Socialdemokraterna

WesterholmHogberg720

Nu får det vara nog!

Publicerad 18 januari, 2012 - 13:31

HÅKAN JUHOLT Vi anser att gränsen för oss gräsrötter nu är nådd. Vi tvingas nu varje dag försöka försvara något som i grunden inte går att försvara. Vi måste genomföra smärtsamma och dramatiska förändringar i vårt ledarskap. Ett ledarskap som i det läget inte bara kommer omfatta Håkan Juholt som person. Fler i dagens partistyrelse och Verkställande Utskott bör nagelfaras noggrant vid en sådan revision, skriver Johan Westerholm (S) och Peter Högberg (S).

Dag Hammarskjöld sade i ett tal på ett amerikanskt universitet på 1950-talet att vara lojal aldrig kunde innebära att hålla inne med saklig kritik. Denna inställning, grundad av den kanske främste svenske statsmannen genom tiderna, är det som är utgångspunkten för denna artikel. Ett inlägg i debatten vi bedömer att ingen politiskt aktiv i något parti någonsin vill skriva. Men vi har, som socialdemokrater, kommit till en punkt när vi måste framföra vad vi bedömer såväl befogad som sakligt menad kritik.

Situationen för socialdemokraterna är närmast att beteckna som ett parti i fritt fall med en stämning av kaos internt. Ett kaos som har många bottnar men som ytterst, det senaste halvåret, har förstärkts genom att det blir allt tydligare att partiet och dess ledning inte förstår vare sig sin samtid eller det nya medie- och samhällsdebattklimat som nu växer fram. Partikamrater skyller de vikande opinionssiffrorna på borgerlig media och personfixerade kampanjer. Det kan ligga något i detta men det är vad vi har att förhålla oss till. Samma partikamrater menar att vi inte får låta oss ryckas med i denna spiral och börja prata politik istället. Ingenting vore mer befriande men det politiska samtalet, och initiativet, äts upp av den tid som Håkan Juholt sedan den 7 oktober 2011 tvingats lägga på utspel, motutspel, dementier, förklaringar, ursäkter, motursäkter, urskuldande och annat som är direkt kopplat till hans roll som oppositionsledare och motor i det politiska samtalet. Vi har, genom att ha en partiledning som kollektiv som inte förstått snabbheten i det nya debattklimatet, försatt oss själva som parti i en situation där tiden för bortförklaringar och ursäkter ätit upp det utrymme som vi behöver för att driva opposition. Denna tid är spilld helt i onödan då vi hade kunnat landa rätt från början med en i allt väsentligt bättre förberedd partiledning och en ledning som förstått vilka villkor som gäller i dagens debatt. Villkor och ramar som utöver presskonferenser och väl förberedda tal nu alltmer domineras av sociala medier och direktutspel. Med en snabbhet som dagens ledning, som kollektiv, visar ingen eller ringa förmåga att gå i takt med.

De senaste dygnens utveckling, där Håkan Juholt skulle göra entré efter en lägre tids ledighet, förskräcker. Håkan Juholt valde att gå ut med direkt vilseledande formuleringar om (SD) stöd för försvarets personalförsörjning i syfte att bjuda in regeringen till breddare samtal. Om det var det uppriktiga syftet så torde få – om ens någon – förstå den inviten. Om det är en krystad efterkonstruktion, vilket låter rimligare, så är det ytterligare ett steg mot en punkt då vi måste genomföra smärtsamma och dramatiska förändringar i vårt ledarskap. Ett ledarskap som i det läget inte bara kommer omfatta Håkan Juholt som person. Fler i dagens partistyrelse och Verkställande Utskott bör nagelfaras noggrant vid en sådan revision.

Vi anser att gränsen för oss gräsrötter nu är nådd. Vi tvingas, på arbetsplatser, i idrottsföreningar , på vår fritid och i andra konstellationer nu varje dag försöka försvara något som i grunden inte går att försvara. Ett parti som inte kan kommunicera och när vi väl kommunicerar så är det för att be om ursäkt eller komma med bortförklaringar eller dementier.

Vi upplever en kommunikativ avgrund mellan gräsrötter och partiledningen, ingen nämnd och ingen glömd. Flera ledande företrädare för socialdemokraterna uppför sig mot varandra på ett sätt som är för oss helt främmande, ja, faktiskt rent av skrämmande. För att vi ska kunna gå framåt, locka väljare, prata och forma politiken så krävs det att alla företrädare kan hantera sitt uppdrag. Det direkta intrigerande som vi upplever pågår är inte acceptabelt.

Vårt tålamod är slut nu. Inte en vecka till av detta kan vi ta. Om det vi gått igenom i form av de senaste dagarna upprepar sig en enda gång till så är dagens ledarskap historia. Om de väljer att bita sig kvar under nya haranger av osammanhängande ursäkter kommer annars socialdemokratin i dagens tappning bli historia. Varje politiskt parti börjar och slutar sitt stöd på noll procent. Det är en universell sanning och gäller även Socialdemokratiska Arbetarepartiet. Den dagen kommer socialdemokratiska ideal eventuellt leva vidare i andra partier, men säkert är det inte.

Johan Westerholm (S)
Peter Högberg (S)
  • Anonym

    Håkan Juholt har pissat färdigt i det blå skåpet avsätt han punkt slut.Sluta tramsa med han om han.

  • Anonym

    Man måste inse att Håkan Juholt aldrig mer kommer ses som en seriös politiker i folks ögon nåt mer. När man ser han drar man lätt på smilbanden istället. Jag är defenitivt inte sosse. Men jag lider med er att ni har en partiledare som aldrig nånsin kommer få er på fötterna igen. Tyvärr Juholt har gjort sitt!

  • Anonym

    Undrar hur stort avgångsvederlaget blir…?

  • Anonym

    Väntar Persson i kulisserna…?

  • Anonym

    Håkan Juholt är en tillgång som bör sitta kvar till dess att han blir pensionerad.

  • Anonym

    Jovisst, men det är väl förståeligt om socialdemokraterna vill ha en partiledare som är en tillgång för det egna partiet.

  • Anonym

    Garantipensionen är redan fastställd. Om Juholt vill ha samma ersättning för sin kulbo, så har han ordentlig uppförsbacke den här gången.

  • Anonym

    Det är just kanske därför han pissar gång på gång i det blåa skåpet.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det är ju tråkigt med en sådan uppenbar splittring inom ett parti. Men det är väl inte bara ens fel alltsammans, eller?
    Kan det vara så att det är många starka egna viljor inom partiet?
    Och jag kan väl inte tänka mig att sossarna vill framstå som ytterligare ett egoistparti, för det har vi väl allt för många andra. Men samtidigt så är det kanske så att sossarna har spelat ut sin roll inom Svensk politik. Dess rötter är ju ett social-liberalt parti, och det finns ju möjligheter för fler partier att försöka leva upp till detta. Utan att göra som moderaterna, att kalla sig för ett arbetarparti när man menar att det bara är direktören som jobbar i företaget.
    Det är ju stor skillnad på ett socialt-liberalt parti, och ett liberalt-socialt parti.
    Svensk politik behöver blocköverskridande överenskommelser och många partier att rösta på. Väljarna är ju samma människor hela tiden, men utvecklingen förändras ju liksom den politiska strukturen.
    Det minsta vi behöver i Sverige är väl blockpolitik. Just nu är det allianspartiet som är störst och bildar regering. Men det är bra om inte ett parti blir så stort att det inte behöver söka stöd för olika frågor hos andra partier.
    Hur sossarna sköter sina interna frågor, är väl inte mer intressant än hur andra partier har det.

  • Anonym

    Du får desto mer om du slänger passet o går till myndigheterna o talar om att du är papperslös :) Fri tandvård med dessutom :)

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Härligt att se hur sossarna splittras och faller samman som en sufflé. Som åskådare är spektaklet en ren och skär njutning.

    Sossarnas tid är förbi. Det är ett parti för den politiska adeln. Sossarna behövs inte längre, så länge man står fast vid samma gamla politik.

    Nej, dags för nya kvastar att sopa som har livserfarenhet och arbetslivserfarenhet från annat än politiken.

  • Anonym

    Är du rasdemokrat?

  • Anonym

    Självklart är det inte bara ens fel. Tycker nästan det mer är ledningens fel som låter det fortgå med Juholt. Han har inte kompetensen för att vara partiledare. Men ändå låter dom honom sitta kvar. Så är det han som får bära hundhuvud fast dom andra vet innerst inne att det är fel person på fel plats!

  • http://pulse.yahoo.com/_RXOU4XGREC5MVYFRQDJKINB4Q4 Sven

    Juholt är inte sjukdomen – han är symptomet.

    Något är fel om man först kuppar bort Sahlin och nu är det dags för Juholt. Hela SAP borde uppenbarligen reformeras, i synnerhet processduren för tillsättande av partiledare uppenbarligen.

  • Anonym

    Nä men jag skulle defenitivt behöva gratis tandvård. För just nu suger min tänder en otroligt massa pengar från mig. Rotfyllningar jag inte har råd med så kommer få gå med värk istället :(

  • Anonym

    Ja det är ej första gången han ljuger går ut med vilseledande formuleringar.

  • Anonym

    Du menar Carl Bildt?

  • Anonym

    Vi som väljer Alliansen vid nästa val igen önskar att Juholt då finns kvar som ledare av det socialdemokratiska partiet. Han är en god valarbetare för Alliansen.
    De som hörde honom idag i partiledardebatten måste inse att han inte kan samla en opposition mot sittande regering. Han har inget att komma med, som skulle kunna göra att sossarna kan se framåt i vårt moderna samhälle.

  • Anonym

    Ja ett parti för teknokrater, länge sedan man såg några arbetare i SAP ens på kommunal nivå.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det kanske är så enkelt att de inte har något bättre. Här ryktas ju inte om någon motkandidat precis.
    Och hur går det till när sossarna väljer partiledare? Här står en hel hop och försöker likna Göran Persson som påstod sig inte vara intresserad av att bli partiledare. Är det för att partiet ska bönfalla om att blivande partiledare ska ställa upp?
    Vi har ju sett hur man tillsatt partiledare genom röstning på olika kandidater i V och Mp. Kan man inte göra likadant hos socialdemokraterna?
    Förresten kan man väl ha två partiledare som gör bort sig. Då får ju media mer att skriva om, och Svenskt näringsliv får mer att göra.

  • Anonym

    I USA kan miljonärer inte vara säkra på att kunna betala sin sjukvård

  • Anonym

    Hur som helst är det bättre med ingen alls än nån som gör om partiet till rena rama skämtet. Men dom behöver verkligen leta efter en ersättare som kan hålla tungan rätt i munnen åt minstone :)

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ingvar Carlsson verkar ju vara vid god vigör.

  • Anonym

    Kan det bero på den sänkta restaurangmomsen?

  • http://twitter.com/martinstweetbox Martin Larsson

    Här gäller det att inte blanda ihop uttrycken. Socialdemokraterna har inte sina rötter i ett socialliberalt parti, utan i fackföreningar, sjuk- och begravningskassor och socialistiska grupper. De stod då (1889 när partiet bildades) för att införa ett socialistiskt styre på demokratisk väg.
    Ideologin kallas för demokratisk socialism. I enstaka fall har jag läst benämningen liberal socialism.
    Socialliberalism är däremot en gren av liberalismen där t ex Folkpartiet har sina rötter.

    Alliansen består av fyra olika partier. Något alliansparti finns inte och bör heller aldrig bildas enligt min mening. Det är viktigt att det finns olika idéer inom Alliansen.
    Jag ser också gärna blocköverskridande överenskommelser när så är möjligt.

    Just nu är det mer intressant hur sossarna sköter sina interna frågor p g a att de sköter frågorna så dåligt.

  • Anonym

    Jag hoppas och tror att Juholt får stanna kvar! Han är en utmärkt politiker och har under sina 10 månader gjort mer än någon för att stärka Alliansen och försvaga S. Därmed har Juholt bidragit till ett bättre Sverige.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Vad jag menar är höljt i dunkel. Fast jag skulle gärna se piratpartiet i riksdagen – en ny frisk kvast som kan fungera som blåslampa i häcken på de övriga betonghäckarna. Jag skulle inte ha något emot att centern och/eller vänstern åkte ut heller.

  • Kryptograf

    Socialdemokraterna förnekar sig inte. Ovanstående artikelförfattande (S)-herrar säger:

    ”Ett parti som inte kan kommunicera och när vi väl kommunicerar så är det för att be om ursäkt eller komma med bortförklaringar eller dementier.”

    Jag tycker att det snarast är så numera att när ni väl försöker kommunicera så är det i form av offentlig internkritik. Och därutav kan jag inte dra annat än slutsatsen att ni känner ett stort behov av att elimininera er (S) själva eller åtminstonde reducera (S) till ett marginalparti.

    Appropå Juholt: – När Juholt uttalar sig, märker man att han varit journalist. En sådan journalist som sätter rubrikerna i tabloidpressen.

    ”Alliansen har gjort upp med SD!”

    Precis som med Sveriges kvällstidningar och somliga andra media lämnar kopplingen mellan löpsedel, rubrik, uttalande och sanning en del övrigt att önska.

  • Anonym

    Problemet är att världen går mot ett mer liberalt samhälle medan den hårdnackade vänsterfalangen inom S vill vrida tillbaka klockan till stalinistiska tider. Man vill försämra för vanligt hårt arbetande människor till förmån för bidragsfuskare, slapphänta läkare som långtidssjukskriver folk till utanförskap och en a-kassa som är som generös att ingen vill återgå till ett arbete mer. Ett sådant samhälle kommer aldrig kunna klara konkurrensen mot utlandet. Det försvagar och urholkar samhället i grunden. Mona insåg det här men för sent. SAP har ingen bäring på verkligheten längre.

  • Anonym

    Han kan ställa sig i den allt längre soppkön för de mindre bemedlade.

    Behövs endast ett sugrör som bestick.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Juholts nej till Reinfeldts förfrågan om deltagande i europakten, uppväger mycket av vad som lagt honom till last. För det var ju folkets nej röst, och betyder mycket för vårt land och folk.
    Vi måste ju kunna försöka se båda sidorna av myntet.
    Den här debattartickeln är väl inte för sossarnas bästa, men det är väl bar med en öppen diskussion om den kan rensa luften, och göra någon nytta för politikens innehåll.

  • Anonym

    Jag kom att tänka på att

    jag får mer att leva på om jag tar min mormors pension och låter henne svälta

    Jag kom också att tänka på att

    Vid nästa val ska jag lura min mormor
    Hon ser dåligt och om hennes glasögon försvinner när hon ska rösta

    så kan högern få en oväntad extra röst

  • Anonym

    Ja det är med illa dold förtjusning man ser hur S imploderar. Anledningen är deras långa historik som ett arrogant, hånfullt och självgott parti som alltid haft en hög svansföring mot ”oliktänkande”. Det är många gånger jag knutit näven efter att ha hört sossar spotta ur sig förolämpningar mot borgarna, väl medvetna om att de sitter säkert i sadeln av ett förlett folk. Nu har tiderna förändrats. Nu får vänstern smaka på sin egen medicin. Kanske lär de sig en läxa…

  • Anonym

    Vem ska hjälpa mormor?

  • Anonym

    Det finns ingen oppositionsledare längre.

    Platsen är ledig Peter Högberg!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Att högern får extraröster är väl mindre troligt, eftersom de gör mycket dåligt av sin makt. Men det tar ju inte media upp.
    Men vänsterpartiet kan nog segla i medvind, och även miljöpartiet gör ju bra ifrån sig, men det är väl inte så konstigt när de är två bra partiledare.

  • Anonym

    ”Vi anser att gränsen för oss gräsrötter nu är nådd”

    Vem är ni två, som anser er representera gräsrötterna allena?

    Jag håller inte med er i den pessimism och öppna kritik, som ni länge fört på era respektive bloggar och känt att ert syfte kanske var just detta att ”störa” alla möjligheter till att prata (S)- politik, genom medvetet ventilera och rida på mediala svagheter enbart för att söndra utan hänsynstagande till vad detta aktiva deltagande innebär för demokratin inom partiet.

    Jag har följt båda era bloggar och anser att ni inte bidragit på något sätt för att återskapa partiets förtroende utan medvetet eller omedvetet dryftat era personliga åsikter utan att ta hänsyn till den demokratiska processen och partiets bästa.

    Vilken partiledare som helst, oavsett vem det må vara som är vald demokratiskt är inte värd denna ”backstabbing” från sina egna och jag undrar om er agenda är personlig?

    Partiets problem ligger inte i partiledaren och ni kan försöka byta ut hur många ni vill, men det kommer inte att ändra på något.

    Politik ska och bör utan undantag vara helt giltigt att dryfta helt öppet, men detta handlar om helt annat, nämligen personangrepp och ren mobbing (från medialt håll må vara, men det är inte acceptabelt från sina egna)!

    Jag och säkerligen många med mig tror på Håkan Juholt, som rätt ”kapten” för (S), den person som vi absolut behöver just nu och den som kan vända skutan på rätt köl!

    En förutsättning är dock ett gott samarbete inom hela partiet, där man oavsett vänster- eller högertillhörighet inom partiet enas, slutar strida och börjar prata gemensam (S)- politik!

    Det gjorde Håkan Juholt med beröm i dagens Riksdagsdebatt och ska ha en eloge för detta – vilken styrka!

  • Anonym

    Tror du verkligen att partiet finns kvar så länge?

    Han fyller 50 i höst, alltså med närvarande pensionsålder skulle han sitta kvar 15 år. Jag tror inte att (s) överlever så länge med Juholt som partiledare.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Argumenterar du alltid med okvädingsord? Ser du inte att du mer svärtar ner dig själv med en sådan låg argumentation? På vilket sätt tillför ditt skällsord, Russinet, diskussionen något substantiellt??

  • Anonym

    Jag har svårt att förstå den borgerliga skadeglädjen? Centern är nere på 5 %. KD under 3. Arbetslösheten stider igen och har aldrig varit under 8 % under Reinfeldt. Ungdomsarbetslösheten är 24 %. Socialbidragsökarna har ökat med 60 %, effekten av försämrad a-kassa och sjukförsäkring. Folk fick inte arbete och de blev inte friskare. En sanning som inte går att håna bort. I själva verket är alliansens rgeringstid en uppvisning i misslyckande av sällan skådat slag, trots att de 90 % av dagstidningarna som är borgerliga, försöker putsa fasaden. Är ni stolta över folkmords-Bildt? Är liberalism bra om den leder till ökad arbetslöshet? Är det bra bostadspolitik att kollektivansluta hyresgäster till bankerna?

    Kom igen, visst måste ni ha något positivt att komma med? Det enorma överskottet Borg ärvde av Persson kan ni ju inte skryta med längre..?

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Det verkar endast som om de kan ta till sig kritik genom att de får sig den till livs ”the hard way”. Inte mig emot.

    Jag är uppväxt i en genomröd släkt med sosseföräldrar och sossesläktingar. Blev nog därför skeptisk till denna ständiga skönmålning utan ett endaste uns av kritiskt tänkande. Kunde aldrig förmå mig att rösta rött efter den uppväxten. Har dock aldrig prackats på något budskap, tack och lov.

  • Anonym

    Men vilken politik är det som Juholt skall föra imorgon eller i övermorgon, är det samma som igår eller den i förrgår?

    Vem vet, inte du
    vem vet. inte jag
    vi vet ingenting nu
    vi vet inget idag

  • Anonym

    Uteslut Johan Westerholm och Peter Högberg med omedelbar verkan ur partiet. De tillför absolut ingenting i nuläget.
    Sådana femtekolonnare behövs inte.

    Håller med om att Juholt gjorde bra ifrån sig i dagens partiledardebatt.

    Reinfeldt har INGET nytt att komma med och har dessutom börjar bli arrogant i överkant och ger numera bara ett allmänt osympatiskt intryck.

  • Anonym

    Det finns antagligen något mer Reinfeldt kan sälja
    men vad gör han sedan?

  • Tobbe Rosén

    Det är tur för oss (i alliansen) att vi inte har en opposition som Johan Westerholm leder det hade varit en tuff match, han har många goda och kloka åsikter (fast jag inte alltid håller med). Å andra sidan hade en vass opposition fått mitt eget parti att stå lite mer på tå kanske. Det är med politik som med allt annat, man blir bättre med ett tufft motstånd.

  • Anonym

    Det finns antagligen något mer Reinfeldt kan sälja
    men vad gör han sedan?

    Lånar sig fram?

  • Anonym

    Destabiliseringen och kaoset drabbade partiet innan det hann drabba landet!

    När partiets gräsrötter fattar att partiet drivs av oförenliga målsättningar och en oförenlig syn på människan så kan partiet skapa en inre ordning att utgå ifrån. Utan att grundligt kritiskt analysera innehållet och betydelsen av orden jämlikhet rättvisa och solidaritet så kommer kaoset att bestå.
    Vi uppfattar verkligheten utifrån de ord vi använder och när tolkningutrymmet blir för stort finns ingen grund att gemensamt utgå ifrån.
    Jag är gammal sosse som upptäckt vad som gömmer sig bakom de ord man älskade trodde stod för något gott tills jag insåg att de stod för förtryck och övergrepp på våra bästa mänskliga egenskaper och svageheter. Jag blev förförd att tjäna något och slåss för något som i sin verkliga sanning stod för det motsatta.

    Sanningen och insikten om vad socialismen egentligen är kommer i de tankar man som socialist vill fly ifrån men de flesta ändå registrerat men inte förstått vidden och betydelsen av.

    De tankefigurer och omvärldsbeskrivning socialismen lever på är falsk och rent inhuman.De flesta socilaister är helt förblindade av de inre bilder de får av de sstora orden utan att förstå för att nå dit så krävs stora övergrepp på allt vi håller kärt och värderar allra högst.
    Socialismen är en modern tradgedi och INGEN annan än möjligtvis de som nått den högsta positionen kommer kunna vara lycklig.

    Socialismen är en centralbyråkratisk maktapparat som profiterar på folket men lyckas med sina ideolgiska tankefigurer lura folk och även dess företrädare att representera mänsklighet. Hur socialismen käkar får oss att frivillkigt käka upp och ta våra rättigheter vår makt frihet och mänsklighet ifrån oss är de postiva bilder och associationer de stora orden ger utan att man förstpr vad som måste offras på vägen dit.
    Socialismen bygger sin makt och sitt inflytande genom att härska och söndra.Konflikter är gödslet och ju större grupper och fler grupper man kan få i luven på varandra ju mer makt skaffar man sig och man analyserar noga vilka frustrationer som kan skapa majoriteter. Att blanda ihop olikheter med orättvisor är ett av knepen, ett annat är att få folk att tro att personliga tillkotrtakommande och svårigheter kan lösas med centralstyrd politik. Att lura folk att livets svårigheter är kollektivt och inte individuellt och att behov är kollektiva.

    I botten på samhällsbygget finns de grundläggande nurliga funktionerna och i hemmen hittar du de naturliga beteenderna.
    Vi är inte lika utan vi är olika och måste ges rätten att vara så.Det är helt enkelt humanism och tolerant. Att förvänta sig att vi skall bli lika prestera lika tycka lika och ha samma behov och omänskligt anpassa oss till ideologiska konstruktioner och skisser i konflikt med vilka vi i verkligheten är utgör tradgedin och de alltid oförenliga socialistiska bilderna av samhällsbeskrivningen.
    Att jämlikhet är en lögn kan ta en liten stund att inse. Ordet är en konstruktion där man konstruerat en kollektiv bild av något som i sanningens namn är en subjektiv upplevelse som vsrierar ifrån person till person i olika situationer och sammanhang. Att vi har samma grundläggande rättigheter är viktigt. Men så länge vi har ett samhällke som tillåter oss att vara olika göra olika så kommer vi skapa olika resultat och olika liv och då är känslan av ”ojämlikhet” en självklar mänsklig rättighet eftersom vi alltid måste ha rätten att vara olika och tillåta andra att vara just det. Ordet är alltså direkt inhumant men används retoriskt som om det vore tvärtom genom att medvetet/omedvetet blanda ihop livets äpplen och päron.

    Humansim medmänsklighet och solidaritet är viktigt att de förstås som individuellt fina egenskaper. Men det är inte vad socialismen bygger på eller skapar. Attlura oss till att staten och det maktbyråkratiska socialistiska systemet kan vara ett substitut för det är en illusion.

    Hur ska ett parti kunna samlas runt en politik där man säger sig vara tolerant men samtidigt vara intolerant för att vi är olika. Hur kan man samlas runt en politik som inte låter oss få vara olika? Det gäller inte bara att kläcka ur sig nyord uten det måste finnas nåt stabilt i botten. Socialismen´s syn på människan vilar på en grund av knäckebröd.

  • Anonym

    Joho yrkespolitiker angriper själva rötan yrkespolitikern

  • Anonym

    jag tog en snabbkoll på peter Högbergs blogg och där framgår det att de båda artikelskrivarna blivit uppringda av SVT för att de skall göra det här inlägget. Det bevisar i sin tur att SVT aktivt bedriver en kampanj mot Håkan juholt.

  • Anonym

    Då får väl miljonärerna lämna papprena hemma och komma över hit så löser sig den saken :)

  • Anonym

    Hur ska jag förklara det för mormor Ingrid?

  • Anonym

    Ärlighet varar längst.

  • Anonym

    I USA kan miljonärer inte vara säkra på att kunna betala sin sjukvård

  • http://gravsmide.com Tolle

    Säger Reinfeldt för mycket av vad han kan säga tappar han röster direkt. Nej, han håller kvar vid sina argument om att vi behöver blockpolitik och påståenden om att allianspartiet står för den enda riktiga politiken.
    Vi kan dessa fraser så väl nu, så när han framträder i TV kan vi ju gå och göra något annat till dess han är färdig.

  • Anonym

    Jo men vad är ärlighet..när det gäller politiker…yrkespolitiker?

    Är det insikt eller yttre form vi vill att våra politiker ska ha..?

    Juholt är ju helt otänkbar som Statsminister med sin partner ju!

  • Anonym

    Håhå jaja, och jag är gammal borgare som tröttnat på att pengar alltid ska vara viktigare än människor och Carema-skandalen och kompisutförsäljningen av sjukhus i Stockholm i hög grad liknar det eliten i sovjetsystemet ägnat sig åt.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Vem har sagt att vi behöver en opposiitionsledare? Jo det är Reinfeldt, och det är ju det mesta han har att säga fram till valet. Har det gått två gånger så går det väl flera val.
    Sanningen är väl den att har vi en minioritetsregering så får den söka stöd hos olika partier från fråga till fråga, och det ökar väl demokratin. Vi har ju haft sådana regeringar nästan uteslutande de senaste 70 åren.
    Att sedan nuvarande regering hade egen majoritet under förra valperioden, det var väl bara ett exempel på att det aldrig är bra om ett parti blir för stort.
    Perssons regeringar fungerade ju också, till dess att allianspartiet bildades.

  • http://110110.myopenid.com/ 110110

    Det spelar ingen roll hur bra Juholt gör ifrån sig i riksdagen, vanligt folk tittar inte på debatterna där utan man talar till redan frälsta med ett större politiskt intresse än vanligt.

    Om Juholt fortsätter göra bort sig i ”verkligheten” där folk märker det så är det kört för Socialdemokratin.

  • http://pulse.yahoo.com/_6T5ZY4SJRMJHXANCD2RU7XY4WQ tord

    Likt två moderna ”krösamajor” kommer de här två ”goda” socialdemokraterna farande med denna debattartikel. Precis som om de själva hade klarat jobbet bättre… Klaga är lätt, men klara själv är svårt. Ynkligt! Anmäl er genast till nya kandidater nu!

  • Anonym

    När man alltid säger ärligt det man tycker enligt sin övertygelse, så behöver man inte komma ihåg vad man sagt populistiskt tidigare i olika sammanhang enbart för att tillfredställa auditoriet.

  • Anonym

    ”Mörkerman är en pejorativ term som betecknar människor med starka högersympatier (starkt konservativa).”

    Källa:Wikipedia.

  • Anonym

    Frågan var om du tycker Carl Bildt uppfyller de egenskaper som du efterlyser i ditt inlägg.

    ”Nej, dags för nya kvastar att sopa som har livserfarenhet och arbetslivserfarenhet från annat än politiken.”

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Är inte ovetande om det. Men anser det inte var ett argument utan ett påstående. Var är frågorna du ville ha svar på??

    Tursamt nog blev dina invektiv ovan raderade. Ser du att fler (censurgänget) uppmärksammar ditt dåliga debattbeteende?

  • Anonym

    ”Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över.” Citatet från Hamlet faller osökt i tankarna inför Fredrik Reinfeldts löfte att det nu är dags att prioritera pensionärernas skattesänkningar.

    Anne-Marie Lindgren

  • Anonym

    We can either have democracy in this country or we can have great wealth concentrated in the hands of a few, but we can’t have both.
    Supreme Court Justice Louis Brandeis

  • Anonym

    När du slutar att blanda ihop människovärde med penningvärde har du kommit en bit på väg!

  • Anonym

    Det passar bättre som en beskrivning av den socialdemokratiska valberedningen.

    /W. Shakespeare

  • Anonym

    alla politiker är ju numera sköjare eller en försäljare i nu läget vilket tycker jag måste vara 20 talet stora skämt och alla änhängare som är helt fel ute i politiken namn tror sig kunna få det bättre än det de redan har det och girigheten begär kommer att fela hela vad samhälletens mening i slut ändan .

  • Anonym

    Och vad bygger du det påståendet på? Jag har två uppdrag som politiker, det ena är som ersättare i kommunfullmäktige, det andra är som styrelsesuppleant i ett kommunalt bolag. För detta uppbär jag ett arvode om 1 300 kronor per månad efter skatt.

    På dessa uppdrag lägger jag c.a 30 h per månad vilket då ger en nettointäkt på 40 kronor per timme.

    I övrigt är jag springvikarie och egen företagare.

    mvh

    Johan

  • Anonym

    Det är därför jag slutat rösta borgerligt. Människan är viktigast i alla lägen. Ingen ska tvingas till arbetslöshet, ingen ska tvingas att vädja hos kommunen för sin försörjning. Ingen ska tvingas avstå av sin magra ersättning eller pension till höginkomsttagare i Stockholms östra förorter.
    Borgerlig människosyn är odemokratisk. Caremaskandalen är tecken på en perverterad människosyn och en total brist på moral. Kompisupphandlingen i Stockholms landsting, med kopplingar till Filippa Reinfeldt, kunde utspelats i en kommuniststat eller en bananrepublik. Dit har nyliberalismen fört oss.

  • Anonym

    I Sverige betalar vi men kan ändå inte vara säkra på att få vård!

  • Anonym

    Det fixar du med ett ord eller något kopierat :) )

  • Anonym

    Mormor är det nog lättare att förklara för då våra grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheter inte var självklara. De legitima kraven på rättigheter fanns och arbetarörelsen var en relvant del i denna. Vad inte arbetarna uppmärksammade var när rörelsen ändrade karaktär och gick ifrån en arbetarörelse till att bli en partiombudsannarörelse med egenyttan och arbetarnas förtroende som grundplåt för att utöva sina ideologiska maktambitoner till att istället för att stödja kampen för bättre villkor, tog arbetarna som gisslan och facket blev istället en partiideologisk kontrollapparat över de arbetare som hjälpt dem till makten.
    Mormor kan nog se förändringen om hon är född före 40 talet. Var hon ung 68 blev hon troligen utnyttjad att springa fel ärenden.

  • Anonym

    Varför finns Håkan Juholt?

    Juholt är en effekt av ett antal mer grundläggande problem. Inte en orsak till det vi alla får uppleva vad gäller Socialdemokratisk dramaturgi av idag.

    Den socialistiska ideologin är död och inget alternativ finns.

    Rörelsen är under uppluckring, Broderskapsrörelsen m fl kör eget.

    Facket bryr sig bara om sitt särintresse.

    Partiets falanger går mer och mer åt olika håll.

    Partikarriär = nepotism och kvotering, inte sakkunskap och lämplighet.

    Partiets ledande beslutsfattare väljs av partitoppen = centralism.

    Partimedlemmarna saknar helt inflytande på val av partiledning.

    Sammanfattningsvis: inte en beskrivning av ett progressivt politiskt parti i en modern och öppen demokrati.

    Därför finns Håkan Juholt.

  • Anonym

    på CUBA har de inte råd med någon!

    Den finns bara på pappret men på sjukhusen gapar nmedicinhyllorna tomma och redskapen 50.tal. Så vad är problemet?

  • Anonym

    Det ligger helt klart något i det du säger för ”vanligt folk” vill ha mer av konkreta väl underbyggda förslag till lösningar på samhällsproblemen, på den förda splittringspolitiken, på ungdomsarbetslösheten, på den skenande segregationen och det ökade utanförskapet.

    S och därmed hela den politiska oppositionen gynnas absolut INTE av en massa interna partimässiga utspel och stridigheter, en del utkrävda som nu, rakt ut i offentligheten av några mediekåta individer.
    Endera avsätter man Juholt snabbt och effektivt eller så sluter man upp kring honom och hjälper till att framföra en tydlig förbättringspolitik, som det inte borde vara så svårt att göra i dagsläget.

    Ingen skall dessutom inbilla mig att Alliansens orättvisa och splittrande skattepolitik har räddat oss från att hamna på Greklands nivå.

  • Anonym

    Jag skulle absolut inte köpa en begagnad bil av Reinfeldt, skulle du? :-) )

  • Anonym

    Haha, som min mor sa, – det låter stort när katten fiser…

    Så arbetsgivarna värnar inte sitt intresse? Så tyckte jag inte den nyss avslutade avtalsrörelsen såg ut?

    Och vilka moderata väljare har fått välja Reionfeldt

    Har folkpartisterna fått välja Björklund?

    Och vilka centerpartister har valt Lööf?

    Säga vad man vill men Carema hade inte haft en chans på Perssons tid…

    Och socialdemokratin verkar gå alldeles förträffligt i Danmark och Norge…

    Men det är klart, för dem som fått sin politiska skolning av att läsa Expressen kommer väl inte så långt utanför Pressklubben och Stureplan…

  • Anonym

    Varför inte gå ifrån den politiska agendan som fört Sverige bakom ljuset?
    http://avpixlat.info/2012/01/18/jag-ar-god-jag-ar-ratt-jag-ar-pk-politiskt-korrekt/#disqus_thread

  • http://gravsmide.com Tolle

    Var tar då pengarna vägen?
    Kan vi ha för många styrande som skor sig på samhället. För de vill ju påstå att det är för många som lever på samhället i de lägre inkomstläget. Och då finns det ju något som säger att PÅ SIG SJÄLV KÄNNER MAN ANDRA.

  • http://pulse.yahoo.com/_WKQNRQE4I45YQUDNIVWZO2HRVA Egon

    Nu måste sossarna skärpa sig annars äventyras Sverigedemokraternas vågmästarställning!

    I riksdagen kan just nu svansen, SD, vifta med hela hunden, regeringen, i varje fråga där de politiska blocken har olika mening.
    Det är intressant och underhållande.

    Om Alliansen får egen majoritet är jag rädd att Reinfeldt blir så där kaxig och odräglig igen som vi minns honom från förra mandatperioden.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Jag kanske inte såg tillräckligt långt tillbaka i tiden, och är väl för lite påläst. Jag har vidare hört att sossarna tagit sina flesta röster från folkpartiet i början. Och sedan KD bildades så har det väl bara blivit en högerfalang kvar hos Fp.
    Allianspartiet tycker jag passar bra, för med moderater går det aldrig att samarbeta, det har tidigare regeringsperioder pekat på. Regeringen mellan 1976-80 var en enda soppa, där högern var väldigt viljestarka med stöd av SAF, vilket resulterade i att Ola Ullsten satt som statsminister det sista.
    Och nu när moderaterna har så många väljare är det inte lätt för de små partierna att få igenom sina idéer. Antagligen skulle de få igenom minst lika mycket om sittande regering fick söka stöd i olika frågor hos olika partier.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det har ju varit ett signum för sossarna att inte byta partiledare innan de går i pension, och knappast då en gång.

  • Anonym

    Hur stämmer nedanstående med er verklighet?

    ”Moderaterna är vår tids arbetarparti

    Nya moderaternas uppgift är att lösa samhällsproblem och göra Sverige till ett bättre land för alla som bor här.

    Moderaterna är vår tids arbetarparti och vill ge fler människor större frihet och möjligheten att stå på egna ben. Vi vill att fler ska ha ett jobb. Därför vill vi sänka skatten för alla, men allra mest för de som tjänar lite och som därför behöver det bäst. Och därför vill vi underlätta för företag att starta, växa och stanna i Sverige.

    Vi slår vakt om vår gemensamma välfärd och tycker att det är viktigt att säkra resurser till välfärden genom att fler arbetar och betalar skatt. Vår jobbpolitik vilar på tre ben; det ska löna sig bättre att arbeta, fler ska våga anställa och fler företag ska vilja starta, stanna och växa i Sverige.

    Ett eget arbete är viktigt både för individen och för samhället. I dagens Sverige bär alltför många människor på känslan av att inte komma till sin rätt. Fler i arbete innebär inte bara att fler människor känner sig sedda och behövda, utan även att vi kan trygga välfärden. En ansvarsfull ekonomisk politik och fler i arbete gör att vi nu till exempel kan satsa på skolan, vården, rättsväsendet och omsorgen av våra äldre.”

    Källa: Moderaternas hemsida.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Nya moderaterna som arbetarparti innebär ju att även direktören arbetar, och med det så är det ju inte ren lögn.
    Trebenta saker brukar ju stå stadigt på alla underlag. Men då utgår man ju från att benen är friska och riktiga.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det är väl inte bra när något parti blir för stort. Det kanske är det som gör att sossarna är i den situationen de är nu. Men vi kan ju lugna oss med att folket är det samma i vårt samhälle. Och även om rösterna kan gå lite hit och dit, så är inte folket dumma, utan vi hittar säkert lösningar på problemen undan för undan. Bara vi slipper den sortens demokrati som EU står för. För då kan vi ju inte påverka vad ett fåtal beslutar.

  • Anonym

    Det som nu händer är tragiskt. Jag har en bakgrund av generationer med socialdemokrater bakom mig. Personligen har jag haft svårt att förlika mig med partiet de senaste åren, men det hör inte till saken. För det första måste partiet hitta en politik i dagens samhälle, och inte profilera sig som ett gnällparti. Det började när det kom fram att människor inom partiet stal (för det kan inte kallas för något annat) från svenska folket och partiledningen försvarade detta genom att återinsätta personer som gjort det. Ta Mona Sahlin som exempel. Tilltaget att låna pengar av staten för privata inköp glömdes bort av partiledningen – men inte av folket. Därför kunde hon aldrig bli statsminister – sedan kunde hon vara en hur skicklig politiker som helst (vilket hon i grund och botten var). Politikerföraktet hos svenska folket har ökat – se bara hur de gör när de går i ”pension” och då om en socialdemokratisk politiker gör så, så får det värre konsekvenser – eftersom de påstår sig tala för de svaga i samhället. Det Håkan Juholt gjorde var en skandal – men det som gjort att Socialdemokraterna dalar är att partiledningen (av rädsla för att jobba dygnet runt för att söka med ljus och lykta efter en ny efterträdare) stödjer honom i alla väder, och därmed gör stölden legitim. Folk är inte dumma! Om partiledningen stödjer ett sådant beteende så tappar folket förtroendet för det partiet, så enkelt är det. Sedan är Håkan Juholt förvisso en bra talare, och från att ha låtit trovärdig så börjar det numera likna en tragisk fars så fort han öppnar munnen. Den andra delen i att partiet sakta (innan Mona Sahlin tillträdde) har dalat är att de som var ”sossar” vad som än hände, dvs de födda på 10-20 talet börjar dö ut och därmed sjunker naturligtvis anhängarsiffrorna. För att partiet ska kunna bromsa den rasande nedåtgående spiralen så krävs det att man låter Håkan Juholt avgå, men för att hitta tillbaka till de väljare som finns kvar någonstans i hjärtat krävs mer än så. En balans mellan sina rötter och förnyelse – att leva i den tid vi lever i nu. Och sedan kanske börja se sig själva i ett nytt dagsljus – att det inte är självklart att Socialdemokraterna ska vara det största partiet vad som än händer – dvs att man kan göra vad man vill för det spelar ingen roll, för gemene man kommer ändå alltid att rösta på oss. Det är inte så längre. Generationsskiftet är mer djupgående än så.

  • Anonym

    Det jag reagerar på är påståendet att skatterna ska sänkas för de som tjänar allra minst.

    Inget som stämmer i min vardag.

  • Anonym

    Fri sjukvård i Sverige? Vilken planet kommer du från?

  • Anonym

    Arbetslösheten har ökat under deras styre. Och skattten sänktes mest för de med höga inkomster. Bidragen har ökat, särskilt för företagen.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Var har jag skrivet att skatterna ska sänkas för de som tjänar minst?
    Moderaterna talade om för fem år sedan att de inte var något skattesänkarparti längre. Men vad är de då?

  • Anonym

    Förr hade vi sjukvård nu har vi rätt till sjukvård

  • panoptikon

    Tyvärr går det inte längre, tyvärr. Det är en mardröm för socialdemokratin.

    Juholt är en del av problemet, men bara en del. Högersossarna i Stockholm borde i vilket fall som helst skämmas över sitt beteende. Riksmedia som är Stockholmsbaserat är högerstyrd, ingen kan med trovärdighet säga något annat

  • Anonym

    Dela partiet och ta med er Juholt, och kör hårt!

  • Anonym

    Men man kan i längden inte basera stabiliteten i samhälle och ekonomi på hög arbetslöshet.

  • von vettet

    Direkt planet, från Mogadishu, det är planet jag komma från

  • Anonym

    Att vuxenutbildning och arbetsmarknadsutbildning skurits ner minskar möjligheterna för många arbetslösa att få nya bra jobb (och bli delaktiga av jobbskatteavdraget…). Att förskolans öppettider inte är avpassade för den nya arbetsmarknadens 24/7-jobb betyder att många småbarnföräldrar faktiskt inte kan arbeta så mycket som de skulle vilja (trots jobbskatteavdraget…) Att det är bostadsbrist i storstäderna försvårar för unga människor att skaffa ett eget hem – även när de har lön och får jobbskatteavdrag.

  • Anonym

    Någonting har hänt med våra arbetstider. I dag lever en stor grupp människor, framför allt i lågbetalda service- och omsorgsyrken, i ständig osäkerhet om hur nästa veckas arbets­tider och inkomster kommer att se ut. Många får nöja sig med deltid trots att de egentligen skulle vilja jobba mer. Samtidigt har medelklassgrupper problem med att de arbetar mer än någonsin.

  • Anonym

    Verkligheten har bara bevisat för folk i gemen att socialdemokratins lösningar var felaktiga och att borgelighetens fungerat bättre.

    Det är ombytta roller, tidigare skrämde S-staten och hela deras maktmaskineri med att elände skulle drabba folket med liberala ideér.

    Nu skräms folk, genom att titta i backspegeln, av att elände kommer att drabba landet om vänstern återtar makten. Det blir en upprepning av kejsarens nya kläder som visade sig inte fanns.

  • Anonym

    Vill någon på gräsrotsnivå att de ska samarbeta med Alliansen någon fråga?. Sen rövslicka övriga EU länders politiker för att få inflytande.
    Tror nog inte det. Är väldig väldigt få i såfall.

    Men partiledningen och deras anhang verkar som varje dag vilja samarbeta med dessa. Frågan är höger sossarna eller vänstersossarna som vill syssla med det?

    Bryr mig inte själv. Men väljarna som är på gräsrotsnivå bryr sig.
    För de flesta människor less att hör all dess ljugande och undvikande svar från politiker. Sen göra tvärtom då de röstar i riksdagen.

    Bara se på sossarnas FRa, bodströmssamhället, som de sagt i val att de är emot.. Sen har sossarna de gått i alliansens fotspår.
    Gräsrötterna är less på sånt skit.

    Däremot verkar Johan Westerholm och Peter Högberg vara sådana sossar som vill ha mer sådant skit , Man lyssnar inte vad verkligen Gräsrötterna säger. Är tyvärr vanligt förekommande.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ja, ska man gå till ytterligheterna, så ser vi ju i låglöneländerna hur de som har arbete får i stort sett jobba hur mycket som helst. 15 tim./ dag, 7 dagar i veckan tills de dör eller något liknande. Medan det dräller med arbetslösa människor runt arbetsplatsen.
    Så har vi väl det inte i Sverige ännu, men det finns ju lite av samma drag här. Vi gynnar ju dem som har arbete och stimulerar dem till att jobba mer, medan det går massor med arbetslösa människor, och speciellt unga med massor av kraft och vilja att kunna stå på egna ben.

  • Anonym

    de allra flesta torde anse att det är viktigare att det finns tillräckligt med folk inom äldreomsorgen än att det blir fler anställda i kafébranschen. 

  • http://pulse.yahoo.com/_WKQNRQE4I45YQUDNIVWZO2HRVA Egon

    Översätter man demokrati till svenska, lär det betyda folkstyre, vilket mest framstår som ett hån mot folket.

    Har verkligen svenska folket enats om att staten har rätt att med hjälp av FRA avlyssna precis all vår elektroniska kommunikation?

    Har EU´s 400 miljoner människor verkligen utsett sina ledare, valda som de är med endast 27 röster?

    Sådana beslut kan politikerna ta, men de vågar inte fråga vad folket själva tycker i olika sakfrågor.

    Man har å andra sidan inga problem med att nästan varje vecka fråga utvalda delar av folket vilka politiker vi älskar respektive avskyr.

    Som om det skulle finnas någon reell skillnad dem emellan.

  • http://gravsmide.com Tolle

    I vissa fall är väl detta redan uppfyllt. Och många äldre på hemmen är väl redan lite yra i skallen, och vill de så får de en sup ur egen flaska till maten. Detta resulterar väl i att tiden går lite fortare för dem.

  • Anonym

    Det låter fantastiskt, vilka framsteg.När infördes den friheten?

    Det måste vara Emil i Lönneberga som har inspirerat.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det är väl tyvärr bara dessa avdankade ombudsmännen kvar i sossarnas styre. Men gräsrötterna finns ju kvar, och deras röster vill alla partierna ha, så det gäller att de säga rätt saker så de inte försäger sig och talar om vad man tänker göra.
    Det måste vara svårt att hålla på att tiga och säga halvsanningar, och ändå få det att låta bra. Men det är väl som med mycket annat, det blir en vanesak.
    Men ett har jag svårt att förstå, hur kan de tro att de har vårt förtroende. Det är väl ingen självklarhet, så ofta som de förlorar det. Och de gör ju inget för att återfå det, utan tar bara för givet att de har det. Det kan väl kallas självförtroende i överkant, eller arrogans.

  • Anonym

    Min försynta och uppskattande kommentar föll tydligen inte moderatorn på läppen. Outgrundlig är Herrens vägar.

    Men fortsätt som ni gör, era öppna tankar uppskattas och inspirerar.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Kan inte du också vara en inspirationskälla?
    Den som vill får väl ta sig en sup till maten på våra ärderboenden. De får den ju till och med serverad.
    Svärmor är 95 nu och så yr så hon vet inte vad som är fram och bak på kroppen längre. Men hon dricker minst tre liter vin i veckan.

  • Anonym

    ”Är vi HELT säkra på att Juholt inte är ett examensprojekt från Konstfack?”

    Ur SvD Kultur sid 4 som citerar Pär Henriksson, som jobbar med kommunikation på Svenskt Näringsliv, i ett twitterinlägg.

    ***

    Läste citatet i morse och drog på munnen. Jag tycker det i ett nötskal fångar intrycket av Juholts tid som oppositionsledare för S.

    Situationen är inte bara tragikomisk, den är riktigt illa för svensk demokrati. Vi behöver en stark opposition för att balansera den regering som nu roffat åt sig allt större makt.

    Byt ut Juholt fortare än kvickt!

  • Anonym

    Nej du har inte skrivit det.

    Fel av mig om du uppffattade det så.

    Förlåt!

    Utan.

    Jag ville bara påpeka att moderaternas ambition är att sänka skatterna mest för de som tjänar minst.

    Verkligheten:

    De som tjänar mest har erhållit de största skattesänkningarna.

  • Anonym

    Nej det skulle jag inte.

    Nu säljer han offentlig egendom till riktiga reapriser och affärerna går lysande.

  • Anonym

    Fast uta sup :) Kaffe e okiiiiiii

  • Anonym

    Nej för jössenamn behåll honom.. ser framemot valet 2014 :)

  • http://gravsmide.com Tolle

    Egentligen behövs det väl regäla löner för att få ut något av skattesänkningen eftersom det är så mycket annat som äter upp det som kan ses som ett högre belopp i avlöningen. Bl.a. höjd arbetslöshetskassa.

  • Anonym

    I Bangladesh jobbar man för 10:-/dag med giftiga kemikalier som används till att färga kläder med.

    Kläder som exporteras till bland annat Europa.

    Och det är kö till jobben!

    Bangladesh har drygt 160 miljoner invånare.

  • Anonym

    Var tacksam för att du har en levnadsglad svärmor så ta väl hand om henne.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Om nu Juhult ska bytas ut, finns det någon annan kandidat som är bättre? Och ska den väljas på samma sätt som sossarna kritiserats för nu?
    Finns det någon enande kraft i socialdemokraternas ledning? För det verkar ju som det råder rena förvirringen inom partiet. Ja, kanske en liten strid om vem som ska bli nästa ledare. Och är det en intern splittring där A och B har varsitt läger och kanske blev lite besvikna när Juholt blev utsedd. Ja, för utser sina ledare är väl vad sossarna gör när de får rösta på en person.
    Jag har svårt att se en given person, och risken är väl uppenbar att det blir någon ännu sämre.
    Den som man kanske tycker ligger närmast till är väl Urban Ahlin. Men vem har sagt att sossarna ska fortsätta att vara ett riktigt stort parti? Vi har väl fler alternativ, även om Reinfeldt med flera har svårt att fatta det i dag.

  • Anonym

    Håller helt med Tolle i detta… Och som sagt, den tiden är nog förbi där många röstade på sossarna av ren gammal vana (ointressant om det var pga skräck för vad farbror staten kunde hitta på om man inte gjorde det eller för att alla andra gjorde det). Som jag skrev förut så har de flesta dött ut. Och det finns nog inte någon efterträdare som du påpekar.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Nej, Carl Bildt är inte en ny kvast i sammanhanget.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Du såg tydligen TV-programmet om detta. Hädanefter kommer man väl att tvätta de nya kläderna flera gånger innan man sätter dem på kroppen.
    Men vist är det lite så här också att vi skulle kunna fördela jobben bättre. För det är ju inte roligt för dem som inte vet hur de ska få tiden att räcka till. Medan många andra inget högre önskar sig än ett jobb och få tjäna egna pengar.

  • Ulpa.L

    Den som tror att det ”stora lyftet” kommer i och med att Håkan Juholt avpolletteras kommer att bli grymt besviken. Problemet är inte Håkan Juholts som alla tycks tro, problemet är hela den socialdemokratiska ledningen. Det stora raset kommer när Juholt
    abdikerar från sin post.
    Han har ju varit/är en utomordentlig tacksam ”slaskhink” att kasta all skit på och ge hundhuvudet för alla suspekta politiska utspel av sina ”partikamrater”. Butlertjänster i T-banan och fan vet allt…. hjärnsläpp minst sagt….

    Vem skall träda in och ta över ledarskapet? Stackars den sate, den kommer inte att få det lätt att återskapa förtroende för dess politik. Ett parti i sönderfall vill nog ingen åta sig som den ”store räddaren” med en svans av ett mediedrev efter sig dygnet runt, snokande i ens familjeliv, i ens vänner och gå genom alla garderober som tänkas kan. Mona Sahlin hade dem till och med inne i sovrummet.

    Detta har Margot Wallström insett och håller sig på behörigt avstånd från politiskt åtagande. Fredrik Reinfelt vill ju hellre ha Juholt som politisk motståndare än Margot Wallström. Östros, vad sägs om den mannen som aspirant på statsministerposten. Man bör nog inte ta ut några ministerposter i förskott förrän alla valröster är räknade. Socialdemokratiska ledningen har totalt spelat bort alla chanser till att komma upp på spelplan många år framöver. Efter högmod kommer fall. Och det är dit partiet är på väg nu.

  • GomorronSverige

    Hmm.. Något skumt är det när SVT ger så mycket utrymme för kritik mot Juholt. Var eviga dag är det något nytt.

    Själv är jag inte socialdemokrat, men jag har bara reagerat på detta faktum.

    Det finns många ute i landet som är väldigt besvikna på andra politiker också, när ska vår ”opartiska”, ”politiskt oberoende” media SVT och SR nämna detta?

    Det pågår ett drev mot Juholt för saker som i mina ögon inte är lika uppseendeväckande skandalösa som vissa andra grova misstag i svensk politik.

  • Anonym

    Absolut! Men jag tror inte Fredrik Reinfeldt vill debattera ensam. Han efterlyste en opposition idag i debatten. Ingen svarade vem som var oppositionsledare… Sug på den karamellen. Håller fullständigt med Ulpa oxå och signaturen har nog rätt i att det har varit tacksamt med slaskhinken inom partiet. Östros…brrr

  • Anonym

    Tack Johan och Peter för ert mod!! Vårt parti har bedrivit de slutna ledens politik så länge jag kan minnas. Intern kritik hur konstruktiv och välmotiverad den än har varit har aldrig varit tillåten. Ut i kylan, inga nya uppdrag har oftast varit belöningen. Någon måste emellertid ropa när skeppet håller på att sjunka. Kaptensbyte på skutan kan vara påtvingad, kanske flera byten på bryggan kan behövas. Vi måste hitta vår oppositionspolitik och få tid för denna och inte behöva springa med kvastar och sopa upp efter Juholt.

  • Anonym

    Lena Sommestad är ett gott alternativ . Hon är kvinna och har en fantastisk klokskap och kunskap. Partitoppen måste i övrigt ned på verkstadsgolvet igen.

  • Anonym

    Varför i hela friden skulle en kvinna vara bättre en än en man? Partitopparna är inte nere på golvet längre… det var längesedan någon blev politiker efter att ha kämpat på i verkligheten. De flesta blir yrkespolitiker meddetsamma. Sedan inget ont om Lena Sommestad. Och du behöver inte undra – jag ÄR kvinna men jag tycker inte att vi gör alla jobb bättre än män bara för att vi är kvinnor.

  • Anonym

    Och hur många inlägg mot Carl Bildt och Göran Hägglund, exempelvis, har du noterat?

  • GomorronSverige

    Ja, Hägglund och Bildt har väl varit i en del blåsväder, men fortfarande anser jag att det är kraftig övervikt till Juholts nackdel.

    Hetsen mot Juholt har varit enorm.

    Det finns viktigare saker att ta upp i media som man istället väljer att se mellan fingrarna.

  • Anonym

    Ja visst finns det viktigare saker att ta upp i media, vilket också görs. Men visst är Joholts framfart spektakulär! Han beskyller regeringen för att stödja sig på Sverigedemokraterna för att få igenom förändringar i försvaret.

    Detaljerna i sammanhanget var att SD inte fanns i riksdagen då beslut togs om insatsförsvar. Regeringen hade då egen majoritet och SD är emot den lösning som de påstods ha lämnat regeringen sitt stöd för. Tre fel på ett försök.

    Så kom nästa genidrag: ”Jag uttryckte mig medvetet drastiskt för att belysa det som faktiskt är regeringens och därmed svenska folkets problem…” En del av svenska folkets problem är alldeles uppenbart den jovialiske Juholt.

    På ett sätt kan jag hålla med dig, när du säger att det skrivs för mycket om Juholt. Men lugn, snart -kanske senare idag – är det färdigskrivet om honom som partiledare. Men visst ha det varit ett roligt inslag om man inte är socialdemokrat.

  • GomorronSverige

    Jo, visst har han gjort bort sig..

    I jämförelse med vissa politiska beslut som regeringar av olika färg (även den nuvarande) tagit är hans uttalanden ändå bagateller.

    Bara en sådan sak som att Reinfeldt accepterat en islamist i sitt parti och dessutom placerat honom i försvarsutskottet är väl hundratals gånger värre än om Juholt häver ur sig en lustig kommentar då och då.

    Sedan finns andra enormt katastrofala beslut som tagits som gör mig fundersam över hur man tänker på redaktionerna. Man verkar gå efter principen ”sila mygg och svälja kameler”.

  • Anonym

    Delvis har du alldeles rätt.

    Reinfeldt omdöme kan ifrågasättas då man ser och hör vad mannen ifråga slänger ur sig av åsikter.

  • Anonym

    Håller med dig i din kritik.

    Juholt har verkligen fått utstå en nästan mobbingliknande kritik.

    Anmärkningsvärt att mycket av kritiken kommer från de egna leden.

    Att de borgeliga är kritiska tillhör ju spelet,men krypskyttet från sina egna är svårare att förstå vitsen med.

    Mannen har knappt fått nån chans att utveckla sossarnas syn på politiken.

    Sen kan man undra över vilka alternativ som erbjuds,istället för Juholt.

    Tycker faktiskt att han bitvis gjorde ett starkt intryck i partiledardebatten.

    Med tanke på den senaste tidens drev var det en prestation.

  • Anonym

    Tack för svaret.

  • Anonym

    Waberi bidar bara sin tid….usch o fy…..

  • Anonym

    Konstigt att han aldrig varit på tapeten under sina mer än 25 år rännandes i riksdagens korridorer, och han borde hunnit lära sig ett och annat under den tiden!

    Men buffeldrevet är hårt mot honom, och han får bära hundhuvudet för mycket sk*t som lagrats från Palmes tid och framåt….

  • Anonym

    De va som tusan,
    hur går det ihop med medicinerna?

  • Anonym

    Kommentaren borttagen pga olika åsikter.

  • Anonym
  • http://gravsmide.com Tolle

    Bra förslag, men varför inte två partiledare.
    Ja, man ska inte sitta för länge på en plats, för då blir man lätt vanemänniska, och glömmer verkligheten för dem man representerar.

  • Anonym

    Nu vet jag inte om det är sant eller falskt.

    Men att Expressen skulle utmärka sig som ett trovärdigt vittne för äktheten i historien tar jag med en nypa salt.

    Men som historia är den säljande och politiskt i linje med det allmänna drevet mot Juholt.

  • Anonym

    Vin är medicin.

    Så det går utmärkt att dricka till mat.

    I måttliga mängder givetvis.

  • Anonym

    Om den är sann så är han en mytoman.

  • Anonym

    Andra rättigheter som Regeringsformen (en av grundlagarna) stipulerar,som allmänheten kan kräva.

    ”2 § Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

    Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.

    Det allmänna ska främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.

    Det allmänna ska verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.

    Det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas till vara. Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.

    Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.”

  • Anonym

    Som nykterist så måste jag få fråga, vilken sjukdom är det vin botar?

  • Anonym

    Om den är falsk så är det förtal och åtalbart.

  • Anonym

    Det verkar inte bättre. Se bara på att han åkte på en ”förlåt – turné” fastän han inte hade gjort något fel – utan trodde att han gjorde rätt ;-) . Jag håller med Linn Ullman när hon sa att hon bad om förlåtelse när hon gjort fel – inte när hon gjort rätt…

  • Anonym

    Nu är det ju redaktören på den tidning Håkan jobbade på som berättar att Juholts story inte stämmer. Det kan du väl inte lasta Expressen för? Eller du kanske besitter samma logik som Ljugholt?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Regeringens dåliga politik kräver ju att oppositionen inte blir bättre. Och där har media stora möjligheter att stödja regeringen.

  • Anonym

    Blir han kvar så tror jag sussarna har tappat förståndet.

  • Anonym

    Ombudsmannapartiet!

    Gräsrötterna i partiet kommer säkert inte heller denna gång uppmärksamma att partiet styrs av en politbyrå i form av VU.
    Jag tycker det är intressant att så få av medlemmarna och gräsrötterna förstått att facket och partiet i samverkan är organisationer som i första hand söker makt och kontroll över dem.

    Att profitera på medlemmar och gräsrötter är fundamentet. Kvittot kommer när Gräsrötternas ledare skall utses eller näör grösrötterna skall försöka ta del av eller få inflytande i Folksam AMF eller Swedbank. ”Gräsrötterna” har i ”arbetarrörelsen” nioll och intet till makt inom egna rörelsen. Det är politbyrån som bestämmer vem som skall företräda rörelsen och inte medlemmarna.

    När man väl tar bort skygglapparna så blir sanningen tydlig Arbetarrörelsen är en ombudsmannadiktatur. En politbyrå som trivs bra i sina marmorpalats hur man profiterar på medlemmarnas bekostnad har blivit en livsstil.
    Många av gräsrötterna är så hjärntvättade att de inte upptäcker den uppenbara diktaturen däör debatten förs på politbyråns villkor till vilken gräsrötter inte skall ges tillträde och absolut ingen makt.
    Att inte poletten trillat ner är ett nysterium.

  • Anonym

    Russinet!

    Du kopierade in grundlagen för att bevisa att sossarna aktivt bekämpar första stycket..?

  • http://www.facebook.com/people/Roland-Karlsson/100001501792986 Roland Karlsson

    Demokratin har i vissa fall ersatts av Hänsynslöshet, Egoism och Avundsjuka.

    Samtliga riksdagsmän är informerade:

    Att om de inte är boende i Stockholm, har de rätt att välja i mån av tillgång övernattningslägenhet i riksdagens tillhandahållna övernattningslägenheter eller lösa bostadsfrågan genom att hyra lägenhet som chefstjänsteman acceptera och attestera.

    Detta är allmänt känt. Vid senaste renoveringen av Riksdagshuset tillkom lägenheter de räcker ej till alla 251 ledarmöter – minus de som valts från Stockholm C.a: 220 riksdagsmän låt såga jag vet ej 150 lägenheter finns då blir det i mitt antagande 220-150 = 70 riksdagsmän från Samtliga partier som har valt att ha lägenhet utanför Riksdagen. För dessa betalar riksdagen hela hyran inga andra uppgifter har framkommit. En av dessa 70 är Håkan Juholt.

    Så märkvärdigt är detta. Att när natten kommer då skall ett tak finnas över alla riksdagsledamöterna. Rainfelt med fru bor i Sagerska palatset troligen gratis.

    Detta Sakförhållandet kan inte vara okänt för:

    · Aftonbladsets ansvarige Utgivare och hans handgångna Krösa-Maja, som hittar på bostadsbidrag. Ett totalt okänt begrepp i detta sammanhang när en hyra betalas. Detta är inte politik det är ren kriminalitet.

    Ett Jävla påhitt.

    · Sveriges Radio och deras reportrar.

    · SVT och deras nyhets redaktioner dumhuvudet mats inräknad

    · TV4 med nyhetsgrupper

    · Riksdags Talman har i personligt E-mail till mig vänligen rett ut vissa frågor för mig.

    · Risdagens Jurist har i Officiellt brev till mig bekräftat att ansvarig Chefstjänsteman har granskat godkänt och attesterat Håkans Redovisning före utbetalningen enigt gällande lagar.

    Anm.: När Torbjörn Fälldin av massmedia beskylldes för att gå till luder i Stockholm. Fann Olof Palme det orimligt att vårt Parti Skulle tjäna röster på Dessa beskyllningar. Då sa Palme nä nu går det för långt.

    Han gick i god för Feldin. Räddade Torbjörns heder och visade att han själv var en Stor Statsman.

    Nuvarande: Rainfelt är väl medveten om falsarierna mot Håkan. Han myser och smyger fegt undan till Sagerska palatset. Vilken lågstående person, totalt utan moral. Kapitalismen äger pressen och tjänar på lögner.

    Vår kongress har valt. Gänget runt Mona drar sig inte för att smutskasta vår Kongressbeslut som bygger på Demokrati. Våra 100 00 medlemmar har valt ombud som beslutat.

    Denna hänsynslösa förföljelse av Håkan är djävulsk och saknar motstycke sen Drefysch rättegången i Frankrike.

    P.S Nu har en kämpe från Gottland tröttnat sa han. Menar kanske de kan väl åka hem med båten till Gottland inte behöver de bostad i Stockholm.

    Håkan har av egna pengar för att tysta drevet betalat till staten det av massmedia fastställda beloppet. Staten Visste inte hur man skulle bokföra beloppet eftersom det inte fattades pengar på något konto,

    Nu kan Ni väl inte ärligt pressa honom mer. S Partiet har en ordförande den
    Bäste man fann i Sverige, efter noggrant arbete. Sitt still i Båten.
    Må Gott /Roland Karlsson Kronoberg. E-Maila: 047066844@telia.com Sanningen skall Segra och vi Demokrater skall vinna valet.

    Hänsynslös Egoism och avundsjuka får inte ha inträde i vårt Parti.
    Det bör Östenberg och medlöpare inse. Mona är förbrukad.
    Hon blev en tragisk ersättare som misslyckades.

  • http://www.facebook.com/people/Roland-Karlsson/100001501792986 Roland Karlsson

    Demokratin har i vissa fall ersatts av Hänsynslöshet, Egoism och Avundsjuka.

    Samtliga riksdagsmän är informerade:

    Att om de inte är boende i Stockholm, har de rätt att välja i mån av tillgång övernattningslägenhet i riksdagens tillhandahållna övernattningslägenheter eller lösa bostadsfrågan genom att hyra lägenhet som chefstjänsteman acceptera och attestera.

    Detta är allmänt känt. Vid senaste renoveringen av Riksdagshuset tillkom lägenheter de räcker ej till alla 251 ledarmöter – minus de som valts från Stockholm C.a: 220 riksdagsmän låt såga jag vet ej 150 lägenheter finns då blir det i mitt antagande 220-150 = 70 riksdagsmän från Samtliga partier som har valt att ha lägenhet utanför Riksdagen. För dessa betalar riksdagen hela hyran inga andra uppgifter har framkommit. En av dessa 70 är Håkan Juholt.

    Så märkvärdigt är detta. Att när natten kommer då skall ett tak finnas över alla riksdagsledamöterna. Rainfelt med fru bor i Sagerska palatset troligen gratis.

    Detta Sakförhållandet kan inte vara okänt för:

    · Aftonbladsets ansvarige Utgivare och hans handgångna Krösa-Maja, som hittar på bostadsbidrag. Ett totalt okänt begrepp i detta sammanhang när en hyra betalas. Detta är inte politik det är ren kriminalitet.

    Ett Jävla påhitt.

    · Sveriges Radio och deras reportrar.

    · SVT och deras nyhets redaktioner dumhuvudet mats inräknad

    · TV4 med nyhetsgrupper

    · Riksdags Talman har i personligt E-mail till mig vänligen rett ut vissa frågor för mig.

    · Risdagens Jurist har i Officiellt brev till mig bekräftat att ansvarig Chefstjänsteman har granskat godkänt och attesterat Håkans Redovisning före utbetalningen enigt gällande lagar.

    Anm.: När Torbjörn Fälldin av massmedia beskylldes för att gå till luder i Stockholm. Fann Olof Palme det orimligt att vårt Parti Skulle tjäna röster på Dessa beskyllningar. Då sa Palme nä nu går det för långt.

    Han gick i god för Feldin. Räddade Torbjörns heder och visade att han själv var en Stor Statsman.

    Nuvarande: Rainfelt är väl medveten om falsarierna mot Håkan. Han myser och smyger fegt undan till Sagerska palatset. Vilken lågstående person, totalt utan moral. Kapitalismen äger pressen och tjänar på lögner.

    Vår kongress har valt. Gänget runt Mona drar sig inte för att smutskasta vår Kongressbeslut som bygger på Demokrati. Våra 100 00 medlemmar har valt ombud som beslutat.

    Denna hänsynslösa förföljelse av Håkan är djävulsk och saknar motstycke sen Drefysch rättegången i Frankrike.

    P.S Nu har en kämpe från Gottland tröttnat sa han. Menar kanske de kan väl åka hem med båten till Gottland inte behöver de bostad i Stockholm.

    Håkan har av egna pengar för att tysta drevet betalat till staten det av massmedia fastställda beloppet. Staten Visste inte hur man skulle bokföra beloppet eftersom det inte fattades pengar på något konto,

    Nu kan Ni väl inte ärligt pressa honom mer. S Partiet har en ordförande den
    Bäste man fann i Sverige, efter noggrant arbete. Sitt still i Båten.
    Må Gott /Roland Karlsson Kronoberg. E-Maila: 047066844@telia.com Sanningen skall Segra och vi Demokrater skall vinna valet.

    Hänsynslös Egoism och avundsjuka får inte ha inträde i vårt Parti.
    Det bör Östenberg och medlöpare inse. Mona är förbrukad.
    Hon blev en tragisk ersättare som misslyckades.

  • http://twitter.com/tinkerbellum Ann C Sandlund

    Jag har ett byggföretag och har inga bidrag, om du inte menar för att anställa svåranställninsgbara. Det funkar inte så bra i ett byggföretag, vi måste leverera. Vi hade en kille i tio månader, men han pratade mest. Han fick bra betalt och när han blev arbetslsö drog han till Thailand och brände de 80 000 kr han hade sparat hos oss på…ja, jag vill inte ens veta. Jag tänker aldrig mer stötta någon svåranställningsbar.

  • http://twitter.com/tinkerbellum Ann C Sandlund

    Så du tycker att skattebetalarna ska betala Juholts kulbos hyra? I riksdagslägenheterna måste man betala halva hyran själv om man har en sambo där (fast de är små som attan, så ingen vill väl). Du får inte ens ha övernattare där. Hyr man en lägenhet ihop med någon ska väl den parten betala halva hyran? Jag vill inte betala. Vi betalar INTE!

  • Anonym

    Nej.

    Jag kopierade in grundlagstexten för att klargöra vad som gäller i landet.

    Angånde drevet mot Juholt anser jag att det har gått för långt och respekten för hans värdighet är under all kritik.

    Ingen människa ska behöva jagas och bespottas på det här viset,oavsett partitillhörighet.

    Men du tycker annorlunda och det är beklagligt.

  • Anonym

    Seriösa tidningar granskar uppgifter självständigt.

    Det är inte för inte som det finns ansvariga utgivare för tidningar.

    Om du läser mitt ilägg ovan så vet jag inte om det är sant eller falskt.

    Expressens uppgifter tar jag inte automatiskt som en objektiv sanning.

    Och det brukar jag inte göra,när det gäller massmedia överhuvudtaget.

    Kritiskt granskande av information är elementärt i de flesta sammanhang.

  • Anonym

    Mitt svar hamnade överst av misstag.

  • panoptikon

    Hur som helst det här går inte längre. Medierna har drivit ett makalöst drev. Högersossarna i Stockholm borde skämmas över sina uppträdanden. Dock är Juholt själv en del av problemet men bara en del, problemen är tyvärr större än så.

    Jag trodde på Juholt efter hans fantastiska installationstal på kongressen där han blev vald. Det såg ljust ut , äntligen någon som kunde tala politik, visioner och ideologi. På partiledardebatterna i riksdagen väckte han sympatier och visade sig vara en utmärkt talare och Reinfeldt såg nervös ut.

    Därför är det smärtsamt att säga; Det här går inte längre, man kan inte vända detta, misstroendet är för stort bland stora grupper människor

  • Anonym
  • Anonym

    Jaha det där ja, ja det kan vara så,
    men jag är icke-alkohol-drickare för att jag tycker det är otäckt med vin, öl, och sprit, och det är så skönt att kunna ta bilen och köra när man vill, alltid.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002367468398 Patrick Svärd

    Blir nästa Juholt i den här serien?

    http://www.youtube.com/watch?v=SrKdvHdrf8s

  • Anonym

    §2.. gamla el nya grundlagen?

  • Anonym

    Näääääääärå.. de finns kvar i småkommuner som tex inna man sålde Campingar å blev moderater, sålde man Statshotell/byggde skandalbadhus osv(Kristinehams U.G i går).I hela Värmland sitter gamla SÅSSAR..i kommunmajoriteter..

  • Anonym

    Jamen i dagens åldrings vård är det bättre att vara ”totalt” bortta . Både på mediciner å Vin. Då upfattar man inte allt ”dret” omkring en!

    Gratis VIN årt åldringsvård tagarna!!
    Mest humant!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Du har rätt, speciellt att det är en stor skillnad som statsman mellan Palme och Reinfeldt. Men det har ju visat sig i mycket att Reinfeldt ogillar motgångar, och gillar att vara bäst. Och det är väl typiskt för moderater, de vill ju framstå på ett klanderfritt sätt. Men skulle de själva bli utsatta för det de utsätter andra för, då går de väl hellre och tar livet av sig.
    Vi har ju sett hur svårt Reinfeldt tycker det är att inte ha egen majoritet i riksdagen, utan att han måste söka stöd hos andra partier.
    Hur var det med Perssons regeringar? Det måste ju varit ännu värre, för att till slut varit näst intill hopplöst då fyra partier gick ihop till ett. Och detta tjatar Reinfeldt om fortfarande, då han nu i partiledardebatten gjorde åt mycket tid till att fråga efter en oppositionsledare. Vem har sagt att det behövs någon sådan? Alla partier har väl sina åsikter liksom allianspartiet.

  • Anonym

    Ta med er kommunisterna å¨XÅ…!

  • Anonym

    Himla bra MUSIK.. ÅXÅ!

  • Anonym

    Eeeh.. har du läst det jag skrev igår kväll?? Jag menade att den befolkningen som röstade på sossarna vad som än händer (majoriteten av svenska folket när det begav sig) – födda på 1910-20 talet håller på att dö ut. Inte att det inte finns en himla massa sossar kvar. Såg oxå UG igår kväll – och det är inte bara moderater som säljer ut – sossekommuner sparar också på vård och omsorg och dessutom säljer ut.. Sådetså! ;-)

  • Anonym

    DET frågar sig alla pensionärer ÅXÅ! Vart alla pengarna TAGIT VÄGEN, det de betalat in i 40-50 år?

  • Anonym

    Han går till kommunisterna å lånar , om inte direkt pengar men Voteringsröster!
    Same/Same

  • Anonym

    Särskilt Kommunisterna.. som i dag med sin SOPKVAST nattetid occuperar SvT Debatt!

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Absolut!

    Den 19 januari 2012 19:30 skrev Disqus
    :

  • Anonym

    Han få säta sin KULBO på någon hög tjänst först men det kanske han hinner med…..

  • Ulpa.L

    En stor flock av sensationslystna ”hyenor” har samlats på Sveavägen 68 för att få sig ett ”köttstycke” att bita i. De står där dreglande och väntar tåligt på att bytet ska uppenbara sig. Den som tror sig vänta på något gott väntar nog förgäves. De kommer att stå där med lång näsa. Detta är den svenska journalistikens största bottennapp.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Jag är inte säker på att de är lyckliga som misskött dessa pensionspengarna. Så pengarna har väl försvunnet till ingen nytta.

  • http://www.facebook.com/people/Susz-Stensson/100000361641021 Susz Stensson

    Vad vill de mörka? Det är en förbannad SKAM att Sverige stödjer diktaturer genom att exportera vapen till dessa förtryckare- borde vara straffbart! Även att som reinfeldt lobba för svenska vapen och öppna för försäljning till värsta förtryckarstaten i mannaminne- saudiarabien! Är man inte medskuldig till folkmord då?! Vidare: varför ska svenska folkets skattemedel finansiera en lobbyistorganisation för en privatägd branch som vapen/ krigshandel är? Är det rimligt? http://www.rod.se/sverige-forts%C3%A4tter-exportera-till-bahrain

  • http://www.hemipanter.se/ hemipanter

    Ser vi inte i en sådan här diskussion att både vänster och höger har sina bekymmer som yttrar sig på olika vis. Det vi kan göra är att ta hand om de problem som uppstår på ett konstruktivt sätt och gå vidare från den situation vi sitter i. Att förespråka att det ena eller andra systemet i sig är en lösning skapar bara argumentationer om vad som är bäst. Vi behöver ett konstruktivt parti som analyserar problemen och konstruerar lösningar, fri från dogmatism.

  • Anonym

    Regeringsformen, Lag (2002:903).

  • Anonym

    Vi måste få bort yrkespolitikerna som saknar plan för vanligt folk..populism hos riktiga politiker som lever med folket och inte sitter på medialuncher eller mutas med vinpresenter kan faktiskt vara ok.

    Populism är inte något som man behöver svara för i media utan vissa uttalanden ska faktiskt finnas där det görs och inte tas ur sitt sammanhang.

    Juholt är dessvärre arbetar adel precis som Reinfeldt en yrkespolitiker utan förankring i verkligheten och samhället.

    Reinfeldt kan inte räddas av den ekonomiska politiken för det är borg som ligger bakom den

  • Anonym

    Ja johan du är kransen kring dom utvalda..snart hoppas du säkert på att avancera till bordsplats.

    I din egenskap av styrelsesuppleant vad har du för meriter för det uppdraget?

    Som ersättare vad driver du för frågor..är du en stolvärmare åt partiet din ordinarie eller åt väljarna?

    Ett system som inte uppfyller kriteriet att representera vanligt folk ska reformeras..och vårt politiska system uppfyller inte kravet på att uttrycka vanligt folks behov.

    Yrkespolitikerna är i behov av psykisk expertis för att kunna återta sina liv i verkligheten.
    Svinarp är en parodi men se hur det ser ut ute i kommunerna och i regeringen.

    Du kan göra en stor insats genom att börja inifrån förändra hur vår politiska verklighet ser ut.
    Partiboken..rättesnöret i verkligheten har inget med den verkliga verkligheten att göra.
    Så se till att få kontakt med vanligt folk och vad dom tycker och vill.

  • Anonym

    Yrkesofficer i tolv år. Exportsäljare IT-branchen fem år, affärsutvecklare Telia, VD Norskt och Spanskt dotterbolag i en svensk koncern. Svar nog? Gick med i partiet 2006. Driver frågor kring näringsliv och då främst infrastruktur och utvidgning av Campus.

    Du tycks misstänkliggöra alla med ett politiskt engagemang. Jag måste säga att tonen i dina frågor är direkt otrevlig.

    //JW

  • Birgitta Andersson

    Ja, Juholt har fått mycket kritik och ”drevet”, som det kallas, kanske har varit lite hårt.
    MEN, då finns det en sak som Juholt kan göra och det är att hålla tyst. DÅ kan han inte slänga ur sig fler grodor och alla är nöjda.
    En tyst partiledare kan inget parti ha, så i och med etta, så får väl socialdemokraterna byta sin ledare. Enda möjligheten för att kunna börja prata politik på rätt sätt och utan att ändra sina uttalanden gång på gång.

    Men på en punkt är Juholt oslagbar och det är gällande hans enorma envishet att klamra sig fast på en maktposition, trots att så många partikamrater vill få bort honom. Det visar naturligtvis på noll självinsikt och noll koll, hans syn, på helheten i partiet.

  • Anonym

    Detta med cirkus juholt har inget med juholt själv att göra detta är ett tydligt symptom på att det svenska partiväsendet infiltrerats av odugliga yrkespolitiker och cirkus Sahlin var inte bättre.

    Cirkus hägglund.Löf..etc är samma skit..

    När Björklund blev partiledare för folkpartiet så var det en ideologilös kappvändare med bristfällig utbildning som tog plats som partiledare.
    Det räckte med skojfriska kalle kommentarer för att belysa skolans problem som om ordningsproblemen är huvudsaken..vilket det inte är problemen är att våra unga inte lär sig något i skolan!!!!

    Juholt har paradoxalt från en bakgrund som korrupt yrkespolitiker kommit ut med realpolitiska kommentarer om moderaternas förskingring av skattemedel..

    Juholt kan kanske hjälpa oss att rensa ut yrkespolitikerna och partipiskor och annat stalinistiskt.
    Det finns inga fria marknadskrafter med i Fredrik Reinfelds nya arbetar parti..ekonomer och giribukar har sällan konkurrensutsatt sig själva utan lever i monopol.

    Partiledardebatten visade en gamal betong sosse fredrik som hävdade att han inte såg någon oposition.
    Sanningen är ju att alla yrkespolitiker ju kan arbeta för vilket parti som helst..

  • http://www.facebook.com/people/Roland-Karlsson/100001501792986 Roland Karlsson

    Av kongresdsen utbytt och förbannad. var i ledning med Mona och körde partit i botten. Alla vet valreasultatet. Österberg och en grupp utbytta KAN INTE ACCEPTERA KONGRESSBESLUTET.
    Någon som inte älskar partit startar en lögn mot Håka. Du har skott dig. En lögn Riksdagens Jurist meddelar att något fel har inte förelegat. Då skjuter alla i massmedia med hjälp av de besvikna utbytta på Håkan.SSU krävde en växling och det blev det. En ledning som inte får chansen Judasförädarna inom vårt parti har media kontaktern.Låter inte mästaren Håkan på samtal visa på idiologin Håkan Juholt får ingen ro att utveckla dialogen. De jagar ett ensamt villebråd. Jag har sett fördumninge sen Göran 2006 för brukad tid. Hjälp stomppa utbrytarna. Må Gott Roland.,

  • http://www.facebook.com/people/Roland-Karlsson/100001501792986 Roland Karlsson

    tem

  • Anonym

    Juholt har ett brett stöd bland traditionella [vänster-]socialdemokrater, åtminstone ifall han tvingas avgå.

    Det hela handlar om en kamp mellan partiets vänster- och höger-flyglar.

    Socialdemokraternas nedgång vad gäller väljarsympatier kan bero på att det blivit uppenbart för svenska folket hur stort inflytande på partiets politik genom partimedlemskap som personer med högersympatier har och som vägrar ge sig trots starkt stöd för Juholts politik av vänsterorienterat snitt som finns bland traditionellt socialdemokratiska väljare.

    Juholt hade bra politiska åsikter som han tyvärr inte kunde driva igen bland inflytelserika ”socialdemokratiska” representanter. Han ville inte att Sverige skulle stödja krigföring mot den socialistiska regimen i landet med den högsta allmänna levnadsstandarden i Afrika – Libyen. Han vill ha mobiltäckning i hela landet – på ett eller annat sätt. För att ta några exempel.

    Enligt rykten ska Juholt meddela sin avgång idag 2012-01-21. Jag vill INTE att Sverige ska ha en socialdemokrati som styrs av moderat-röstande höglöne-sossar ledda av höger-sionisterna Österberg &Co som vill att Sverige stöder folkrätts-vidrigt krigande mot Israel-kritiska regimer och vill att a-kassan ska anpassas till högavlönade och täcka mer än grundläggande nivå.

  • Anonym

    Så kan det vara,
    och är man så gammal, då kan man ju ha trevligare den korta tid som finns kvar.

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt