattande renoveringar som verkligen behövs, efter dagens kostnadsläge, skulle det inte finnas hyresgäster som skulle ha råd att flytta in, då de hyror som skulle bli följden av de dyra renoveringarna skulle bli alldeles för höga.

    Ni skriver ”…leva i bra och hållbara bostäder till rimliga kostnader..” ?
    Hur skall det gå till ? Är det, tror ni, bara att sätta igång ?
    För att kunna renovera de gamla husen, måste de kostnader som är förenat med de jobben bli billiga !
    Hur skall det gå till ? Arbetsgivaravgiften på denna typ av arbeten måste ner. Momsen på det materiel som används till dessa jobb måste ner. Förmånliga lån som staten går i borgen för måste till.
    De bostadsområden som ligger utanför statskärnan måste få bergvärme.
    Vi måste bygga ut vattenkraften så att vi får billigare el. Tre Harsprånget till skulle göra att elen blev billigare. Elen blir INTE billigare av en skog av propellrar, som står still då det inte blåser.
    Vindsnurror producerar el när det blåser och en kalkyl av denna typ måste inkludera stillestånd under ett antal dagar som ingen vet hur många.

    Se till att Sverige skaffar en bostadspolitik värd namnet och en icke handlingsförlamad bostadsminister.

  • Anonym

    Antagligen har kommunerna använt överskotten i bostadsbolagen till att täppa igen hålen i sina budgetar,för att undvika skattehöjningar.

    En gissning bara.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Hur har hyresintäkterna fördelats? M.a.o. var har pengarna tagit vägen som är inbetalda till underhållet av husen.
    Och varför har man inte sett till att de som bor i hyreshus har möjlighet att påverka sin uppvärmningskostnad?
    1950 Var det vanligt att det satt en värmemätare i lägenheterna. Så någon omöjlighet är det ju inte. Nu lutar det väl mer år att man vill bygga in elräkningen i hyran i stället.

  • Anonym

    varför gör de så

  • Anonym

    Ja, mögelhusens och fuskbyggenas tid är inte förbi.

    Ja,det byggdes bättre hus förr,när kunnandet och behoven gick före profitjakt och snabba byggmetoder med obeprövade material.

    Dessutom valdes bygglatsen med omsorg,då hänsyn togs till de lokala markförhållandena.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det starkaste styrmedlet vi har för att få ner uppvärmningskostnader o.d. är väl pengar. Att hålla på med toppstyrning av oss medborgare lönar sig aldrig. Oavsett vilka regler och certifikat man hittar på. För sådant gör bara livet roligt att kringgå.
    Både sossar och moderater tycker det är bra med denna centralstyrning, och försöka använda piskan istället för moroten.
    Jag tycker att man ska ta lärdom av vad som gått snett då fastighetsunderhållet skötts så dåligt, och inte hängt med i utvecklingen. För hyresintäkterna innehåller ju pengar till underhåll av fastigheter.
    Kan det vara så att det inom kommuner blandats in i andra budgetar och för privata bostadsföretag gått till vinster?
    Hur som helst ska väl inte folket behöva betala underhållet av bostäderna två gånger. Först genom hyran och sedan genom skattsedeln. Och detta utan att det ifrågasätta hur vi ska undvika att det fortsätter på det sättet.
    Låt förfallet fortsätta så blir det väl ingen som vill bo i husen, och då blir det ju den som ruffat åt sig pengarna som förlorar i stället för hyresgästen.
    Hyresgästen bosätter ju sig i välskötta bostäder i stället, och det ger ju massor av arbete finansierat av redan inbetalda pengar.

  • Anonym

    Det var nödvändigt med miljonprogrammet.
    Folk bodde uselt och trångboddheten skrämmande.

    Centralvärme,varmt och kallt vatten samt ljusa och moderna lägenheter togs emot med öppna armar av de bostadslösa och de trångbodda i omoderna lägenheter.

    Det blev ett verkligt lyft i boendestandarden.

    Tack för det!

  • Anonym

    vem skulle betala? många är dess utom socialbidragstagare och höjda hyror får betalas via skattsedeln flera gånger, hur hade ni tänkt rent praktiskt att lösa ekonomin?

  • Anonym

    Jag håller med dig i sak – ROT-avdraget är en dålig konstruktion i sig, med stora möjligheter till fusk, men svårt att avskaffa i en hast. Och det brådskar med upprustning av miljonprogrammen – inte minst för alla ungdomar som nu tvingas bo kvar hemma.

    ROT är ju en form av skattesubvention. Innan man hunnit ta bort det skulle det åtminstone kunna göra någon nytta.

  • Anonym

    Hej Russinet

    Att miljonprogrammet blev ett lyft för många gör ju inte att en repris också blir det. Hyresbostäder behövs likväl som övriga bostadsformer. Väldigt många av dem som flyttade in i miljonprogrammets lägenheter bytte så snart de sparat ihop insats till villa med trädgård. En boendeform som ger den bästa standarden och lägsta boendekostnaden.

    Jag anser att innan nya jätteprojekt startas i sysselsättningens namn så bör hyresgäster in spe tillfrågas om sina preferenser. Många av miljonprogrammets byggnader har jämnats med marken med dynamit eftersom det vart ”brist på hyresgäster”.

    Det finns säkerligen många områden som kan förbli attraktiva och kanske även några som kan görs attraktiva genom att omgivningarna får ett lyft som boende numera önskar sig mer än någonsin tidigare.

    För handen på hjärtat, Russinet, nog finns det områden som är mer än bedrövliga när yttre bostadsmiljö tas in i bedömningen.

    Skall nu samhället moderniseras så är det ett trist faktum att många områden numera finns på fel plats med för framtiden svårlösta kommunikationsförbindelser. Att modernisera områden som byggdes för ett samhälle där två bilar blev en nödvändighet verkar vara lite bakvänt minst sagt.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Kapitalförstöringen blir ännu större om upprustning inte sker.

    Alternativet rivning och bygga nytt blir mångdubbelt dyrare.

    Jag ser dessutom renoveringen av fastigheterna som en vettig investering och en värdeökning.

    Sen får man väl ändå tro att framtida hyresgäster inte är för evigt dömda till ett liv beroende av socialbidrag.

    Högerstyret kan givetvis inte vara för all framtid.

    Därmed finns det en framtid även för mindre bemedlade.

  • Anonym

    Det behövs inga bidrag till fastighetsägarna för renoveringar. Fastighetsägarna skär guld med täljknivar då räntemarknaden aldrig varit så förmånlig för dem som nu. De har pengar till underhåll så det räcker och blir över.

    Alla fastighetsägare gnäller. De anser att det kostar för mycket att renovera dessa fönster som multnat sönder. Det är rent skitsnack. De kan använda ROT-avdraget som säkert kommer att gälla även hyreshus under detta året.
    Det måste till och vår sovande bostadsminister skall väckas upp NU !

  • Anonym

    Hyresgästföreningen sover den också. De har snällt gått med på de hyreshöjningar som fastighetsägarföreningen krävt år efter år TROTS DE LÅGA RÄNTOR SOM FASTIGHETSÄGARNA NU HAR.
    Dessutom är byggfacket diktatoriskt. F-n ta den som kryper under tagna villkor och anställer utländsk arbetskraft.

  • Anonym

    Ja tänk vilka löpsedlar vi skulle få se:

    TROLLBARN MISSHANDLADES OCH RÅNADES AV UNGDOMSGÄNG!

    TROLLMOR UTSATTES FÖR GRUPPVÅLDTÄKT AV 11 MÄN!

    TROLLMORMOR MISSHANDLAD TILL DÖDS PÅ P-PLATS!

  • Anonym

    Klimatmål i all ära. Det jag skulle vara intresserad av att få höra tex Fredrik Reinfeldt eller ngn annan regeringsrepresentant förklara hur vi ska genomföra dessa mål. Vidare så kanske någon klok människa vill berätta för mig, och andra som kanske undrar.

    Om vi i Sverige blir bäst på allt som begränsar utsläpp av fossila bränslen och omstrukturerar till miljövänliga alternativ , kanske även inför lagstiftning ang sopsortering osv. Hur mycket påverkar det världens klimat i positiv riktning? Hur mycket tappar vi i välfärd? Finns det energi alternativ till industrierna vi har idag? Skulle gärna vilja ha dessa siffror i %.

    Hur ska någon få ihop ekvationen: Världsbäst på miljövård/ingen kärnkraft/inga fossila bränslen (helst)+ bibehållen standard + ökad befolkning + minskad energikonsumtion + minskad konsumtion + ökad tillväxt.

  • Anonym

    Väldigt många som flyttade in i miljonprogrammets lägenheter var väldigt glada över att äntligen erhållit en bostad med modern standard.

    Tycker att miljonprogrammets lägenheter har fått oförtjänt dåligt rykte.

    Framförallt av de som själva inte bott i sådant bostadsområde.

    Oftast var det stora grönytor i anslutning till bostadsområdena vilket många,särskilt, barnfamiljer uppskattar.

    Dessutom fanns det många lekkamrater ute att umgås med.

    Att det är status att bo centralt i oftast helt sterila stenöknar har jag svårt att förstå.

    Vad barnen där erbjuds för utemiljö är ju inte heller något att avundas.

    Så handen på hjärtat så tycker jag att miljonprogrammen står sig rätt bra än idag.

    Men en renovering och upprustning måste till,vilket ju är normalt i all seriös fastighetsförvaltning

  • Anonym

    De här två damerna vilken kompetens har dom att överhuvudtaget yttra sig i frågan?

    Vet någon av dem något alls om byggnader, eller stadsbyggenskap?

    Veronica Palm, Bostadspolitisk talesperson och ordförande i Civilutskottet :
    ”samhällsvetenskap vid en folkhögskola i Linköping[1] och kvinnovetenskap vid Linköpings universitet” Källa Wiki.

    Matilda Ernkrans, Klimatpolitisk talesperson och ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet:

    ”Kompetens förvärvad som arbetsförmedlare”, en erkänt lågpresterande del av samhället. Källa Wiki.

    Att Sossarna saknar både partiprogram och kompetenta företrädare är damerna snarare bevis på.

    Miljonprogrammet byggdes för ett annat samhälle, ett samhälle som behövde den arbetskraft som fanns i landets avfolkningsbygder, men saknades där tillverkningsindustrin fanns.

    Nu finns inte fler att flytta från avfolkningsbygderna och tillverkningsindustrin har mångårig politik pressat ut till låglöneländer, så vilken är egentligen iden med att rusta upp? Skapa ett folkhemsmuseum?

    Att Juholt inte är sossarnas enda problem är det enda som damerna övertygar om.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym
  • http://twitter.com/Gislov2626 Susanne R Vagnhammar

    Aqualis, du skriver ett antal svepande oförskämdheter till de två författarna ovan. Kallar dem nedlåtande ”damerna”. Och gömmer dig fegt bakom en pseudonym. Vittnar verkligen inte om någon kompetens hos dig. Bara billigt.
    Susanne Ringskog Vagnhammar

  • Anonym

    Hej Russinet

    Det finns inte bara en orsak till att miljonprogramsområden fått dåligt rykte. Jag har en längre tid bott i ett område som omges av fina och välbelägna grönytor, parker och promenadavstånd till central del av staden. Så skulle politikerna med social konst börja rehabilitera kåkfarare genom att låta dem bo bland ” välanpassade Svensons”. Det gick som bekant åt pipsvängen. Jag flyttade när polisen med bil kryssade mellan barnens sandlådor spanade efter sina klienter.

    Området är nu så förfallet att det är riskabelt efter mörkrets inbrott.

    Området har god standard på byggnaderna, men en social uppröjning krävs om det skall bli attraktivt igen. Jag känner också väl till områden som bör rivas i stället för att renoveras, inte på grund av sociala problem, utan därför att de är hopplöst belägna ur flertalet synpunkter.

    De delar av miljonprogrammet som kan vara goda alternativ i ännu 50 år bör ju givetvis vårdas och det kommer deras ägare att sköta utan att individer som studerat kvinnovetenskap kan tillföra något av värde.

    Med vänlig hälsning

  • VulcanXE

    FE & XE,

    Kan utan någon som helst fantasier säga att den svenska bostadsmarknaden kommer att 2012 bli mycket bitter.

    Lycka till!

    Låga räntor, noll amorteringar,100 % belåning eller till och med 105-ig enligt Mats-Odellska ”bostadskärriersprinciper”.

    Lycka till Sverige!

    Borg kräver av bankerna att de sänker räntan.

    - Borg borde lyssnat på mig för tre år sedan. Infört amorteringskrav.

    Nu är det alldeles för sent.

    Sedan kan Ingves säga precis vad han vill.

    -Vi har alltid tänkt på ert bästa svenskar, – men ni verkar inte förstått!

    FE & XE

  • Anonym

    Tja, det är inte så illa med tanke på hur toppen rekryterar.. Kan vi ha en justitieminister (Ask) som inte har en läst en kurs juridik. Inte heller har Ministern någon högre examen från Högskola eller universitet (hon har ifs gått en ekonom iutb som hon inte tagit examen i).

    Vi har också en Utbildningsminister (Björklund) vars största akademiska merit är att han lyckats bli Major 1993.

    Vår regering stoltserar vidare med en näringsminister (Lööf) som snart fyller 29år. Innan dess har hon skaffat massor av erfarenhet av näringslivet. Eller nej, just det Annie har faktiskt gått i skola ett bra tag. Hon har en examen till skillnad mot Ask. Annie gick ut från Lunds Universitet 2011 med en juris kandidatexamen.

    Vidare måste den 40årige Erik Ullenhag nämnas då han ses allt mer i debatterna och är skaparen av regeringens myt-sida. Ministern är även han en fullblodspolitiker med en juris kandidatexamen. Erik har hunnit uppleva mycket under sin uppbyggnad till minister:ordförande i Liberala ungdomsförbundet 1997–1999, riksdagsledamot 2002–2006 och 2009-2010, partisekreterare 2006-2010 samt Folkpartiets andre vice partiordförande från 2010 och framåt.

    Och så klagar folk på att våra ledare inte har en folklig förankring…….

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ska man lägga till något så är det väl byggfusket och ventilationssystemen med dess smådjur.
    Och dessa energifönster som du tar upp, och som många sätter dit precis som det skulle vara samma isolering som i väggen. Det kan göra husen svårsålda om 10-20 år. En torr bräda på 25 mm tjocklek med målarfärg på båda sidorna, isolerar ungefär samma som de bästa treglasfönstren. Och så sätter man fönster med en halv meters mellanrum, och denna halvmeter ska isoleras 300 mm. Skillnaden mellan 200-300 MM isolering i väggen är väl i U-värde från 0,15 till 0,11. Medan bästa fönstren ligger runt 1,0.
    Bygger man husen väl, och räknar med naturlagar i stället för avloppssystemet behövs inte plast i väggarna vilket kan låsa fukt och bli sanitär olägenhet. Alla kostnader på huset är ju inte uppvärmningskostnader.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Jo, du har säkert rätt. Men är det inte så att folk borde få möjlighet att påverka sitt boende mer än nu. Jag tänker på nu när snön kommer så står det massor av människor och gnyr på att deras vaktmästare är så dålig som inte skottar undan snön. Men när man frågar dessa personerna varför de inte går ut och skottar framför sin egen dörr blir svaret: Vi har ju betalt för att få det jobbet utfört. Själv ser jag ju situationerna så att man får hjälpas åt, även om jag har betalt för tjänsten. Man får ju inte vara hur gnetig som helst. Däremot om hyresvärden drar in på servisen och stoppar pengarna i egen ficka, då blir det ingen snö skottad.

  • Anonym

    Hej Susanne R Vagnhammar

    Det förefaller som att pseudonym eller inte är vad som gör skillnaden.

    Sossarnas förfall började när kön och % blev viktigare än kompetens. Att Juholt med sin folkhögskola skulle kunna gå i samma spår som Gunnar Sträng var bara nostalgi. Stäng var hänvisad till folkhögskola därför att det var enda alternativet för honom och många andra med kapacitet på strängs tid. Nu är folkskolan oftast enda alternativet för dem som har låg kapacitet.

    Du verkar inte tåla raka besked. Det är illa. Sådant leder ofta till sjävbedrägeri.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Hej Tolle

    Så är det. Folk bör få bättre inflytande, i detta fall på sitt boende.
    Det är därför klara och väl genomtänkta politiska program behövs. Program med realistiska visioner som tillräckligt många tar till sig. Svepande goja om att satsar vi bara en stor hög pengar så ordnar allt sig har ”folk” slutat lyssna på.

    Något vet vi om framtiden och dess angelägnaste frågor, frågor som även har anknytning till bostäder. Transportkostnaderna kommer troligen att öka på grund av att epoken med billiga fordonsbränslen börjar gå mot sitt slut.

    Att vara hänvisad till storköpsmarknader belägna långt bort från bostadsområden verkar då vara en dålig lösning. Alltså se till att byggnadsbestämmelser inte lägger onödiga hinder för etablering av butiker inne i bostadsområden.

    Transporter till och från arbete kan i viss utsträckning minskas med fjärrarbete från hemmet, men i huvudsak bör de områden som skall rustas upp ligga väl till för allmänna kommunikationer.
    OSV..

    Det är ingen självklarhet att Bostäder och huvuddelen av de aktiviteter som krävs för ett fungerande samhälle måste ligga åtskiljda.

    Med vänlig hälsning

  • http://gravsmide.com Tolle

    Men detta med affärer det styrs ju av de stora aktörerna, som i sin tur är internationella. Vad har dessa för intressen av att vi får vårt samhälle att fungera? De ser ju bara sina egna siffror och då mest på vilka vinster de gör.

  • Anonym

    Hej Tolle

    Affärsidkare har inget egenintresse i stormarknader, de etablerar sig där affärsutsikterna är bäst. Gör planbestämmelser att butiker i bostadsområden får ogynnsamma förutsättningar på grund av områdets struktur så slås de ut. Dimensioneras kollektivtrafik med tanke på att flertalet skall ha sin arbetsplats utom bostadsområdet så blir det dyrare att bo. När många måste lämna sitt bostadsområde beroende på att politiker byggt ”industribyar ed” så blir egen bil oftast nödvändig och med bilen så blir ”storköpsetableringar” lönsammare än integrerade lösningar.

    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Förpesta…heter det inte berika på nysvenska?

  • Anonym

    Jo folk vill bo på landet och nära naturen.
    Lugnt och tyst.

    Tyvärr har det tystnat totalt på den svenska landsbygden.

    Lantbruken har lagts ner,bruken är borta och kvar är stora plankåkrar av gran och förfallna ödegårdar.

    Ungdomarna flyttar till städerna för studier och arbete.

    All service har försvunnit och enstaka sommartorp som ägs av tyskar och danskar är vad som finns kvar.

    Alltså växer städerna i storlek och bostäder måste byggas.

    Ungdomar måste ju ha någonstans att bo som inte kostar skjortan.

    Arbetslösa som tvingas till de få jobben som finns i städerna måste också bo någonstans.

    Där är vi idag.

    Bostadsbrist och trångboddhet.

    Alltså måste det byggas nya bostäder med rimliga hyror.

    Samtidigt måste de äldre bestånden rustas upp för att möta dagens krav på standard.

    Lyxen att bo på landet kan storbönder och rika skogsägare unna sig.
    Pensionärer med god hälsa kan även de hanka sig fram ännu ett tag,innan liemannen gör entre.

    Eftersom jag är uppväxt i ett stort bostadsområde med barnrika familjer,så upplevde jag inte ”grå kollektiv socialism” ej heller fängelsekänsla.

    Tvärtom var det den lyckligaste perioden i mitt liv.

    Fängelsekänslan infann sig långt senare när jag studerade på läroverket tillsammans med medelklassens barn.

    Där fanns ingen gemenskap utan enbart konkurrens och statustänkande.

    Dessbättre fann jag en kompis som nyss hade flyttat till ett nybyggt ytterområde och var väldigt stolt över det.

    Tidigare hade han, liksom jag, bott omodernt,trångt och kallt.

  • http://gravsmide.com Tolle

    En vacker tanke. Men verkligheten är ju att det inte finns några andra leverantörer till dessa småbutiker, än ICA o.s.v.
    Och de har sin vilja från Holland, och vill ha stora enheter om de bara tar varor från dem. Annars sätter de upp ett eget varuhus och konkurrerar ut den ICA handlaren som tar in varor från andra.

  • Anonym

    Skrämmande att 2 riksdagsledamöter kan sitta och påstå att utanförskapet ökar när officiell och korrekt statistik säger motsatsen, hur står det till med nivån på våra riksdagsledamöter.

  • FutureExpress

    FE & XE,

    Det finns en mycket låg nivå på våra riksdagsparter, den är erbarmligt dålig.

    - De bor nämligen inte i Rosengård Malmö, där Detroitiskt eller Neapolitanskt gangstervälde gör sig mer gällande från

    Men det ökar inte!

    Skitsnack säger jag.

    - Det ökar en långsam algoritm!

    Och kommer att sluta i fullkomlig anarki.

    - Där jag kommer att fundera på mina forntida anhöriga, – men ni gillade inte mitt. – Ni får stå för erat!

  • Anonym

    Varför krångla till det?

    antingen kallas det skatt eller så kallas det avgifter

  • Anonym

    Varför så mycket gnäll

    du har båt

  • Anonym

    Jag undrar
    vad har du/vi för utbildning

  • FutureExpress

    Ja, för de begåvade.

    VulcanXE är sjuk.

    FE & XE

  • Anonym

    Vilken kompetens har du att överhuvudtaget yttra dig i frågan?

    Vet du något alls om byggnader, eller stadsbyggenskap?

  • Anonym

    Man kan lita på statistik bara när man själv har förfalskat den.

  • Anonym

    Dui lovar ingenting och
    det ska du hålla

  • Anonym

    Vi är där idag, javisst.

    Sverige har haft en extrem politiskt styrd urbanisering på gott och ont.

    Bostadsbrist har alltid varit ett problem för unga, som tycks vara permanent olösbart, utom för vissa som gått förbi bostadsköerna.(T.ex myglandet genom Allmännyttan, ”egennyttan”)

    Så de strukturella obalanserna måste reformeras bort. T.ex. den konstlade hyressättningen som gör att en lägenhet i ett ytterområde har nästan samma hyra som i innerstan, trots att marken är astronomiskt mycket dyrare i innerstaden, vilket medför att inga hyresrätter byggs om de inte subventioneras av skattemedel.

    De höga byggkostnadera i Sverige jmf med andra länder måste ner genom ökad konkurrens och lägre beskattning så att hyreskostnaden står i proportion till nettoinkomsten för de som bygger. Jobbskatteavdraget är en bit på vägen.

  • Anonym

    Har en undran ang Miljonbyggena. Om dessa infekterade byggnader skall renoveras.hjälper det inte med en ytrenovering. Det får inte renovering kackelackor att försvinna.Lika lite som vägglössen. För att få bort Kackelackor/Vägglöss krävs stora saneringar. Tömma husen riva upp alla avlopp/ledningar. Det enda sätte för att få bort de i den nya ”Svenska Vårens ” fotspår tillkommna ”husdjur” ( som vi utrotade på 50- talet men som återigen invanderat Sverige ). Det hjälper inte ens att göra nya stambyten..

    Nedan ang Vägglusens återkomst.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gglus

    ”Antalet ägg vägglusen lägger är beroende av hur gynnsamma förhållandena är. Vägglusen lägger inga ägg om det är under 10 grader. Nymfer överlever minst två månader utan föda, medan en vuxen vägglus klarar mer än tio månader.[18] Vägglusen kan vid brist på föda och rätta förhållanden (för kallt, men inte tillräckligt för att döda den), gå in i dvala.
    Fall av överlevande vägglöss som inte haft tillgång till föda har hittats efter så lång tid som OBS OBS => 1,5 år !!!!! TBC sporerna är en liten stavformad bacill som kan motstå svaga desinfektionsmedel och överleva som torra sporer i flera veckor” och sedan smitta !!

    ”http://sv.wikipedia.org/wiki/Kackerlackor

    Kackerlackoroch ökningen i Sverige…

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-kackerlackor_2917433.svd

    OCH spridningen sker när folk flyttar, då flyttar även väglössen med ( möjligen även TBC sporerna) till NÄSTA ställe……..

  • Anonym

    Toys R Us har rea idag…ila….

  • Anonym

    Miljonprogrammet startade sossarna men vad de inte tänkte på var att de måste underhållas. Dessa byggen bekostades av skattemedel och de som sedan hyrde bostäderna betalade för underhåll som ingick i hyran.

    Men dessa pengar tog de kommunala bostadsbolagen själva hand om, och använde i egna fickor. Kolla GBG.

    Hur man är skapt i huvudet när man tror att kommuninvånarna ska betala en gång till för underhåll som missköts i 40 år är för mig en gåta?

    Dessa kaserner som det blivit med redan förmånga boende på liten yta, så fungerar inte något! Avlopp som är underdimensionerade pga. det inte var tänkt att bo fler än max 4 i en 3-a. Idag bor det 8-12st och överfulla sophanteringar som dra till sig råttor och ohyra.

    Sitter man i miljöutskottet så borde detta vara lätt att förstå.

    Pengar få ni ta ur den budget ni redan har och inte låta de redan nertyngda skattebetalarna stå för ytterligare dumheter från er.

  • Anonym

    Det är väl just sådana som blir politiker!

  • Anonym

    Ett exempel på socialdemokratins totala kompetensbrist.
    Skrämmande.

  • Anonym

    Miljonprogammets bostäder ska inte renoveras! De ska sprängas och ersättas hus för hus med en boendemiljö som är människovänlig. Gettona ska byggas bort – inte cementeras!

  • Anonym

    Förlåt, men vem bor i dessa miljonbyggnader?

  • Anonym

    Hej SVplus

    Ett betydligt stabilare CV än de flesta, Damerna inberäknade.
    Med vänlig hälsning

  • Anonym

    Klart som korvspad att jag ”gnäller” när inte Sverige har något som kan liknas vid en bostadspolitik.
    Det där med båt är något, den som har, kan använda på sin semester.
    Ungdomar har ingenstans att bo. De har INTE råd med att köpa en lägenhet för 1,5 – 2 miljoner och sedan ha en månadskostnad på det med ränta och amortering dessutom.

  • Anonym

    ”Utanförskapet är oförändrat, arbetslösheten har stigit, klyftorna och barnfattigdomen har växt.”

    Och det där skall alltså åtgårdas genom att renovera husen i Angered, Ronna och Rosengård?

  • Anonym

    Ja, naturligtvis ska ”vi” bygga ”människovänliga” hus åt folk som ofta inte har råd med ens ”människofientliga” hus.
    Och notan kan vi väl sen skicka till Monica_B?

  • Anonym

    Urbaniseringen beror på marknadskrafterna.
    Folk tvingas flytta dit företagen investerar.

    Myglandet inom allmännyttan står de fina herrarna för och topparna inom näringslivet.

    Spekulerandet i fastigheter har drivit upp priserna till obegripligt höga nivåer.

    Mäklare,banker,fastighetsägare och lättlurade ”medelsvenssons” har deltagit till det upphaussade prisläget.
    Alla de har tjänat grova slantar på fiktiva värde med minimal arbetsinsats.

    Förlorarna är de bostadsbehövande och alla ränteslavar som har en livslång skuld att dras med.

    Jobbskatteavdragen har inget med hyreskostnaden att göra.
    Åtminstone inte för alla de som lever utanför arbetsmarknaden.

    Jobbskatteavdragen skapar däremot arbetslöshet och ständiga nedskärningar i den offentliga sektorn.

    Lösningen är subventionering av byggandet av nya hyresrätter till alla de nu bostadslösa.

    Subventionerna hämtas från avskaffandet av jobbskatteavdrag,ROT-avdrag,RUT-avdrag osv.

    Dvs. en politik som gör tvärtemot den nuvarande högerpolitiken.

  • Anonym

    De finns i fler städer där stora arbetsfabriker fanns.. OBS FANNS . Borås/Västerås osv.. och även i Tensta/Södertälje osv.. samma hyresgäster samma antal/lägenhet och samma problem! Samma spridning.. av ohyra!
    Nu var det i G:borg ”storstädningen ” började (J. Josefsson) men är det någon på allavar som tror att det ser annorlunda ut i andra storkommuner än i G.B.G.???
    I små kommunerna fullt synlig men SÅ ingrott i generationer att det spridit sig även till innevånarna. En vanlig ”innevånares” kusin/Moster/syster/bror kanske just jobbar ¨åt kommunen”. OCH vem anger?
    HOFFA mentaliteten är nog ingrott .. överallt!

  • Anonym

    Tror du att det blir billigare med en boendemiljö som skapar kriminalitet och härverk? Tror du antalet elever som går ur skolorna utan slutbetyg minskar? Vilket är på sikt billigast tror du?

  • Anonym

    Why rascism?

  • Anonym

    Why rascism?

  • Anonym

    Trettiotusen arbetstillfällen låter ju bra.
    Men har de båda damerna försökt få tag i en VVS-montör i Malmö?
    Eller en snickare?
    Nej, jag tänkte väl det.
    De där trettiotusen yrkesmänen och -kvinnorna finns bara i den politiska fantasin.
    Och varför skall staten investera i privata och kommunala fastigheter som dels redan från början hade många fel och brister och dels inte har underhållits sedan de byggdes?

  • Anonym

    Jodå, miljonprogramen bidrar redan till klimatmålet, dess innevånare plöjer ju som bekant upp parketten och odlar potatis………….OBS: JAG SKÄMTAR!!!!!!

  • Anonym

    Jag tror att kriminaliteten skapar boendemiljön, inte tvärtom.
    Inte heller tror jag att de dåliga skolresultaten är kopplade till att underhållet i tvättstugan är bristfälligt.

    Vilket som ”på sikt” är billigast saknar betydelse eftersom landet inte har råd med några av de två alternativen.
    Visst, du och Veronica palm kan lyxrenovera lägenheterna åt de boende som inte ens idag kan finansiera sitt eget boende, men de enda två alternativen är då att vi höjer försörjningsstödet/bostadsbidragen eller att du och Veronica uppfinner ett sätt att renovera hela bostadsområden utan att det kostar något.

    Ännu knepigare kommer situationen att bli då dessa idag ca 150 områden om ett antal år har vuxit till 300.
    Eller 30000 om Annie Lööfs vision går i uppfyllelse.

    Jag har lösningen på problemet. Men den är alldeles för nyfascistisk för att skriva här.

  • Anonym

    Vem har du tänkt ska betala?

  • Anonym

    Jag köper din lösning obesett, för det kan inte bli värre än vad det redan är!

  • Anonym

    Köp är köpt och kan ej brytas……….:)

  • Anonym

    Hej Sweplus/attraktor/nordström :) *vinkar*

  • Anonym

    Tyvärr…
    Tro mig, men det både kan och kommer bli värre.. :(

  • Anonym

    Är det bara idioter som blir politiker nuförtiden?

  • Anonym

    Miljonprogrammen var ingen dalig ide. Det ar bara synd att de blev flykting folaggningar istallet for vanliga bostadsomraden.

  • Anonym

    visst, men vem vill betala och vad är det man inte kan betala i stället.

  • Anonym

    naturligtvis borde det ha renoverats för länge sedan, men varför har inte ägarna gjort detta då?

  • Anonym

    HAHA yrkespolitikerna söker existensberättigande…
    Fatta att det är bostadsbristen vi behöver fixa och gärna med klimatmål och annat men att kasta in resurser i värdelösa socialistiska boendestrukturer där folket bor för att dom inte kan bo någon annan stans det är fel.
    70 tals byggandet gjordes med alla fel man kan..
    Vi måste bygga bort dessa områden med nya stadsstrukturer som ger livet mål och mening..
    Att isolera skiten är en skymf mot frihetälskande människor.
    Ungefär som att isolera koncentrationsläger i sibirien..

    NEJ Bygg bostäder åt dom bostadslösa i form av småskalig stadsmiljö med kvallite

  • Anonym

    Artikeln är ett bra exempel på varför sossarna är utrotningshotade!

    Vilket flum!!

  • Anonym

    Av ren dumsnålhet och ett visst förakt för människor med låg status.

    Ofta är hyresgästerna en socialt svag grupp i samhället och har svårt att hävda sig.

    Hade husen befolkats av medelklass hade husen aldrig tillåtits förfalla.
    De har ju mål i mun och lite fetare plånbok.

    Det är ju skillnad på folk och folk!

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt