Debattartiklar » Pensioner

JOSEFIN BRINK

Reinfeldt lägger ansvaret för Sverige på de gamlas utslitna axlar

Publicerad 9 februari, 2012 - 15:24

JOBBA TILL 75? Statsminister Fredrik Reinfeldts utspel om att vi i framtiden ska jobba tills vi blir 75 har väckt het debatt. Med all rätt. Den skyddade verkstad där Reinfeldts förslag har konstruerats skiljer sig radikalt från de arbetsplatser där de flesta svenskar jobbar. Varje kväll går miljontals svenskar till sängs med värk i kroppen, ringningar i öronen och dåligt samvete för det som inte hanns med. Många oroar sig för hur de ens ska orka fram till 65. Det skriver Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Statsminister Fredrik Reinfeldts utspel om att vi i framtiden ska jobba tills vi blir 75 har väckt het debatt. Med all rätt. Den skyddade verkstad där Reinfeldts förslag har konstruerats skiljer sig radikalt från de arbetsplatser där de flesta svenskar jobbar. Varje dag går miljontals människor till jobb där arbetsmiljön präglas av tunga lyft, ensidiga rörelser, svidande kyla, tryckande hetta, skränande barngrupper och vibrerande maskiner. Varje kväll går de till sängs med värk i kroppen, ringningar i öronen och dåligt samvete för det som inte hanns med. Många oroar sig för hur de ens ska orka fram till 65.

En stor andel av LO-medlemmarna går i pension runt 60. Inte för att man då har tjänat ihop tillräckligt för att ha det fett på ålderns höst, utan för att kroppen helt enkelt inte klarar mer. Det här borde statsministern känna till. Någon tjänsteman i hans närhet bör ha läst statistiken och berättat om den för honom. Ändå väljer han att lägga ansvaret för vår framtida välfärd på de äldres förslitna axlar. Varför?

Vi har en allvarlig demografisk utveckling, menar Reinfeldt. Vi blir bara äldre och äldre och om vi inte jobbar längre kommer vi inte ha råd med välfärden. För de gamla är så många och så dyra. Det är sant att vi blir allt äldre och att fler kommer att behöva vård och hjälp från äldreomsorgen framöver. Däremot är det inte sant att det enda sättet att finansiera det är att höja pensionsåldern. Det finns en hel del annat att göra. Till exempel kunde ju regeringen börja med att göra något åt arbetslösheten.

Vi har idag en arbetslöshet på över 7 procent eller drygt 350 000 personer. En tredjedel av dem är långtidsarbetslösa. Bland unga under 25 år är var femte arbetslös. Hur vore det om Fredrik Reinfeldt började med att presentera en politik som bereder plats för alla dem i arbetslivet innan han börjar jaga 70-åringar? Utöver de som helt saknar arbete är ungefär lika många deltidsarbetslösa, det vill säga de jobbar mindre än vad de kan och vill. De flesta av dem kvinnor som jobbar i vård och omsorg, i butiker, restauranger och i städfirmor. Hur vore det om regeringen gjorde något åt deltidsjobben och timvikariaten så att fler kunde få jobba full tid fram till pension istället för att hanka sig fram på deltid tills det är dags att själv checka in på äldreboendet?

Om alla de som idag går arbetslösa och jobbar deltid och visstid skulle beredas plats på arbetsmarknaden skulle framtiden för vår ekonomi och vår välfärd se betydligt ljusare ut. Om regeringen dessutom la två strån i kors för att förbättra arbetsvillkor, arbetstider och arbetsmiljön skulle ytterligare mycket vara vunnet. Fler skulle orka och kunna jobba heltid utan att slitas ut i förtid. Folk skulle må bättre.

Men sådana saker ingår inte i regeringens arbetslinje. Tvärtom har arbetsmiljöarbetet satts på undantag, anställningstryggheten urholkats och varje förslag om rätt till heltid och kortare heltidsnorm avfärdas som ekonomiskt omöjliga. Trygghetssystemen och möjligheterna till omskolning och vidareutbildning har skurits ned. Allt med hänvisning till arbetslinjen.

Och efter drygt fem år av denna arbetslinje pekar alla siffror åt fel håll. Sysselsättningsgraden har sjunkit och arbetslösheten har inte gått ned. Deltidsarbetet och visstidsanställningarna ökar. Långtidsarbetslösheten har exploderat. Det är ett gigantiskt misslyckande för regeringen. Och kanske är det för att slippa diskutera det misslyckandet Reinfeldt valt att styra över debatten till att handla om pensionsåldern. Som om massarbetslösheten och utslagningen från arbetsmarknaden inte är det som hotar välfärden, utan det faktum att folk går i pension för tidigt. Det är klart att folk blir upprörda.

Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet
  • http://www.facebook.com/HenrikkAndersson Henrik Andersson

    Bra skrivit! Håller med dig!

  • Anonym

    Jag vill inte argumentera för vid vilken ålder vi bör gå i pension men det är två viktiga faktorer som påverkar och som inte nämns i debatten.

    1. Folk mår i allmänhet bra av arbete. Många behöver en vardaglig rutin, känna sig behövda/uppskattade och komma i kontakt med andra människor. Vissa som inte har arbete sitter hemma hela dagarna och mår inte bra av det.

    2. Anledningen till att många har ont i axlar, leder mm beror inte nödvändigtvis på överbelastning i arbetet. Det kan lika gärna bero på avsaknad av fysisk aktivitet på fritiden. I stort sett alla jag känner som har värk på ett eller annat sätt tränar inte på gym, motionerar inte och väljer hellre hissen/rulltrappan i stället för trappan. Här bör läkare kunna skriva ut motion i stället för, eller som komplement till, medicin på recepten. Man bör givetvis sträva efter att undvika tunga lyft/monotona arbetsuppgifter/höga ljudvolymer mm på arbetsplatserna ändå, men regelbunden vardagsmotion är alldeles för underskattat för det personliga välmåendet. Här har alla ett personligt ansvar.

  • http://pulse.yahoo.com/_VOTICDCHHFFZCKBGDAYLUFP7KY simon

    förutsättningar att någon vill anställa dig för att upprätthålla din personliga och dagliga motion.

  • http://twitter.com/arrha_se ÄRRHÅ

    Vänsterpartiet har en lite väl gammaldags och ensidig bild av hur arbete går till. Det handlar idag inte nödvändigtvis om att slita ut kroppen på ett fabriksgolv i tid och otid. De kritiska argumenten är lite väl billiga.

  • Anonym

    Vi dementa förstår inte

  • Anonym

    Växande klyftor
    växande problem

  • Anonym

    OECD hävdar att det viktiga inte bara är fler jobb så där i största allmänhet, utan ”fler och bättre jobb”, ”jobb som gör det möjligt att komma undan och komma ifrån fattigdom”.

    Det står i direkt motsats till den svenska regeringspolitiken att stimulera fram fler låglönejobb och försvåra möjligheterna till vidareutbildning.

  • Anonym

    Dumleyesterday

  • Anonym

    Typiskt VPK, bara gnäll, gnäll, gnäll och inga konkreta förslag på lösningar.

  • Anonym

    Reinfeldt Isn’t Concerned

  • http://twitter.com/arrha_se ÄRRHÅ

    Och att ha en fientlig inställning till arbete är lösningen?

  • http://profile.yahoo.com/3QUHGHB2GSJJ75V6WEFUQH4E6A John

    Hela denna debatt handlar om att det finns jobb överhuvudtaget.
    Ge de yngre uppdrag att starta företag. De har energin. Det är däremot politikerns uppgift att styra in samhället i den riktning som ger arbete. Det har dem gjort i Kina. Men även de är beroende av oss. Någon måste ha råd att köpa produkterna eller tjänsterna. Det är moment 22 men något måste göras. Att begära att en 65-åring att sadla om till modern teknik är nog inte realistiskt. Prova bara att slå barnen på datorspel ska ni få se att det är svårt om inte omöjligt. All energi måste riktas åt de unga! Ge de förutsättningar att starta företag.

    Om jobb. Varför är inte Sverige ledande på alternativenergi? Vi visar för världen att vi inte klara av kärnkraft. Varför kan inte Saab producerar elbilar?

    Ska livet består av att producera något. Vad producerade romarna på sin tid? När gick de i pension? Eller var det slavarna som slet ut sig? Jag tror vi vet svaret. Är vi på väg åt samma håll? Många människor sliter hårt med sitt arbete och betalar ett högt pris för det. Är det det som är meningen med livet eller?

    Och att de jobb som finns inte sliter ut människor i förtid. Tittar man bakåt i tiden ser man att människor har ägnat livet åt arbete som har skadat eller dödat dem. T ex tunnelbyggare, byggnadsarbetare, underskötare mm. Lösningen finns hos de yngre.

  • Anonym

    Du menar som Alliansens förlag.
    Lägga ut massa pengar på att jaga arbetslösa på jobb som inte
    finns.
    Sen betala företag för att de ska inskrivna i arbetsläger.
    Efter det ska nu också pensionärerna konkurrera om jobb som inte finns

  • https://me.yahoo.com/a/af6VzHspkI0larkh7ntIY67NOXMI.JSnLPNOpUA-#97e46 vdd

    Väldigt många människor använder detta med att ”gå till arbetet” som ett sätt att kontrollera sin livsångest 8 timmar / dag. Och efter arbetet shoppar dom bort lönen av samma skäl. En ond cirkel har det blivit, långt ifrån sunt och friskt.

  • Anonym

    Sedan när brydde sig en representant för den avskyvärda kommunismen om människors välbefinnande ?

    Kent Forsén

  • Anonym

    Heja på vpk ! Förlåt vänsterpartiet, men det rimmade faktiskt.
    Klart som korvspad att en ute på vänsterkanten skall hiva upp sin stämma.
    Inte kan en moderat få ha åsikter om arbetslivet inte.

    Om 25-30 år är det en medlellivslängd som är betydligt högre än den idag. Vi måste arbeta längre för att få en vettig pension, eller tror vänstern att statskassan skall betala den ?
    Reinfeldt har sagt att de som kan bör arbeta längre. De med tunga jobb kan och bör få ett lindrigare jobb längre fram i livet.

    Vem som än har makten om ca. 30 år står inför ett problem om pensionerna skall räcka till. Det kan även vara en sosse som måste ta i håll med de problem som Reinfeldt talar om i dag, så ropa inte för högt om det.

  • Anonym

    Jag misstänker att det är sådana som bor i Saltsjöbaden som tar rubbet.

  • Anonym

    ju mer du klagar, desto mer skrattar jag gott.

  • Anonym

    Nu får det väl också bli en omräkning då många människor kommit hit från hela världen för att ta över efter 65 – åringarna ska gå i pension det handlar om något hundratusental. Hur ska det nu räknas om ? ??

  • Anonym

    I dag sa P1 att Grekland förhandlar om 20% sänkta minimilöner och 10% sänkta pensioner.

    Dessa grekiska krav har ju Borg delvis genomfört i Sverige med 7% sänkta pensioner och högre beskattning av pensioner. 20% sänkta minimilöner är uppe på bordet i Sollentuna.
    När kommer Borgs utlovade nedmontering av generella välfärden?

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Jobben kommer inte räcka till hur ni än vrider!

    http://misslyckande.wordpress.com/2012/01/30/400/

    Kommer det finnas jobb och bostad åt alla invandrare 2012-2020?

    1. 330.000 i pension – 420.000 nya jobb – 800.000 nya invandrare 2020

    2 1.3 miljoner PUT 1980-2010 – 600.000 har arbete – alla jobbar inte heltid

    3. 100.000 jobb – 375.000 har fått PUT 2006-2010

    4. Antal jobb per 1000 invånare 16‐64 år 2011

    5. 685.000 sökande – 55.000 platser

    6. 60.000 nyanställningar årligen kommun och landsting

    7. 330.000 står i bostadskö

  • Anonym

    Gödning av de rika med ökade klyftor och hårda åtstramningar för sjuka, gamla, handikappade och arbetslösa strider mot både förnuft och västerländsk kultur och filosofi.

  • Anonym

    Jag skall ha mer än du även om jag gjort mindre

  • Anonym

    Jag skall ha mer än du även om jag gjort mindre

  • http://www.facebook.com/Johan.B.God Johan B. Lofquist

    Douglas: Varför bryr du dig om att kommentera alls? Inte en kommentar kring innehållet i Brinks artikel, utan bara en plattityd som säger mer om dig än om ämnet.
    Läs artikeln och koncentrera dig på att kritisera den med sakliga argument om du har invändningar, istället för att bara lägga en spya och förgifta kommentarsfältet.
    Johan B. Löfquist

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1059703092 Bengt Johansson

    Att allt fler blir äldre är ett faktum, men stämmer det verkligen att pensionerna måste bli ett problem?
    Nej inte alls – särskilt inte om man tar hänsyn till produktivitetsökningen i ekonomin.

    Enligt SCB:s prognos går det 38 pensionärer på 100 yrkesaktiva år 2020. Det betyder att 2,6 yrkesaktiva skall försörja en pensionär. 2050 ökar andelen pensionärer till 44 per 100 yrkesaktiva, vilket betyder att det då krävs 2,3 yrkesaktiva för att försörja en pensionär.

    Till denna enkla matematik måste dock produktivitetsökningen läggas. Produktivitetsökningen i Sverige under de senaste 30 åren beräknas till i genomsnitt 2 procent per år. Vilket i sin tur betyder att de arbetande idag producerar nästan dubbelt så mycket i genomsnitt per person, som 1980.

    Hur produktiviteten utvecklas i framtiden är svårt att sia om, men låt mig här utgå från Pensionsutredningens prognos om en produktivitetsökning på i genomsnitt 1,6 procent per år fram till 2050.

    Stämmer den prognosen kommer de yrkesaktiva återigen att fördubbla sin genomsnittliga produktion, vilket ger helt andra siffror än de ovan.

    Försörjningsbördan minskar istället för att öka. I siffror handlar det om att 3,5 yrkesaktiva betalar en pensionär 2020 och att hela 4,7 yrkesaktiva har att dela på försörjningen av en pensionär år 2050.

    Nu blev det många siffrorna, men de behövs för att ge perspektiv på vad detta handlar om. Kraven på höjd pensionsålder handlar inom nödvändighet, som Reinfeldt och hela kopplet av bluffmakare påstår, utan faktiskt bara om fördelning.

    Kapitalägarna vill lägga beslag på produktivitetsökningen för egen del, varför den helt enkelt utesluts ur pensionsberäkningarna.

    Arbetets frukter skall inte komma de arbetande till del och definitivt inte ges till pensionärer, som tydligen helst skall stappla fram på arbetsplatserna tills de stupar och i vart fall så länge rollatorn bär.

  • Anonym

    Hur viktigt är det att snabbt kritisera utan att vara helt säker på att det man påstår är rätt?
    Nu är det helt rätt det statsministern börjat föra upp till ytan.

    Det har nyligen varit en finanskris och pågår nu en kris i EU. Det går inte Sverige obemärkt förbi. P.g.a. att Sverige i huvudsak är ett exportland. När företag inte får sälja till Europa, kan man inte ha kvar anställda. Det trodde jag alla politiker visste? Vad kan man begära av vänsterpartister? Noll…

  • Anonym

    Väl inövade mantran!

  • Anonym

    Du, ta om det där en gång till för säkerhets skull, eftersom det är rena spekulationer om hur arbetslivet ser ut om 30-40 år. Vi har inte någon uppfattning om hur det tekniska samhället ser ut vad gäller arbetstillfällen längre fram i tiden.

    Jag som är pensionär 76+ hade mer än gärna stannat kvar på jobbet längre än till 65. Att vara i god vigör och tappa kontakten med arbetskamrater och människor som fanns i mitt arbete var svårt. Som väl är har jag en hobby som håller mig sysselsatt. Det är inte alla som har något att ägna sig åt efter pensionen då de inte vill sätta sig i en gungstol i fyra timmar och läsa dagstidningen.
    Naturligtvis finns det de som har tunga jobb och som skulle med tiden behöva en lättare sysselsättning.

    Att medellivslängden blir högre i framtiden är säkerhetsställt.
    Det gör att vi kan arbeta längre och då behöver vi tjäna ihop till en bra pension.

    Du skyller som så många av vänsterfolket på vad Du kallar ”kapitalägarna”. Det är dem vi har anställning hos. Om inte det fanns pengar i omlopp hade det inte funnits jobb.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Moderaterna har det svårt när de inte har någon kris att skylla på. Det har varit kriser i stort sett hela tiden de suttit vid makten sedan 1976.
    Trollkonstnärer tycker också att det är bra att kunna dölja sig bakom något. Men att trolla fram fler jobb som de försökt med nu i fem år, är väl dömt att misslyckas.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det hör väl till den gamla högerpolitiken som härjar i EU nu.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Saken är väl den att högerkrafterna inom EU har gjort överenskommelser som Reinfeldt nu talar om här i Sverige.

  • https://me.yahoo.com/a/af6VzHspkI0larkh7ntIY67NOXMI.JSnLPNOpUA-#97e46 vdd

    För ett halvår sen sa regeringen att det går bra för Sverige. Vad har hänt nu?

    Jag tror att högerregeringen snackar i nattmössan.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Dessa problemen har diskuterats i över 50 år nu, Och det enda man kommit fram till är att i stort sett låta äldreomsorgen bli skjälvskötande. Medan man uppmanar de unga att gå i skolan så länge som möjligt för att hålla ner arbetslösheten.
    Skulle det inte vara bättre att diskutera ungdomsarbetslösheten på dessa EU möten där Reinfeldt har fått sina order om att höja pensionsåldern. Förresten borde vi väl kunna ha en enhetlig pensionsålder inom EU. Det skulle väl antagligen innebära att vi fick sänkt pensionsålder här i Sverige.

  • Anonym

    Rosenbad är et galhus
    tycker danska släktingar

  • http://gravsmide.com Tolle

    Då stämmer väl min ide om fri pensionsålder mellan 60-70 år, och lika pension för alla, oavsett när man tar ut pensionen.

  • Anonym

    Josefin Brink bör göra väldigt klart för sig att politiker ”skapar” inte arbete. De kan möjligen hjälpa till med att förenkla för arbetsgivare o arbetstagare.
    Välfärdsarbeten finansierar inte sig själva! Det är bara en produkt/tjänst, som någon vill och kan köpa med pengar efter skatt, som skapar arbete!! Välfärden skall betalas av statens influtna skatter från detta arbete, dvs de medel medborgarna bedöms har råd/skäl att avstå.
    Vänsterflummet om sextimmars arbetsdag utmanar således i praktiken välfärden och verifierar det gamla uttrycket: ”Kommunisterna är lössen i arbetarrörelsens päls”.
    Är det någon som i positiv anda jobbar för arbete och välfärd är det väl Alliansen och då denna som helhet. Många socialdemokrater lär klokt ha anammat det.

  • http://kweenkristin.wordpress.com/ kweenkristin

    Reinfeldt talar om att man får jobba till 75 år samtidigt som det är hög arbetslöshet bland ungdomar och invandrare.

    Idag urholkas välfärden efter att Sverige har bestämt sig att bli världens samvete och tar emot bidragsberoende invandrare. Svenska ungdomar måste söka arbete i Norge och ofta prioriteras invandrare framför svenskar. Människor måste betala högre skatter och arbeta längre för att få mindre vård, skola och omsorg samtidigt som välfärden och pensionerna minskas.

    Är det inte nog att Göran Persson tidigare stal pensionärernas pensionspengar. Måste nu gamla utslitna svenskar också axla ansvaret för att bära upp samhället.

    Det är en ologisk politik som förs i Sverige. Välfärdskakan blir allt mindre och skall delas upp mellan allt flera människor.

  • Anonym

    Utbildningen i vårt land har väl inte räckt till för att få fram innovatörer och visionärer. Snarare har den väl varit till för att kritisera, vilket denna tråd inte direkt tillbakavisar.

  • Anonym

    VPK finns inte sedan mitten av 60-talet. Vad gjorde du på SO-timmarna?

    V däremot finns och har en rad konstruktiva förslag till skillnasd från M:s lömska mummel om 75 år i selen.

  • Anonym

    Nejdå, de problemen som nu är uppe gäller hur det ser ut om 25-35 år när vi har ett större antal pensionärer än det vi har idag och färre som skall försörja oss.

    Detta eviga snack om ungdomsarbetslösheten. Det finns ingen som helst grund för att den har med höjning av pensionsåldern att göra. Löjligt av Dig att skriva att Reinfeldt fått någon slags order om att höja pensionsåldern. Mycket billigt sätt att kritisera en åtgärd som även kommer att tvinga en framtida eventuell sosseminister att ta till samma åtgärder när inget annat står till buds.

    Dagens ungdomsarbetslöshet beror på dåligt utbildade ungdomar och deras slöhet i att tacka nej till de jobb som erbjuds inom vård, chaufförsjobb, sophantering o.s.v. som inte ger en direktörslön från första anställningsdagen.

    Skoltrötta ungdomar borde kolla vad som finns ledigt och ta de jobb de bli erbjudna. Vårt näringsliv av idag fodrar utbildning och det gäller då att inte hoppa av skolan utan att plugga. Idag får man ingenting gratis som tydligen slöa ungdomar tror.

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Hur ni vrider och vänder finns det inte jobb åt alla!

    Finns det jobb och bostad åt alla invandrare 2012-2020?

    http://misslyckande.wordpress.com/2012/01/30/400/

    1. 330.000 i pension – 420.000 nya jobb – 800.000 nya invandrare 2020

    2 1.3 miljoner PUT 1980-2010 – 600.000 har arbete – alla jobbar inte heltid

    3. 100.000 jobb – 375.000 har fått PUT 2006-2010

    4. Antal jobb per 1000 invånare 16‐64 år 2011

    5. 685.000 sökande – 55.000 platser

    6. 60.000 nyanställningar årligen kommun och landsting

    7. 330.000 står i bostadskö

  • Anonym

    Varför ska vi jobba mer?. Börja med att förstatliga bankerna som har blåst folket på deras pensionspengar genom sjuka utlåningar och riskfylld spekulation. Det kommer de vanliga människorna få betala dyrt för

  • Anonym

    Jag tror inte att någon ”göder de rika” – beklagar – de arbetar mera och då på något mera konstruktivt än att klaga. I det senare ingår inte, enligt min mening: ”förnuft och västerländsk kultur och filosofi”.

  • Anonym

    Borgs uppgift är bl.a. att kosta på Sverige den välfärd vi har råd till. Politiker som gör negativa saker som inte är nödvändiga, blir sällan gamla på sina poster. Jag tror inte att han har för avsikt att avgå.

  • Anonym

    Jag håller inte banker alltför högt (finansvalpar?), men pensionsbristerna stod sossarna och GP för, i slutet av 90-talet (250 miljarder, ev. med hjälp av Jaha Jahoansson (C)).

  • Anonym

    Ibland är gammal äldst!! V må kalla sig vad som helst, men konstruktivitet och ”förebilder” i världen skrämmer!!!

  • https://me.yahoo.com/a/af6VzHspkI0larkh7ntIY67NOXMI.JSnLPNOpUA-#97e46 vdd

    Och höja skatterna för de rika och för företagen. Stoppa utförsäljningen av gemensam egendom. Med mera.

  • Anonym

    medel klassen har gjört bort sig för de trode man skulle ha kvar mer i plånboken … ja wright think again .

  • http://gravsmide.com Tolle

    Ja, du har tydligen erfarehet från hur ungdomen har det. Men hur kommer det sig då att det är så många ansökningar till de lediga jobben, och arbetsgivarna är så nonchalanta att de inte skickar tillbaka ansökningshandlingarna och tackar för visat intresse.

  • https://me.yahoo.com/a/af6VzHspkI0larkh7ntIY67NOXMI.JSnLPNOpUA-#97e46 vdd

    Först en misslyckad och förljugen ”arbetslinje” och nu tvinga gamla och utarbetade människor att arbeta vidare.

    Högerregeringen har snart gjort om Sverige till ett arbets- och tortyrläger.

  • Anonym

    Hur skall jag veta det ? De har väl tydligen inte de kvalifikationer som erfordras. Det finns säkert arbetsgivare som är nonchalanta, tyvärr.
    Det gäller att inte ge upp utan försöka igen.
    I vår lokaltidning finns lediga jobb varje dag. Men det behövs utbildning till de flesta. Detta betyder att de som inte har gymnasiekompetens måste skaffa sig det. I dag får Du inget jobb med bara grundskola.

  • Anonym

    Regeringen Reinfeldts arbetsfientliga politik börjar ta abnorma proportioner! Jobba till 75 år!? Är det för att Reinfeldt har förstått att vi inte har råd att försörja alla invandrare och då vill han behålla alla produktiva kvar i arbetslivet så länge som möjligt för att de ska betala skatt!

    Det är tydligen skillnad på människor…

  • http://gravsmide.com Tolle

    Hur många jobb i förhållande till arbetssökande?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Hur många arbetssökande finns det till dessa jobben. Och när vissa siffror visas upp, finns många telefonförsäljarjobb med, och dessa är inte lätt att tjäna pengar på. Därför ligger de ute för jämnan. Och vissa av dessa betalar inte ut lönen som är intjänat ens.
    Och att det hela tiden finns sådana som försöker sig på dessa hopplösa jobben, bevisar väl också att det inte är arbetsskygga personer som söker jobb.

  • Anonym

    Försöker Reinfeldt mörka de olösta problemen med arbetslösheten idag genom att prata om ”försörjningsproblem” av gamla om ca 30-40 år?

  • Anonym

    Jämför du med socialistiskt styrda Grekland…..??

  • Anonym

    Men det står ju ca 200 000 nybyggare och väntar på att 65-åringarna lägger av ?

  • Anonym

    Jobb kommer utifrån en produkt/tjänst som någon vill och har råd att köpa ! Sveriges kostnadsläge är fortfarande högt i förhållande till många av konkurrenternas. Skolan har varit för dålig för att få fram duktiga forskare och nytänkare i förhållande till vänsterinriktade kritiker.

  • ertomanse1

    Jag gläder mig åt det håll Vänsterpartiet har tagit det senaste året! Bort från flum och mot en riktig arbetarpolitik!

    Ska bli intressant att se hur mycket Vänsterpartiet kommer att stiga i opinionen nu när det blir klarare och klarare för alla att Vänsterpartiet är det enda oppositionspartiet i svensk politik. Det är det enda parti som inte har gått på den nyliberala propagandan.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Men skolan håller ner arbetslösheten och minskar ungas valfrihet. Men varför då tala så mycket om att äldre måste arbeta längre.
    Jag tycker gott vi kunde fortsatt att utveckla folkpensionen och ha valfri pensionsålder t.ex. 60-75 år. med samma pensionsbelopp för alla oavsett när man tar ut sin pension. Går inte säger många. Men det finns mycket som talar för att det skulle fungera. För det första så tjänar man väl mer på jobbet än vad man får i pension. För det andra så finns det många som i stort sett lever för sin arbetsplats. Och för det tredje så är det väl för många en plåga att gå till arbetsplatsen. och hur bra är sådan personal?

  • Klas

    Det är inte du som gör skillnad på människor? Om vi nu behöver bli fler som jobbar (vilket inte alls är säkert, men det är en annan diskussion) är det väl bra mycket bättre med invandring än höjd pensionsålder?

  • Klas

    Om vi nu behöver bli fler som jobbar (vilket inte alls är säkert, men det är en annan diskussion) är det väl bra mycket bättre med invandring än höjd pensionsålder?

  • http://www.facebook.com/Polenguide Sebastian Sebbe Carp Angler

    ”Reinfeldt ökar klyftorna, struntar i vår höga arbetslöshet och låga sysselsättning, försämrar utbildningsmöjligheterna, förbättrar inte arbetsmiljön men tar sig ändå friheten att kräva att alla ska jobba längre.”

    för en ökad ekonomi krävs det att ungdomarna får arbete och slipper kosta ” resurser ”
    De yngre är fler än de äldre.. men kostnaden för en yngre är ca 9 ggr betydligt högre än pensionären, då anställda på AF, FK, coacher, lokalkostnader, lokalvårdare osv av dessa mfl mfl också skall ha ersättning, utöver individens ersättning, för att skapa sysselsättning, tillhandahålla datorer, eller andra resurser som tillsammans bildar enorma summor.

    får man ut unga människor i arbete, så sänks utgifterna dramatiskt, samtidigt som vi ökar inkomsterna markant, kan behålla en lägre pensionsålder, och få råd att betala våra pensionärer en värdig och välförtjänt månadsersättning för att ens kunna ha råd att bo ihop och kunna känna att dom lever.

    som i samma stil med Juholt.. tjänade 154 pix i månaden, men hade ändå mage till att ansöka, och få beviljat bostads bidrag… de e väl ändå FÖR DJÄVLIGT???

  • http://www.facebook.com/Polenguide Sebastian Sebbe Carp Angler

    tror egentligen inte det har med den frågan att göra. tänker man logiskt på vad arbetslösa personer kostar i förhållande till vad en pensionär kostar.. så borde svaret vara bus enkelt…

    ge ungdomarna jobb = en tömning på Arbetsförmedlingarna = minskade utgifter = ökade inkomster = positiv trend i välfärden = människor mår bättre och blir positivare till allt = fler brott och problem från samhället försvinner = välfärden ökar ytterliggare och kostnaderna går tillbax lite till = vi behåller mer pengar i stadskassan…

    men för att vända på det??.. så vore det inte så positivt heller kanske.. för enligt mitt tänkande och logik.. så är Reinfeldts syn på budget att handla först och tänka & planera sen??… = Hur kan sverige skänka så himla mycket pengar till andra länder när vi själva har de så tufft o kärvt??
    Varför inte då betala av på statsskulden och genom att minimera ränteutgifterna ( miljardbelopp ) bespara vår finanskassa den mindre ränta som vi årligen annars amorterar OCKSÅ
    om vi hade haft en bättre finans kassa är jag nästan övertygad om att den hade sett ungefär likadan ut som den gör nu… i och med att Reinfeldt är så himla generös och tänker på ( utanför sveriges gränser ) Alla andra, utom oss själva och de problem vi har i landet..

  • http://www.facebook.com/Polenguide Sebastian Sebbe Carp Angler

    greklands öde beror till större delar av helt andra faktorer än vad som pågår i sverige nu!!!

  • Anonym

    Vänsterpartiet, en del av problemet, inte lösningen, bara går på i sina förvirrade spår, det är tragiskt att se och höra dem.

    Av de som föds idag räknar man med att 50%!! blir 100 år, det är ju det som Reinfeldt så klokt pratar om, vänsterpartister bara har huvet i sanden och snackar dynga.

  • Anonym

    Så fel ni alla haft! Hoppas ni ni såg de övriga Nordiska ministrarna och Englands Cameron? Så eniga de var om just den saken att vi blir allt äldre och fler kommer att gå i pension? Det innebär att allt fler kommer att få pension. Därför måste vi jobba längre .
    I morronsoffan i dag hade ”panelen” samma åsikt. Maria Wetterstrand var helt inne på samma sak att pensionsålder måste höjas. Mona tog upp det i Almedalen och fick då också kritik.
    Tekniken går framåt, det kan vi tydligt se. Många tunga jobb kommer att ersättas med tekniska lösningar,
    Till sist, DET ÄR FRIVILLIGT! Den som vill ska ha rätt att fortsätta jobba, den som inte orkar ska inte fortsätta jobba!

  • Anonym

    Så fel ni alla haft! Hoppas ni ni såg de övriga Nordiska ministrarna och Englands Cameron? Så eniga de var om just den saken att vi blir allt äldre och fler kommer att gå i pension? Det innebär att allt fler kommer att få pension. Därför måste vi jobba längre . vem ska annars betala TILL pensionen?
    I morronsoffan i dag hade ”panelen” samma åsikt. Maria Wetterstrand var helt inne på samma sak att pensionsålder måste höjas. Mona tog upp det i Almedalen och fick då också kritik.
    Tekniken går framåt, det kan vi tydligt se. Många tunga jobb kommer att ersättas med tekniska lösningar,
    Till sist, DET ÄR FRIVILLIGT! Den som vill ska ha rätt att fortsätta jobba, den som inte orkar ska inte fortsätta jobba!

  • Anonym

    Alliansregeringen har tillträdde 2006. Socialdemokraterna har styrt landet i minst 60år och har därmed danat vårt land i grunden. Nu ser vi resultatet! Det tar några generationer och ett par svåra kriser som påverkar vår ekonomi.

    Hoppas du och andra såg de övriga Nordiska ministrarna och Englands Cameron? Så eniga de var om just den saken att vi blir allt äldre och fler kommer att gå i pension? Det innebär att allt fler kommer att få pension. Därför måste vi jobba längre . vem ska annars betala TILL pensionen?
    I SVT:s ”morronsoffa” i dag, hade ”panelen” samma åsikt. Maria Wetterstrand var helt inne på samma sak att pensionsålder måste höjas. Mona tog upp det i Almedalen och fick då också kritik.
    Tekniken går framåt, det kan vi tydligt se. Många tunga jobb kommer att ersättas med tekniska lösningar,
    Till sist, DET ÄR FRIVILLIGT! Den som vill ska ha rätt att fortsätta jobba, den som inte orkar ska inte fortsätta jobba!

    Fler måste jobba längre om än bara i perioder , för att vår välfärd inte ska bli som Greklands.

  • Anonym

    Rubriken är så populistisk den kan bli, helt utan fördjupning och kunskap.

  • Anonym

    Glömmer du inte den viktigaste frågan ? ca 200 000 ”nybyggare ” går och väntar på att 65-åringarna ska gå i pension, så det blir lite arbeten för dom. Vad ska vi annars göra med dom? skicka tillbaks? Det kan vi ju inte heller göra för då kanske vi får råd att gå vid 65, då får vi ringa efter dom igen,ELLER?

  • Anonym

    Tyvärr är det så innerligt tragiskt hur vilsna ni är på vänsterkanten. Gör som Göran Persson uppmanade ”oss” ”plugga,plugga plugga, så slipper ni argumentera rena felaktigheter, pga okunskap! TA REDA PÅ…
    Det som ständigt argumenteras är fraser, meningar och direkta feltolkningar. Det är ni vana vid, men bryt det arvet och ta reda på, alldeles själva.
    Hur ska Sverige kunna bli ett bra och rikt land, där alla ska ha ett jobb om man inte tar till alla mått och steg?
    Vi har ju facit, vi har arvet, nu måste annat till.
    Lyssna, läs och var vakna och misstänksamma på allt. Inte bara mot andra partier utan även mot ert eget parti.

    Läs inte enbart Aftonbladet, fackliga tidningar, PRO:s medlemstidning , HSB:s medlemstidning osv, De har alla samma strategi,att kritisera och vinkla sakfrågor. Som det vi ser i rubriken ovan.
    Reinfeldt lägger inte”ansvaret på de gamlas utslitna axlar” Den frasen är ett exempel på något som den som inte tar reda på , faller pladask inför. DET VET denna kvinna. Om det då finns bärighet och sanning det struntar hon i.
    Pensionssystemet är större än så.Det krävs att fler betalar till pensionerna.
    OCH den som inte orkar ska ha sin pension, I solidaritets spår.

    Den som orkar betalar till dem som inte orkar.
    Dessutom kommer detta att inte ske över en natt. Det handlar om tid, när vi blir allt äldre. Eller inte ens finns mer.

  • Anonym

    Det tänker jag på varje dag när jag är ute på stan, när unga inte får en bostad pga av upptagna lägenheter i allmännyttan.

  • Anonym

    Tyvärr är man helt fel ute. Okunskapen blommar som aldrig förr.

  • Anonym

    Jag håller med dig! Reinfeldts generösitet måste säljas på ett bra sätt till skattebetalarna! Höjd pensionsålder och sämre välfärd är några sätt!

    I arbetslösheten finns många invandrare! På något sätt måste den betalas…

    Jag tittade lite grann i går på seminariet (TV): Europaperspektiv – hoten mot EU:s sammanhållning! Det var ganska intressant, för där debatterades invandringen!
    Tanken med invandringen är inte speciellt kristallklar! EU ropar på arbetskraft och det sägs behövas miljoner invandrare till Europa, samtidigt som EU bygger murar runt Europa! Komptens och arbetskraft dör på vägen hit… Portugal och Greklands regeringar ger rådet till sina medborgare att söka sig till andra länder Brasilien och Angola var nämnt) pga krisen!

    Hur som helst ser inte framtiden ljus ut…

    0

  • Anonym

    Du har helt rätt, men hur många sossar vill inse det. De kan inte tillräckligt mycket för att kunna förstå hur det ligger till, tyvärr.

  • http://profile.yahoo.com/UOXEYGKNX3CNNWCNALS54IBAPM Andreas Lundström

    ”Till sist, DET ÄR FRIVILLIGT!”

    Nu, innan beslutet fattats, ja. Hur det blir sen kan vem som helst räkna ut…

  • Anonym

    Varför tar Du bara upp ”telefonförsäljare” ? Det finns jobb som inte ungdomar vill ha. Inom vården t.ex.
    Sedan finns mängder med läkarjobb. Men det är för lång utbildning för ungdomar. De vill ha ett välavlönat jobb NU.
    Det finns åkerier som inte kan få tag på chaufförer. Det fattas ingenjörer och IT-kunnig personal på olika företag. En del svenska företag har fått lägga sina datajobb i Indien, av alla ställen.
    Men det är väl för tröttsamt för dagens ungdom att behöva komplettera sina kunskaper. Vad som gäller för dem är: ”Jobb med hög lön genast” !

  • Anonym

    Ja det är möjligt., men framtidsproblemet som börjar synas, MÅSTE han och hela Norden ta tag i.
    Arbetslösheten är en vagel i ögat på alla regeringar. Alla minns vi Perssons stora ungdomsarbetslöshet, den största i Europa. Det arvet har man inte kunnat städa bort.

    Björklunds nya skola som träder i kraft i år, kommer att visa sig om 5-9 år.
    Det värsta hindret är vänsterkantens bromsklossar. Facken ska bestämma, trots att de inte förfogar över statskassan.

  • Anonym

    Invandrarna skulle komma hit av just den anledningen för att vi skulle få behålla välfärden och pensionen! Med invandringen skulle också skattebasen bli större liksom välfärden! Men hur ser det ut? Tvärt om, nu får vi försörja en massa invandrare för jobb det finns det inte till alla!

  • Anonym

    Vilka 200.000 nybyggare ? Är det de som flyttar in från utlandet månne ?

  • Anonym

    Är ni på vänsterkanten vana vid att man lurar er?
    Att vara positiv är aldrig fel. Och ta den diskussionen om farhågan besannas.

  • Anonym

    Du undvek mina frågor. Jag menade inte dom svenska arbetslösa.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Du tar upp ett par intressanta spörsmål med bl.a. att socialdemokraterna styrt Sverige i 60 år För det första så har vi sedan 1976 och framåt haft en del borgeligt styre, där vi varje gång haft svåra ekonomiska kriser. Hur är det, behöver dessa regeringar ekonomiska kriser för att klara skylla på? Och de socialdemokratiska regeringarna som var före 2006 var väldigt svaga. Vilket innebar att man sökte stöd för varje fråga hos olika partier. Detta är ju betydligt demokratiskare än det blev sedan alliansen bildades. Och fran till nästa val kommer väl Reinfeldt att stå och tjata om att det inte finns något regeringsalternativ. Medan Löfven kommer att tala om blocköverskridande lösningar.
    Personligen tycker jag det är betydligt bättre att de talar om sakfrågor, så det inte blir som förra valet, inte ett ord om den nya grundlagen eller EU.
    Och så får vi ju inte glömma att 2006 hade Sverige väldigt god ekonomi, vilket underlättade kommande lågkonjunktur. Som sedam Reinfeldt och Borg tog äran åt sig för helt och hållet.
    Och sedan kan man ju undra varför inte pensionsåldern skulle kunna vara någorlunda lika inom EU. Sverige har väl kanske EU:s högsta pensionsålder nu. Och hur många procent får 10 års pension av befolkningen i dag?

  • Klas

    Nej men det är inte invandrarnas fel, det är regeringens fel som sänker skatter fölr de redan välbärgade istället för att skapa fler jobb! Rent matematiskt behöver vi bli fler som jobbar, på lite sikt.

  • Anonym

    Borgarna har vunnit val och förlorat i nästa val. retoriken är ofullständig.Krisen började redan på 80 talet. Det erkänner Kjell-Olof Feldt .En typ av bostadsbubbla. Även i övriga Europa var det kris.
    Socialdemokraterna säger nej till så gott som allt,som regeringen vill genomföra.
    Alliansen kommer att välkomna Löfven om han har den tendensen. Att ge och ta.
    Persson hade lånat dryga 250 miljarder från pensionskassan för att täppa till svarta hål. S. lämnade efter sig den största ungdomsarbetslösheten i hel EU. Även ett förödande stort antal unga i sjukpension.
    Persson begärde en förändring av sjukförsäkringssystemet. Det betänkande blev klart efter det att alliansen vunnit valet. Betänkandet från FK, lämnades då till den nya regeringen i nov. 2006.
    OM regeringen inte vunnit valet, hade S fått ta alla stötar. Man hade varit tvungen ta itu med ungdomsarbetslösheten, pensions -och sjuktalet.
    Det hade tärt på statskassan!

    När den värsta kris i mannaminne bröt ut, hade Sverige stora utgifter för all arbetslöshet.
    Innan dess hade arbetslösheten sjunkit.

    I den kris vi ser nu tappar Sveriges exporterande företag kunder i EU. Det innebär att företagen tvingas avskeda anställda.
    Många vågar inte anställa och många vågar inte köpa varor osv, det blir en dominoeffekt.
    Pensionen idag kommer inte att var den den är om 10-15 år.Det är ju den som diskuteras. Att fler kommer att bli tvungna att jobba längre för att alla ska få sin pension. Det är alla eniga om utom Vänstern
    Vem ska annars betala till pensionerna åt alla?
    Kommunistländer har inte välbetalda arbetare med bra pensioner. Den förmånen har makthavarna.

  • Anonym

    Josefin (du borde kallas ju så fin)
    Såg debatten och var glad när jag hörde dina argument. Men en sak hade jag velat att du hade gjort. Du skulle fråga TV kocken om han har skrivit till Pensionsmyndigheten och bett de att inte skickar utbetalningar. Sedan att Belinda och alla vi andra inte förstår vad Fredrik den Store säger och menar är inte konstigt eftersom han uppfinner ett nytt språk och ”givet att” moderaterna slogs på barikaderna för pensions införande och det är bara tack vore moderaterna att vi har pensionförsäkringen överhuvudtaget om man skall tro Fredrik den Store. Men tyvärr vi är inte tillräckligt bildade för att förstå vad han säger.

  • Anonym

    Mycket kloka ord!!!
    Hoppas att du är i en ålder som gör att du kan tänka klart eftersom det jag läser verkar vara skrivet av ett barn. Varje dag hör vi skräckberättelser om hur arbetarna med slitna kroppar är ett hot mot samhället och att egna företagare är änglar som gör en insats för samhället som kräver enorm uppoffring. Varför tar de in FAS 3 deltagare och tar betalt av staten när de hellst skulle vilja se till att gratis arbetskraften lever friska och krya till de fyller 100 ÅR!!!

  • Klas

    Om tekniken går framåt innebär det ju att vi producerar mer per person, då behöver vi väl inte jobba mer utan mindre?!

    Sedan början av 70-talet producerar vi nästan dubbelt så mycket som nu och sedan början av förra århundradet tolv gånger så mycket som nu. Ändå har arbetstiden inte sänkts mer än 8 timmar på över 90 år! 1975 sänktes pensionsåldern till 65 år från att ha varit 67 ända sedan 1913.

    Källa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Sveriges_BNP-capita_1000-2006.svg

    Nåväl, förmodar att du håller med. ;-)

  • Klas

    Jepp vi är vana vid att bli uppskjortade av borgarna, vi vanliga fattiga och knegare. ;-)

  • Klas

    Vad är det får fel i att andra människor får jobb och inkomst och du kan gå en pension?

  • Anonym

    Reinfeldt är ingen retoriker. Det är han dålig på. Men hans ideologi är helt rätt i tiden.

  • Anonym

    Till Josefin Brink och Johan B Löfquist !

    Man har inte förtroende för när V, ett politiskt parti med sina rötter i den avskyvärda kommunismen, försöker ge sken av att man värnar om människors välbefinnande. Historien har lärt annorlunda och många ungdomar känner inte till hur det ligger till. Idag finns ju i stort sett bara Nord-Korea och Kuba kvar av det kommunistiska skräckväldet.
    En sak till – Hur ska V få igenom sina förslag, när varken S eller MP ställer sig bakom ? V är och förblir tack och lov ett litet minoritetsparti i svensk politik och har aldrig varit annat !

    Kent Forsén

  • Anonym

    Men det får dom ju inte om vi går till 75 år. Låtsas du inte förstå ?

  • Anonym

    Ja det kan man fråga sig..Problemet är att befolkningen blir äldre och äldre. Det är alla överens om. För trettio år sedan var levnadsåldern 57 år.
    Och alla som blir pensionärer vill ha pension. Då måste fler arbeta och bidra till pensionssystemet.

  • Klas

    Dina siffror gäller först om 50 år möjligen. Menar du att Reinfeldt går ut med ett uttalande som gäller 50 år in i framtiden? Finns det för lite folk i världen? Europa har om tio år 19 % av sin befolkning över 65 år emedan resten av världen ligger på 9,3 %. Det är samma nivå som vi låg på 1970, ungefär. Således borde vi kunna ta emot fler människor som kan jobba, så till vida vi inte har en produktivitetsökning per person. Vilket vi troligen kommer att ha. Ett skenproblem har snarare målats upp av herr Reinfeldt!

    Källa: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2010A01_BR_26_A01BR1001.pdf

  • Anonym

    Min tanke var att alla dess du syftar på bor någonstans..

  • Anonym

    Varför förringa dig själv? Varför håller ni på så där? Är ni nertryckta av facket och partiet?

    Vana att bli uppskjortade, vad menar du då? Alla som har ett jobb arbetar, eller?

  • Anonym

    Nej, det är inte invandrarnas fel! Felet är en sjuk politik som tillåter en massa invandrare komma hit och leva på bidrag!

    A la Reinfeldts matamatik behövs det alltid fler invandrare – men den tror jag inte på! Ett kapitalistisk trick för att stjäla pengar från arbetarklassen!

    Med den här arbetslösheten behövs inga fler invandrare! Möjligtvis högutbildade, t ex läkare etc!

  • Klas

    Tycker du gör ett klavertramp när du då vill att arbetarklassen skall delas upp i invandrare och svenskar, om du anser att det är ett kapitalistiskt trick. Det är väl inte bättre för ”invandrarna” att vara arbetslös i ett annat land. Vi måste hålla ihop mot borgarna oavsett var vi kommer ifrån.

  • Klas

    Vi förringar inte oss själv, tvärt om, vi är medvetna om hur omständigheterna ser ut och står upp mot försämringarna.

  • Klas

    I Europa kommer vi att ha en 19 % om tio år. I övriga världen 9.3 %. Om 50 år 25 % i Europa. så till vid inte invandringen ökar. Därtill har vi haft en produktivitetsökning på minst det dubbla sedan slutet av 60-talet. Vi kommer troligen utan problem att ha en produktivitetsökning som lätt täcker den ökande gruppen pensionärer. Ser vi där till att arbetslösheten minskar kraftigt så finns det inget direkt problem, m a o hela debatten är ett skenproblem!

  • Anonym

    Egenföretagare i Kuba:

    Ca 300.000, som inkluderar de ca 200.000 självägande småbondefamiljer som tilldelades jord genom jordreformerna strax efter revolutionen 1959. Övriga egenföretagare finns bland kategorier såsom hantverkare, rumsuthyrning, torghandel, paladares, pizzerior, frisörer etc.

    http://www.svensk-kubanska.se/cubava/sidor/fakta_om_kuba_tabell.html

  • Anonym

    Svar till Douglas:

    Levnadsstandard i Kuba:

    På Kuba är alla garanterade basföda till låg kostnad, avgiftsfri sjukvård och mediciner. Utbildningen i skolorna och universitet är kostnadsfri och inkluderar läromedel och logi om så behövs. 80 procent av kubanerna äger sina bostäder och övriga betalar en låg amortering, högst 10 procent av lönen. Kulturevenemang är antingen gratis eller så är entréavgiften låg. Kubanerna är således ej så beroende av lönen eller studiestipendiet eller pensionen som vi i Sverige är. I kapitel 28 i boken KUBA en annan värld är möjlig, utgiven av Svensk-Kubanska Föreningen, återges en belgisk rapport som undersökt kubanernas verkliga levnadsstandard och gör jämförelser med övriga Latinamerika. De 10 procenten rikaste på Kuba har en samlad inkomst som är mindre än tre gånger så stor som de fattigaste tio procenten. I Latinamerika som helhet är motsvarande skillnad 100 mot en och i USA 20 mot en. Den som har det bäst ställt bland de tio procenten fattigaste kubanerna, har bättre levnadsstandard än alla de 60 procenten fattigaste i Latinamerika som helhet.

    http://www.svensk-kubanska.se/cubava/sidor/fakta_om_kuba_tabell.html

  • Anonym

    Vilka försämringar och vad beror de på i såfall?

  • Anonym

    Det finns inga fördelar med att öka den arbetslösa arbetarklassen med fler arbetslösa… Det ökar bara konkurrensen och utslagningen! Något borgarna vill! Men det är naturligtvis min åsikt! Men invandring ska tillåtas, men inte i den här storleken;-)

  • Anonym

    Josefin Brink!

    Du ska ha en eloge för din insats på SVT:s Debattprogram i går kväll. Du tycks vara en eldsjäl som försvarar de mest uttröttade och utslitna som ändå stoiskt försöker klara av att jobba fram till folkpension. Du tog upp de allvarliga bristerna i arbetsmiljön. Bra! Den har man inte hört talas om på senare år.

    Du lyfte också upp frågan om den stora ungdomsarbetslösheten, som regeringen i första hand borde ta tag i och försöka hitta lösningar på.

    Nu kan jag inte rösta på dig. Jag är inte socialist, mina värderingar ligger mer åt det socialliberala hållet till.

    Men bra var du!

  • Klas

    Pension tills 75 år? Ungdomslöner på brutto 12000 kr /mån? FAS3 pysselsättning som slår ut folk från arbetsmarknaden. Utförsäkring av människor ifrån sjukförsäkringen så att de får leva på socialhjälp. Lägg där till en allmän lönedumpning som eftereffekt på det. Det beror på borgarnas politik!

  • Anonym

    Hur ska representanterna för V, med rötter i den avskyvärda kommunismen få igenom sina förslag i riksdagen ?
    Man har ju inte stöd från varken (S) eller (MP) ?

    Kent Forsén

  • Klas

    Men du vill ju bara flytta problemet någon annan stans, vad jag kan se. Kapitalismen är global och mot den kan man bara agera globalt solidariskt!

  • Anonym

    Till ”vedede” !

    Vad bra – alla som vill starta ett eget företag kan flytta till det kommunistiska mönsterlandet Kuba !

    Kent Forsén

  • http://gravsmide.com Tolle

    Varför vill inte så många ha vissa jobb? När det gäller lastbilschaufförer så är det väl så att jobbet har förändrats till det närmaste omänskligt för många. Arbetsskadorna ökar, och den minsta störning i trafiken eller dyl. gör att man inte hinner lossa hela hela lasten. Men det framkommer inte i debatten, men det kan vara så att lasbilsåkerierna skulle kunna ransaka sig, och se varför det är svårigheter att rekrytera personal.
    Och lite lika kan det ju vara inom IT sektorn, där bristen i huvudsak finns i Stockholm. Men det är ju inte säkert att den kunniga personalen finns i Stockholm, och hellre omskolar sig än att flytta till Stockholm där det inte finns bostäder o.s.v.
    Det skulle väl i dagens läge inte vara allt för konstigt om företagen etablerade sig där personalen vill leva och bo.
    Och att de förlägger jobben till Indien har väl flera orsaker.
    Visst finns det ungdomar som är som du vill säga. Men det har väl mycket med uppfostran att göra. Och i dagens läge görs det väl inte mycket för att förbättra detta. Ja, daghem så alla blir stöpta i samma form. Föräldrarna ska hinna med hur mycket som helst. Om inte annat ska vi sätta sprätt på massor av pengar så samhället fungerar.

  • Anonym

    Du talar om dagsläget. När krisen i Europa lagt sig, om några år. kommer ekonomin att bli stadigare. Och det är ändå viktigt att även utförsäkrade återgår till ett arbete. om än bara några timmar eller halvtid osv. För att bidra till allas vår välfärd. Som kommande generationer i sin tur ska förvalta.

  • Anonym

    Feltänkt. Visserligen är kapitalismen global, men vi i Sverige har tidigare kunnat tämja den relativt väl med starka motkrafter. De har dessvärre tunnats ut. Vårt svenska välfärdssamhälle som upprätthålls av oss skattebetalare och våra offentliga institutioner kräver att vi ”sätter upp höga barriärer mot utsocknes” (ledarkolumnisten och ekonomen Tomas Gür i SvD 2010-08-21).

    Att agera fullskaligt ”globalt solidariskt” kan man göra om vi gör oss av med den svenska välfärden och den svenska sekulära demokratin. Det tror inte jag att de svenska väljarna är så pigga på.

  • Anonym

    Ja du kent forsen…
    hur vore det om du insåg att alla partier i svensk riksdag inte representerar folket i sverige..
    yrkespolitiker är dom allihop… v är extra patetiska det håller jag med om..
    Men historien med allmän folkskola…det går inte att utbilda boskap..
    kvinnlig rösträtt…räcker det inte att karlen röstar..
    8timmars arbete8timmars fritid8timmars sömn…dom djävlarna får sova i himlen..

    Det finns en massa orättvisor där sådana som inte gör rätt för sig lever på andra..yrkespolitiker tex.
    Dessa orättvisor förpestar vårt liv och behöver ordnas till.

    vi behöver dock ett humanistiskt parti som löser alla svåra problem på vägen dit..med mänsklighet och kärlek och värme.

    Det hjälper ingen att renfelt vill ha pensionsåldern till 75
    dom gamla får ta hand om sig själva,barnen utbildar vi med ipads på nätet.valfritt förståss..vi kan faktiskt försöka välja bort galenskapen mer eller mindre galet..pest sosse och kolera moderat..

  • Anonym

    Ja alla kanske inte vill ha pension…Alliansens väljare vill inte ha pension..fredrik kan avstå sin riksdagspension..
    Det finns en massa tokiga lösningar.

    Lägg ihop alla a-kassa sjuk-kassa handikappersättning..bidrag för försörjning..studiemedel i ett enda system för omställning..förenkla reglerna så att dom som arbetar får mer och dom som inte kan får mindre..
    Se över hur man kontrollerar ersättningarnas riktighet så att man tar fast individerna som fuskar.

    Ta bort skattefinansierad företagsamhet..betala personalen direkt och konkurrensutsätt personalen

    privata företag får verka inom alla områden som inte är livsnödvändiga..tex kommunikation,vägar,vatten energi luft natur måste vara styrda av allmänna intressen

  • Anonym

    Till ”nullnullnull” !

    Vi är helt överens – alla partier i riksdagen representerar inte folket i Sverige, särskilt inte de små minoritetspartierna V, med sina rötter i den avskyvärda kommunismen eller KD som värnar om religiösa dumheter !

    Vi är också överens om att politikerna dessvärre ”skor” sig så mycket dom kan. Därtill är det min bestämda uppfattning att svenska folkets skattepengar används på ett felaktigt sätt i stora stycken !

    Kent Forsén

  • Anonym

    När jag växte upp på 1940-1950-talet var det en i familjen som yrkesarbetade. Det räckt för en familjs uppehälle på den tiden.
    Nu måste båda föräldrarna arbeta för att få ihop det och då blir barnen lidande.

    Det ett förskräckligt stressande för att få det att gå ihop. Skall det vara så ? Vad göra åt det ?
    Alla löner har gått upp och skatten är på lönen är så hög som gör att alla varor och tjänster blivit dyra. Det lönar sig inte att bygga hyresrätter. Skulle det byggas dylika blir hyrorna så höga att ungdomarna inte har råd att flytta hemifrån. Byggmateriel och byggjobbarnas löner gör att byggkostnaderna ligger över smärtgränsen, för att ungdomar skall kunna köpa eller hyra sig en bostad.

    Men de som orkar studera kan få jobb som läkare, civilingenjörer eller civilekonomer och då har de råd att köpa en bostad när studielånen kommit ner på en rimlig nivå. Detta för att nämna ett par exempel.

  • Klas

    Vore bra om de utförsäkrade först kunde få tillfriskna, få vård och och klara sig ekonomiskt. Vad ger det när folks köpkraft försämras för effekter? Därtill går sjukförsäkringssystemet med överskott: http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/10/sjukforsakringen-har-gatt-68-miljarder.html

  • Anonym

    Hmm skattepengarna används mest till socialpolitik och det finns stora besparingar att göra där..
    1 en medborgar kommission som får lönelistan från stat och kommun och sedan är det bara att göra som företagen att gå igenom lönelistan uppifrån och ner…gör nytta ..sparas in..gör nytta..etc..
    När man är klar med detta så tar vi alla projekt så gjorde kennedy..på sin tid..
    Varje projekt måste motivera sin idee och sin kostnad annars bort…

    Ta bort alla skattefinansierade utsugare..carema tex och anställ personalen direkt

    inför integrationskrav för invandrare med språkkrav och annat.
    annars ingen ersättning.

    ta bort yrkespolitiker vi behöver inte dessa ..

  • moniap

    Josefin Brink,

    Instämmer i Petronellas inlägg nedan, såtillvida att även jag vill ge en eloge för din insats, som var mycket övertygande.

    Det är bra att också frågan kring ungdomsarbetslösheten lyfts. Det är naturligtvis förödande för alla ungdomar som går arbetslösa, speciellt för de som går länge utan arbete.

    Jag tror dock inte att generationer bör ställas emot varandra, det är naturligtvis även illa för äldre som lämnat ungdomsåren bakom sig, att leva i långvarigt utanförskap.

    Reinfeldt och även andra har enligt min uppfattning, åtminstone rätt när det gäller en sak, nämligen att även åldersdiskriminering således bör motverkas.

    Nu tror jag dock inte att det är huvudanledningen till förslagen om höjning av pensionsålder.

    Utan det rör sig förmodligen snarare om att spara pengar, fler hinner naturligtvis dö innan de uppnår pensionsåldern. Och pensionspengarna kommer väl även de, att så småningom delas ut till de som minst behöver dem?

  • Anonym

    varför har USA handelsrestriktioner med Kuba..
    Är det likt en demokrati att inte visa Kuba vad frihet är..

    Kuba har bättre sjukvård än USA och USA har fler fattiga än Kuba men visst politik är inta det bästa på Kuba…

    kommunisterna borde sättas i fängelse för dom grymmheter som dom begått men USA har sitt politiska fängelse på kuba guantanamo..

  • Anonym

    Nu har det hakat upp sig! Statsministern är inte alls fel ute. Han får medhåll av professorer och S och Mp,. Ingen har vågat bär hundhuvudet. Dessutom är man på samma spår i hela EU.

  • Klas

    Då får vi väl lyfta oss ur vår ankdamm och tämja den globalt för demokrati och välfärd över allt. Eller varför inte se till att den går till slakt nu på äldre dar?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det är väl så att vi ska ha så mycket nu gentemot vad vi hade på 40-50-talen. På den tiden åkte man oftast på cykel till en fin badplats kanske en mil bort. Sedan på 60-talet bar det iväg i8 bil till kusten. Så började man att flyga, och nu flyger man till andra sidan jordklotet. Men jag är inte säker på att man finner vad man söker någon stans. För lycka kan man inte skaffa sig som man det tror om de materiella tingen.
    Jag är inte säker på att vi behöver jobba mer för de varor vi köper i dag, emot vad man behövde göra 1955.
    En paket cigaretter kostade då 2 kr o 40 öre. Det var väl vad de som jobbade inom industrin kunde tjäna om de hade ett bra jobb. I dag kostar väl motsvarande vara c:a 50 kr. Skatten var säkert lägre då, men efter skatt har väl motsvarande arbetare minst 75 kr över.
    Men vi ska ju ha bil, större bostäder och en massa prylar att fylla soptippen med. Och då är det svårt att klara detta för många med vanliga arbetsdagar även om man dubbelarbetar.
    Alla kan ju heller inte vara läkare och cevilekonomer. Någon måste ju se till att vi får det nödvändigaste också. Och även dessa skall ju kunna leva i vårt samhälle, trots att mellanhänderna som tjänar grova pengar i dag får dela med sig lite av sin kaka.

  • Anonym

    Om några år får dom egen majoritet, det håller högerregeringen på att fixa.

  • Anonym

    ”arbetslösheten har inte gått ned” Jaha, det är enbart i Sverige som arbetslösheten inte gått ned under den värsta krisen sedan 30-talet, men sysselsättningen har ökat. Vad kan det bero på?

    Vi blir äldre och friskare samt fler barn och skolungdomar som skall försörjas av den sysselsatta befolkningen, så det är nödvändigt att göra något för att lösa framtidens demografiska utmaningar.

    Ett sätt är att låta de som vill få rätten att(det är inte tal om att tvingas) arbeta till 75 års ålder, och därigenom öka den sysselsatta befolkningen, samt att låta skoltrötta ungdomar tidigare slussas ut i arbetslivet istället för att tvingas kvar i högre teoretisk utbildning.

    Till detta krävs en arbetslinje i kombination med en välfärd för de som mest behöver vår solidaritet. Kalla det samhället ett välmående samhälle.

  • Anonym

    Mycket bra!!!
    Du borde bara lägga till ” Låt skoltrötta unga komma in på arbetsmarknaden tidigare och låt de ta ut en pension när det är dags att sadla om”? Kanske kan man vid 50 års ålder plötsligt inse att det finns andra jobb men tyvärr enligt din diagnos så är de arbetsplatserna upptagna av 65 åringar och äldre. Tänk alltid först och skriv sedan. Kan tänka mig poliser som är 70-74 år gamla springa efter tjyvar med sin rulator. Det skulle vara en vacker syn.

  • Anonym

    Skulle ett idiotiskt förslag bli bättre av att det omfattas av alla?

    Vi stackars mänsklighet här på jorden..strindberg sa att det är synd om människan..vi behöver producera det vi förbrukar så att vi klarar vår försörjning under vår långa levnad.

    Att vi lever så länge och att en stor del av den tiden inte är produktiv gör att en del av befolkningen inte gör rätt för sig.
    Sen kommer vi till nästa fråga producerar vi hållbart det vi förbrukar under vårt liv i det svenska eller eu samhället?

    Svaret på den frågan är troligen nej?

    Att i det läget försöka skjuta på problemet till nästa generation är hur dessa människoapor på ett russin i världsrymden brukar göra.

    Sanningen är nog att vi i pensionsfrågorna ser hur vi måste byta livsstil och lösa befolkningsfrågor och ordna en långsiktigare överlevnad.

    enda sättet att göra detta är att börja reformera ett av mänsklighetens största misstag nämligen ekonomi..
    Idioterna tror att pengar kan hjälpa oss men så är det inte alls.
    Pengar speglar ju bara bakomliggande makt.
    Om kineserna inte vill ha våra pengar för att producera alla varor och vi inte har något att ge kineserna för dessa pengar..så kan du jobba till 150 du kan ändå inte få en kinesisk rullator eller sjuksäng.

    När vi som nu har fortfarande en ekonomi som byter varor och tjänster ett tag till kan börja fundera på hur morgondagens system ska se ut…inte är det att fredrik Renfelt som halvstarrig gubbe 75 år utan annat än social begåvning försöker lösa världens problem genom sjuka förslag..

    Nej låt okonventionella tänkare komma med ideer om Ekonomi 2.0..miljö 3.0..människor 4.0 och jorden 1.0

  • Anonym

    Skulle ett idiotiskt förslag bli bättre av att det omfattas av alla?

    Vi stackars mänsklighet här på jorden..strindberg sa att det är synd om människan..vi behöver producera det vi förbrukar så att vi klarar vår försörjning under vår långa levnad.

    Att vi lever så länge och att en stor del av den tiden inte är produktiv gör att en del av befolkningen inte gör rätt för sig.
    Sen kommer vi till nästa fråga producerar vi hållbart det vi förbrukar under vårt liv i det svenska eller eu samhället?

    Svaret på den frågan är troligen nej?

    Att i det läget försöka skjuta på problemet till nästa generation är hur dessa människoapor på ett russin i världsrymden brukar göra.

    Sanningen är nog att vi i pensionsfrågorna ser hur vi måste byta livsstil och lösa befolkningsfrågor och ordna en långsiktigare överlevnad.

    enda sättet att göra detta är att börja reformera ett av mänsklighetens största misstag nämligen ekonomi..
    Idioterna tror att pengar kan hjälpa oss men så är det inte alls.
    Pengar speglar ju bara bakomliggande makt.
    Om kineserna inte vill ha våra pengar för att producera alla varor och vi inte har något att ge kineserna för dessa pengar..så kan du jobba till 150 du kan ändå inte få en kinesisk rullator eller sjuksäng.

    När vi som nu har fortfarande en ekonomi som byter varor och tjänster ett tag till kan börja fundera på hur morgondagens system ska se ut…inte är det att fredrik Renfelt som halvstarrig gubbe 75 år utan annat än social begåvning försöker lösa världens problem genom sjuka förslag..

    Nej låt okonventionella tänkare komma med ideer om Ekonomi 2.0..miljö 3.0..människor 4.0 och jorden 1.0

  • Anonym

    Du kan med dagens lagstiftning ”sadla” om till pensionär vid 55 års ålder.

    Men det diskussionen handlar om är DE SOM VILL jobba längre till exempelvis 75 får rätt att göra det. Problemet med rullatorpolisen blir arbetsgivarens, som inte kan sparka honom före 75 på grund av åldern (idag gäller rättigheten max till 67 år), om rullatorpolisen själv inte inser att han borde sadla om.

  • Anonym

    Notabelt..se de skribenter som insett att arbete och företagsamhet är något föråldrat…
    Vi behöver producera det vi förbrukar..och göra det rättvist.

    Tror någon att vi som pensionärer kan ha ungdomarna inlåsta i getton och låta dom komma ut vissa tider för att torka oss i rumpan?

    Kommer kineserna i sina slavfabriker producera datorn du skriver på mot ersättning i svenska kronor..vad ska vi sälja till dom?
    Vi kan sälja våra vackra flickebarn för kineserna har ju underskott på flickor..
    Vi kan lansera bögfestivaler..

    Fatta hur galet hela denna fråga är vi måste lösa hela jordens omställning till hållbart kretsloppsamhälle..

    idioter på väg i flyg till thailand på semester..är inte hållbart samhälle

  • Anonym

    Självklart delas alla pengar ut till fel personer..det är mycket sällsynt att någon har förtjänat sina pengar på ett hederligt juste sätt.

    Är en vd 40 ggr mer värd i arbete än en arbetare?

    Nej Einstein var lika mycket värd som alla andra..och principen måste vara att om jag kommer på något eller anstränger mig extra så visst ska jag ha mer än dom andra men inte en anställd som gör sina 8 timmar.

  • Anonym

    Ekonomin blir inte stadigare för europa har snart inget att erbjuda kina i ersättning för alla varor som kommer därifrån..

    ingen rullator till renfält..
    volvo kommer det inte gå att köpa i sverige

  • Anonym

    Det är synd om nullnullnull som inte kan lösa världsproblemen. Är det någon som kan hitta en tänkare åt honom?

  • Anonym

    Vet du om att vi idag försörjer ca 200 000 invandrare (lågt räknat) och vänstern verkar vilja ha in obegränsat. Utan detta problem hade vi inte idag behövt diskutera höjd pensionsålder.

  • Anonym

    ”Är en vd 40 ggr mer värd i arbete än en arbetare?”

    Det avgör väl aktieägarna…? Liksom svenska folket avgör riksdagsmännen/kvinnornas löner, pensioner och övriga förmåner. Socialdemokratin har satt gränserna i årtionden och bl.a. därifrån bestämt höjden på skatter (bland världens högsta!).

  • Anonym

    En VD är värd så mycket som han betyder för företaget, under 24 timmar om dygnet.Det en handfull som tjänar 40 ggr mer (ca 14 milj.).

    Sedan bidrar han(eg. aktieägarna) genom sin minst 80 ggr högre inkomstskatt+ avg. än arbetaren till välfärden, utan att få mer än arbetaren från samhället. Det förstår inte Jante.

  • Anonym

    Till ”vedede” !

    En av bestående sanningar är visserligen att vi lever i en föränderlig värld. Men under mitt drygt 60-åriga liv har kommunisterna i Sverige tack och lov alltid varit ”den där klicken på vänsterkanten” och så blir det nog även i fortsättningen. Opinionsundersökningarna talar sitt tydliga språk !

    Kent Forsén

  • Anonym

    Man ska vara på sin vakt när det gäller välfärden och allt vi har byggt upp, den är inte självklar! Solidaritet är ett fint ord, men míssbrukat…. Att vara solidarisk med arbetarnas pengar är naivt! Det gör oss bara fattigare! Kanske det är så att problemen flyttar hit….?

  • Klas

    Men herregud om människor går i pension som normalt kan ju fler få jobb som nu är arbetslösa! Vi har för övrigt inte problemet idag med för många i pensionsålder utan möjligen om 30 år, om inte fler jobbar som andel av befolkningen. Således måste vi öka invandringen OCH föra en politik som leder till fler jobb istället för almoaser (så som RUT) och skattesänkningar till de rika och redan välbärgade!

  • Anonym

    Jobba mer = mer pengar. Jobba mindre = mindre pengar. Ska det vara så konstigt?

  • Anonym

    Till ”nullnullnull” !

    Tycker att alla USA-hatare på vänsterkanten ska ställa sina frågor till USA som är bäst skaffade att besvara dom. Själv tänker jag änd inte flytta till Kuba och tvingades jag välja mellan de två, så inte blev det Kuba. De många exilkubaner i Miami kan säkert berätta för Dig hur det är och varför de inte har återvänt till Kuba.

    Kent Forsén

  • Anonym

    Det finns ca 200 000 invandrare inskrivna som arbetssökande enligt Arbetsförmedlingens kvarvarande månadsstatistik! Det verkliga försörjningstalet är långt mycket högre….

  • Anonym

    Om Löfven vinner valet 2014, hur blir det då? Blir det helt annorlunda då med tänket om fler människor som lever längre?

    Mona hänvisade ju till att Invandrarna skulle bidra till våra pensioner. Så hon var inne på samma spår.

  • Anonym

    Detta är ännu ett avslöjande praktexempel på den naiva syn som borgarna har, de vill inte förstå att det först och främst måste det finnas arbeten till alla innan man kommer med ett så sådant idiotiskt förslag om högre pensionsålder, ni håller på att slå undan benen för de unga som får betala med allt högre arbetslöshet detta är en mycket enkelt ekvation att förstå, och vad konsekvenserna blir av detta urkorkade förslag förstår även elever på lågstadiet!!!… Kompetensen lyser tydligt här med sin frånvaro som vi också ser och hör dagligen i media, detta vittnar även alla de hårdast drabbade i samhället med sina tragiska självupplevda erfarenheter pga. de många omänskliga statliga myndigheterna i vårt land! Kompetens och sunt folkvett efterlyses i regeringen och hos alla dem som ger sitt stöd till den borgliga kapitalismen!!….Denna destruktiva politik moderaterna står för är en medvetet uträknad ekvation för att ytterligare öka klyftorna i samhället så att endast de starkaste i samhället får ett arbete, och de svagaste offras till ett allt större utanförskap som likhet i övriga omvärden med stora svåra konflikter mm. som är konsekvenser av denna destruktiva politik!!!

  • Anonym

    Det finns ju inte det minsta radikalt i din debattartikel här. Du tar ju inte upp problemet med nuvarande pensionssystem. Du utgår från rådande ordning. Gnäller över att regeringen inte gör något åt arbetslösheten. Vad skulle ditt parti göra åt saken då?
    Är man det minsta radikal vänder man på resonemanget i stället för att föra debatt på kapitalisternas villkor. Din debattartikel tillför inget!
    Så låt mig undervisa dig lite i politisk ekonomi. Vi har haft överskott i handeln med andra länder i ca 60 år. Alltså har vi arbetat lite för mycket.
    Dessutom så ökar produktionsförmågan, nästan exponentielt, dvs produktivkrafterna utvecklas vare sig vi vill eller inte. Så detta innebär att det på sikt medger en mindre arbetsbelastning för de arbetsföra för att försörja en pensionär. Dvs fler arbetsföra får dela på försörjningen av en pensionär. Du borde tagit upp kravet att pensionssystemet knyts till landets produktionsförmåga. Jag skulle råda dig att studera statistisk årsbok till att börja med. Läsa pensionsutredningen och studera det gamla ATP-systemets tillgångar och hur prognosen såg ut före dess skrotande.
    Nu vet jag att du Josefin Brink aldrig kommer att gå i svaromål. Vi som har vår tillhörighet bland gräsrötter och arbetarklass bemöts alltid med tystnad. Precis som då nuvarande pensionsystem klubbades igenom utan någon som helst debatt utanför parlamentet.
    Till sist, Lycka till med kariären!

  • Anonym

    ja du kan ju komma upp med något not..

  • Anonym

    Aktieägarna är en passiv klubb med ekonomer som berikar sig själva..svenska folkets aktier förvaltas precis som löntagarfonderna..så att svenskt näringsfritt liv har full fart framåt mot avgrunden..
    nyföretagandet är bara skattesubventionerat i caremastil..alla nya avknoppningar från högskola etc går utomlands..

    Sverige behöver helt nytt tänk när det gäller arbetskraftens kompetensöverföring…det finns företag som får lägga ner eftersom man inte kunnat föra över kunskaperna..polymerteknik tex..

  • Anonym

    Björklunds senaste förslag om ”ny skola” med en ytterligare utarmad läroplan ”för skoltrötta” kommer att skapa ett nytt låglöneproletariat som sista av alla får anställning och först av alla får gå.

    Till och med Svenskt Näringsliv som tydligen var tänkta att tjäna på detta var negativa till att anställa så okunniga ungdomar i kärnämnena matte, svenska, engelska.

  • Anonym

    Juholt?

  • Anonym

    en vd är bara en tecknande signatur anställd av styrelsen och experterna i företaget som nu får sparken av astra seneca är långt mycket viktigare..

    En vd kan om han arbetar hårt säkert motsvara tre gånger i lön mot en vanlig men faxhammar i kinnevik är en fars..

    Det är en helt annan sak med en vd som äger och driver sin verksamhet..där kan man vara värd hur mycket som helst..men då sitter expertisen där den ska och inte i arselet som för dom flesta vd som helt enkelt inte behövs längre i organisationerna.

  • Anonym

    Jag är ingen USA hatare men jag har bott och arbetat i USA så jag vet vad jag pratar om..exilkubanerna är det synd om dom är klämda mellan två dumma system och ingen vet vilket som är bäst jo det är bättre i USA..men inte mycket.

  • Anonym

    tyvär så är alla yrkespolitiker lika korkade så röda eller gröna eller blå lagen dom spelar inte rent spel med svenska folket..
    Dom är bara intresserade av sina egna ersättningar..

    Sverige behöver gå från telecom.datacom till infocom..så att våra barn har något att köpa varor för av kineserna

  • http://www.facebook.com/people/Susz-Stensson/100000361641021 Susz Stensson

    Tycker Josefin tillför en hel del. Men hur är det med dig själv med handen på hjärtat? Projicerarduva!

  • Anonym

    notabelt men det gjorde du inte…inget tänk där inte..

    Fatta att våra barn behöver något att leva av så att man kan köpa rullator till renfelt..men om kineserna inte vill ha något av oss så har vi inte råd att köpa rullatorer därifrån…och då måste kalle majoren björklunds stollige elev bygga rullatorn vilket stolpskottet inte kan för han har ju ingen kompetens…

    vidareutbildning får han kalle inte heller så han sitter inlåst i låglöne jobb ..renfelt han fattar inte vad han gör borg har skämt bort honom allt som fredrik skryter om i sverige har vi borg bakom spakarna

  • Anonym

    ”nyföretagandet är bara skattesubventionerat i caremastil”

    Under februari månad 2011 försattes 572 företag i konkurs (inkluderat enskilda näringsidkare) jämfört med 534 företag under februari 2010, en ökning med 7 procent.

    http://tillvaxtanalys.se/sv/aktuellt/nyheter/article0082.html

  • Anonym

    Så kunnig som du verkar vara i företagssammanhang, tycker jag att du skall själv driva företag och skapa arbeten i stället för att upptaga din värdefulla tid med att skriva här.
    För din information är jag pensionerad företagare, men fortfarande intresserad av att få något vettigt gjort.

  • Anonym

    Det beror ju på vilken klasstillhörighet man har. Om man tillhör alla de som bara har sin arbetskraft att sälja, då vill jag nog påstå att jag kan tillföra debatten något som kan påbörja debatten utifrån arbetarklassen. Men kanske du har rätt att ställa frågan. kanske jag inte tydligör vad jag menar? Kanske jag ska försöka tydliggöra? sedan 1980 har förmågan att tillverka nyttigheter fördubblats. Detta beror i huvudsak på¨att det vi kallar produktivkrafter, förmågan kunskapen att tillverka varor med allt färre händer och på allt kortare tid, hela tiden utvecklas. Så för att tillverka nyttigheter såsom mat, bostäder, kläder etc,snabbare och med färre händer så borde det bli resurser, arbetstid över för annat, eller hur. Är det då inte logiskt att använda överskottet till att ex. korta arbetstiden satsa mer på skola vård, omsorg och kultur. då skulle vi ju höja livskvaliten för alla. Men om man tilhör eller anser sig tillhöra den klass som äger produktionsmedel och alltså är köpare av arbetskraft så är det nog nästan lagbundet att man inte vill debatera med dessa utgångspunkter?
    Men tack för att du läste min inlägg. Jag är inte bortskäm med att någon lyssnar på mig.

  • moniap


    ”Är en vd 40 ggr mer värd i arbete än en arbetare?”

    Nej, det tycker jag naturligtvis inte. Vissa löneskillnader kommer dock alltid att finnas och kan säkert också väl motiveras, när det gäller gjorda bedömningar av ansvar etc. Hela samhället skulle naturligtvis dock tjäna på en större jämlikhet när det gäller både ekonomisk och annan makt. Eftersom det skulle medföra ett mer välmående dynamiskt samhälle, inkl. färre maktlösa människor.

    Om du frågar en vd som får så mycket, så är väl sannolikheten större dock att du får ett annat svar. Även om jag inte heller utesluter att det kan finns vd:are som även lite ännu djupare reflekterat över just själva värderingsfrågan, och kan ge ett svar annat än förväntat.

    När det gäller Einstein, så är det väl också dessutom så att olika samhällsproblem, inkl. arbetslösheten, förmodligen bättre skulle kunna lösas, om vissa Einsteinskvaliteter fanns hos de vd:are som tycker att deras ”arbete” är värda 40 ggr mer än en ”arbetare”.

    Det krävs således förmodligen också även bl.a. vd:are en utjämning av andra värden, som mer har att göra med olika förmågor som nödvändigtvis inte heller alltid i deras värld värdesätts.

    En uppvärdering av önskvärda kvaliteter som solidaritet och utökat samhällsansvar som alltför länge varit en ”bristvara” i samhället, skulle förmodligen heller då inte skada, om sådana ansträngningar görs.

  • moniap


    ”Är en vd 40 ggr mer värd i arbete än en arbetare?”

    Nej, det tycker jag naturligtvis inte. Vissa löneskillnader kommer dock alltid att finnas och kan säkert också väl motiveras, när det gäller gjorda bedömningar av ansvar etc. Hela samhället skulle naturligtvis dock tjäna på en större jämlikhet när det gäller både ekonomisk och annan makt. Eftersom det skulle medföra ett mer välmående dynamiskt samhälle, inkl. färre maktlösa människor.

    Om du frågar en vd som får så mycket, så är väl sannolikheten större dock att du får ett annat svar. Även om jag inte heller utesluter att det kan finns vd:are som även lite ännu djupare reflekterat över just själva värderingsfrågan, och kan ge ett svar annat än förväntat.

    När det gäller Einstein, så är det väl också dessutom så att olika samhällsproblem, inkl. arbetslösheten, förmodligen bättre skulle kunna lösas, om vissa Einsteinskvaliteter fanns hos de vd:are som tycker att deras ”arbete” är värda 40 ggr mer än en ”arbetare”.

    Det krävs således förmodligen också även bl.a. vd:are en utjämning av andra värden, som mer har att göra med olika förmågor som nödvändigtvis inte heller alltid i deras värld värdesätts.

    En uppvärdering av önskvärda kvaliteter som solidaritet och utökat samhällsansvar som alltför länge varit en ”bristvara” i samhället, skulle förmodligen heller då inte skada, om sådana ansträngningar görs.

  • Anonym

    Är inte produktionsförmågan redan inbyggt i den senaste pensionsöverenskommelsen?

    Syftet var att skapa ett ålderspensionssystem som var mer följsamt mot den samhällsekonomiska och demografiska utvecklingen. Den s.k. bromsen reglerar detta med automatik.

    Pensionen är dock inte tillräcklig för att sätta guldkant på tillvaron. 60% av sysselsatta har privata avtalspensioner genom arbetsgivaren som komplement.

    Beträffande Brink så är klagandet hennes livsluft, och förslag till lösningar lyser med sin frånvaro. Men som sagt det kanske gynnar karriären.

  • Anonym

    Nej. Det finns ingen koppling till landets produktionsförmåga. En av direktörerna för ATP-systemet påpekade detta redan in itialt. Det nya pensionssystemet är ju i huvudsak knutet till ett spel. Börsen är ju inget annat än ett spel liknande att spela på travet. Börsen är ju kopplad till konjunkturen. Det gamla systemet var ju mer kopplat till produktionsförmågan, finnansiering av bostäder etc. Ganska säkra investeringar.
    Och det nya pensionssystemet spelar ju inte i samma division som de stora grabbarna. Goda aktieinvesteringar där har det nya systemet begränsat investeringsnivån till skillnafd mot de stora aktörerna, som obegränsat kan investyera hur mycket de vill. Att knyta samhälliga åtagande till ett lands förmåga att producera nyttigheter begränsar ju konjunktursvängningarnas inverkan på levnadsvillkor förgemen man

  • Anonym

    det som händer är att seriösa företag konkar och vårdbolag skattesubventionerade eller städföretag också skattesubventionerade med låga löner tar över kommunala verksamheter som fungerade men dom nya gör det inte…

    vissa kommunala är skrala men bättre än det privata allternativet ändå..

  • Anonym

    jag har en mycket bra idee som kan spara enorma pengar åt hela sverige..men ingen tror på mig och jag är utsatt för ryktesspridning..dvs varje ledande position jag sökt på senare tid har jag fått men plötsligt händer det något i rekryteringen..

    Så Bengt M jag kallar mig trippel null av en anledning..
    Tråkigt att du som företagare ska tvingas se på när yrkespolitiker farsen fuskar bort åldringsvård,skola, el,tele..

    Att jag är inne på svt är av terapiskäl för det känns bra att skriva av mig frustrationen som uppstår av bristande insikten att pensionerna måste investeras i något som håller värdet och det lär inte hjälpa hur länge idioterna än jobbar om man inte klarar att föra över kompetens och kunskaper till den yngre generationen.
    Vad ska vi ge kineserna när allt tillverkas i kina?
    Jag vet vad vi kan göra men ingen lyssnar på mig…

  • Anonym

    Bra för den stackars vd för han behövs inte längre…
    Vi måste modernisera näringslivet…

    Vi behöver kompetens mer än galjonsfigur och då kan löneskillnaderna vara motiverad.

    Ett effektivt kunnigt näringsliv och inte svensknäringsfattigt liv

  • Anonym

    Jag är ny här. Jag lyssnar gärna!

  • Anonym

    Hmm kan inte avslöja själva affärshemligheten här men det rör sig om ett sätt att hantera information som jag har visat medför för ett projekt..godtyckligt projekt en effektivisering i storleksordningen 30%.

    Alla organisationer kan i princip använda metoden även om vinsten blir mindre i organisationer..

  • Anonym

    Ok! Så länge vi lever i det samhälle vi förtjänar med den organisationen vi nu har hur vi producerar, finnansierar och nyttjar produktionsresultatet, så har jag inga skruppler. Kan jag tjäna några kronor extra utöver min sketna pension så har jag inget dåligt samvete. Du kan mejla mig .. bosamuelsson37@gmail.com

  • Anonym

    Jag kan inte förstå annat än att pensionerna är kopplade till tillväxten, dvs bruttonationalproduktionen. Menar du något annat så lyssnar jag gärna på vilken modell du pläderar för, ge gärna ett konkret exempel.

    Idag gäller:

    1. Inkomstindex. Beräknas på inkomstutvecklingen för alla vuxna svenskar samt prisökningarna. Inkomstutvecklingen mäts som ett genomsnitt för de senaste tre åren medan prisökningarna avser det senaste året.

    För 2009 var inkomstindex 6,1 procent men för nästa år sjunker siffran till bara 1,4 procent.

    2. Tillväxtnormen. Under goda år räknas pensionerna upp med inkomstindex minus 1,6 procent som är den så kallade tillväxtnormen. Att de 1,6 procenten dras av beror på att alla får mer pengar än de egentligen skulle ha när pensionen räknas ut första gången. Det innebär att de nyblivna pensionärerna får förskott på Sveriges framtida tillväxt.

    Meningen med tillväxtnormen är att pensionen ska ha ungefär samma köpkraft under hela pensionstiden. Utan tillväxtnormen skulle pensionen bli mer värd ju äldre man blev.

  • Anonym

    Är det en papperskorg?

  • Anonym

    Du kunde faktiskt haft rätt..ganska bra tänkt..notabelt..

    En papperskorg kan faktiskt effektivisera mer än vad man kan tro.

    I en kultur där man frågar och delar med sig av information tills man är i en situation där alla har tillräcklig kunskap om vad som ska lösas..göras..levereras ..så finns chansen att göra rätt.

    Att sedan klara dom problem som uppstår på vägen är sedan utmaningen..det är här som dom största förseningarna uppstår.

    till sist att få alla att klara sitt och inte göra för stora fel..och leverera..avsluta..detta kan låta enkelt men i komplexa miljöer så krävs det organisation och metoder och det är här som man kan göra skillnad.

    I vissa situationer kan det röra sig om tydlig hierarki men oftast rör det sig om kompetens och vana att samarbeta.

    I infocom samhället så kommer det att krävas människor som kan samarbeta och lita på varandra på nya sätt..därför är det inte bra att man pratar pensioner och andra höger vänster frågor som bygger upp skillnader mellan människor som gör oss mer orienterade mot ett hierarkiskt samhälle.

    Om vi i Sverige vill fortsätta bygga välfärd för alla så har vi samtidigt en fantastisk miljö att organisera oss på sätt som andra samhällen med maffia och grov korruption aldrig kan.
    Det kan dock visa sig att brottslingar och egon giriga och andra sjuka individer gör det omöjligt att bygga den typen av kvalificerade organisationer.

    Hot fruktan rädsla är kraftiga drivkrafter i varför vi människor gör saker…
    Mer sällan drivs vi av kärlek lycka och att det är roligt.
    Vi måste dock för att inte drabbas av sjukdom hitta sätt att få med alla individer i ett samhälle i att leva …

    I stället för att prata om att arbeta längre viket faktiskt kan vara utopiskt så kan vi organisera oss så att fler av oss kan delta och att vi gör saker effektivare med mera fokus på vad vi behöver och till en högre kvalite.

    Det är här som infocom samhället kommer in där vi i sverige kan vara först att exploatera dom vinster som finns i det och slippa galenskaper som slavliknade sätt att organisera oss.
    Vem vill arbeta i kinesiska fabriker tills vi fyller 75?

  • moniap

    Jo, det är klart att det krävs ”ett effektivt kunnigt näringsliv”. Det kräver förmodligen också dock att effektivitet också reflekteras över i termer av långsiktighet.

    Idag är det väl oftast kortsiktig effektivitet som på olika sätt premieras, vilket knappast gynnar någon växt i större omfattning. Nedskärningar trots höga vinstuttag motverkar således knappast heller ett ”svensknäringsfattigt liv”, om du med det uttrycket också således avser att fattigdom bör motverkas i hela det svenska samhället?

  • Anonym

    År 2050 kommer det att krävas 4,7 yrkesaktiva att dela på försörjningen av en pensionär år 2050. Är det ett problem? Knappast.

    http://www.proletaren.se/ledare/bluff-om-pensionsaldern

  • Anonym

    fattigdom leder ingen vart annat än till hopplöshet och ångest..med uttrycket svenskt näringsfattigt liv menar jag företagare som lever som svampar och mögel på ett välfärdsamhälle och stjäl skattepengar..dom åstadkommer bara elände..

    vi behöver tänka framåt mot infocom samhället och då behöver vi få rika och inga fattiga..dom rika ska vara människor som genom sina visioner och arbete kan dra kälken..

    vi har inget behov av vd typer

    pensionärer ska precis som sjuka och barn vara en del av ett fungerande samhälle

  • Anonym

    Vänsterpartiet har sina rötter i den avskyvärda kommunismen, är och förblir ett litet minoritetsparti och har inte en suck av chans att få igenom något förslag i den svenska riksdagen !
    Sådan är verkligheten !

    Kent Forsén

  • Anonym

    Ideen att få arbeta längre är en mänsklig rättighet och en individuell valfrihet som ökar välmåendet hos många, men andra som inte vill av olika orsaker behöver inte arbeta.

    Jag anser att man lever och är lyckligare när man får arbeta med det som är roligt om man är frisk, utan att vara bunden som en hund vid en lyktstolpe, som valfriheten ger.

    Sverige får stor fördel av att fler frivilligt ökar sysselsättningsgraden i samhället, än att som nu tvingas till sysslolöshet.

  • Anonym

    absolut ska alla som vill och kan arbeta men det har ingenting med pensionen att göra..utom att pensionen ska tillåta jobb

  • Anonym

    ”Alla kan ju inte heller vara läkare och civilekonomer. Någon måste ju se till att vi får det nödvändigaste också”.

    Det är just så som Du skriver, men våra ungdomar vill inte ha vad de kallar ”skitjobben”, utan de vill ha ett direktörsjobb genast. Men vi måste ha de som tar hand om soporna, vi måste ha de som kör fram varorna till ICA och COOP, vi måste ha dem som lagar läckan på avloppsledningen i gatan m.m.m.
    Annars funkar inte samhället.

  • Anonym

    ”vi måste ha de som tar hand om soporna, vi måste ha de som kör fram varorna till ICA och COOP, vi måste ha dem som lagar läckan på avloppsledningen i gatan m.m.m.
    Annars funkar inte samhället.”

    En sån tur då att det finns bemanningsföretag som kan skicka ut invandrare att göra skitjobben.

    I en del av våra mataffärer så har utländska företag jobb med att packa upp varor på hyllorna. Inte en enda av dom som jobbar med det kan ett enda ord svenska.

  • Anonym

    Vad Reinfeldt sa: Dom som kan och vill ska få möjligheten att jobba till 75.
    Vad media rapporterar: Alla ska jobba till dom blir 75.
    Vad vänsterblocket säger: Reinfeldt vill tvinga alla att jobba till 75!

  • http://gravsmide.com Tolle

    Men vem är det som fostrat de unga i så fall till den inställningen. Jag tror det är attetyden i samhället som formar många ungdomar till det de tror de ska leva upp till.
    Man ser ju från barnen är små hur föräldrar hävdar att de är så fantastiska på många sätt. Och det man inte tänker på då är väl att det sätter press på barnen att leva upp till vad föräldrarna talar om. Och sedan fortsätter det undan för undan. När de kommer upp i 15 års åldern verkar det som de ska bestämma sig för vad dom ska göra resten av sitt liv. Samtidigt som någon annan bortglömd lära säger att vi kommer att byta yrke tre gånger i livet. Det tycker jag man skulle tala om för ungdomen mer, för den som utbildar sig till frisör kan bli snickare o.s.v. Det är så många faktorer som spelar in som vi inte kan styra över.
    Så alla drömmar som florerar i skallen på många unga i dag kan vara vilseledande och skadliga för dem och samhället.

  • http://gravsmide.com Tolle

    Det finns många unga som helt klarsynt ser att de äldre har så mycket att lära ut till dem, så de undrar varför inte gamla och unga kan jobba mer tillsammans.
    Här står vi med jättehög ungdomsarbetslöshet och tjatar om att äldre måste jobba längre, trots att arbetsgivarna ska ha bidrag för att ta in nya äldre till arbetsplatser. Men det är väl den typen av bidrag som vår nuvarande regering tycker är bra.
    Men vist ligger det mycket i vad de unga säger. För det inte skolan har med i undervisningen är väl hur man tänker i praktiken. Vad praktiska ord är för något och hur de används. Och hur kul och smarta många praktiska kunskaper kan vara. Samt att få axla att fatta egna beslut, som man sedan tar ansvar för.

  • Anonym

    Du pekar på ett stort problem. Ungdomarna föräldrar som skall vara förebilder för sina barn orkar inte med att ”uppfostra” dem och sätta gränser.

    Båda föräldrarna måste arbeta för att få ihop till livets nödtorft. Vilket gör att föräldrarna överlåter till skolan att uppfostra barnen. Vilket i sin tur påverkar utbildningen eftersom lärarna skall ägna sig åt att lära sina elever det som de skall kunna använda högre upp i livet och för studier i en högre skola.

    Ungdomar påverkas av ”samhället” där ett informationsflöde trotsar allt vad en människa kan ta till sig. Ungdomar tar efter det som den ledande kompisar gör och inte gör och det kan slå helt fel. Dagens ungdom har det inte lätt. Kraven blir i många fall för höga, tyvärr.

  • Anonym

    det finns ingen tid till erfarenhetsöverföring..i dagens näringsliv

  • Anonym

    varför sa inte renfelt alla kan få jobba så länge dom vill?

  • http://gravsmide.com Tolle

    Jag hade en 8 åring i bekantskapskretsen som hade satt högst upp på önskelistan till jul, att få vara med mig en hel dag. När man pratar med 20-30 åringar, känner jag flera som undrar varför inte unga och gamla kan jobba tillsammans, för äldre har så mycket att lära ut.
    Och det är klart , precis som du säger att vi ska ju dubbelarbeta och hinna med så mycket så tiden räcker inte till. Och skollärarna har väl många mest varit i skolans värd, och inom fritidssektorn.
    Så varför inte låta unga och äldre arbeta tillsammans. Jag är övertygad om att sådant skulle vara till nytta för många unga när de ska stå på egna ben. Och det känns väl meningsfullt för äldre också.
    Men samhället i dag ska ju toppstyras, oavsett om där sitter sossar eller moderater. Allt ska gå efter mallar, privata liv vill de väl knappast ta någon hänsyn till. Men samtliga partier säger att det är just det de vill. Hade det funnits ett sådant parti skulle det väl varit jättestort nu.
    Allt ska ju räknas i pengar, för det är lätt att räkna. Hur livet ska fungera i samhället är betydligt mer komplicerat, så det går de förbi och säger att det ordnar sig väl på något sätt. Bara folk gör som vi vill.

  • Anonym

    Grejen är att man inte har full rätt till det. Idag kan arbetsgivaren säga upp dom som är äldre än 67. Det han vill är att ändra den gränsen till 75. Alltså att man själv får välja! om man vill sluta eller jobba vidare till 75…

  • Anonym

    ja hela diskussionen borde handlat om hur vi tar hand om och ordnar efterträdare till alla dom egenföretagare som kommer att slå vantarna i bordet snart och där det inte finns motsvarande i yngre generationer..

    men frågan kvarstår varför säger renfelt inte att alla ska få jobba så länge dom vill och kan?

  • Anonym

    Från Moderaternas sida (ja, den är säkert vinklad osv osv… så ta med en nypa salt) : http://www.moderat.se/web/Mojlighet_att_jobba_aven_efter_65.aspx

    ” Åldersdiskrimineringsutredningen har analyserat behovet av stärkt skydd mot åldersdiskriminering och Pensionsåldersutredningen utreder om höjd ålder för rätten att kvarstå i anställning från 67 till 69 år.”

    Alltså rätten att få jobba även efter 67. Nu är det arbetsgivaren som bestämmer om du ska få jobba kvar efter 67! Reinfeldts förslag är att någon gång i framtiden kanske(!) höja till 75år för rätten att få jobba kvar.

    ”- Jag har respekt för att det finns yrken som man av olika skäl inte orkar vara kvar i vid 75 års ålder. Därför ska det fortsatt vara möjligt att gå i pension likt idag. ”

    Man behöver alltså inte jobba till 75. Dom som gör det kommer dock få en mycket högre pension gissar jag. Men det är alltså upp till individen. Och jag kan inte förstå varför kollektivet ska bestämma att jag måste gå i pension vid 67. Om jag nu vill jobba, varför kan jag inte få det?

  • Anonym

    javisst men tänk på dom som inte orkar ska dom få höra att dom är lata..nej skäms jag tycker att alla som kan ska dra sitt strå till stacken och hedras och belönas för det

  • Anonym

    Men det är ju en helt annan diskussion. Jag tycker inte att någon ska kalla förtidspensionärer för lata, inte sjuka heller, och alltså inte heller dom som behöver gå i pension vid 65. Och är det någon som vill gå vid 61, som jag tror är den lägsta tillåtna, så är det också okej. Sedan finns det konsekvenser om man går tidigare, såsom lägre pension. Det innebär inte att pensionen ska vara oskäligt låg, utan att man belönar de som jobbar längre precis på samma sätt som du skriver.
    Men att man kollektivt ska hindra alla som vill och kan jobba längre tycker jag är dåligt.

  • Anonym

    jag håller med dig och renfelt försökte säkert undvika att frågan blev som den blev..

    Jag gillar verkligen argumentet att om folk ska jobba till 75 för att skatteunderlaget ska räcka så kanske man inte ska sänka skatterna..och låta folk sluta jobba när dom inte orkar längre..varför ha en åldersgräns?

    lägg ihop pension.a-kassa handikapstöd och kalla alltihop medborgarlön..

  • Anonym

    Vänsterpartiet har sina rötter i den avskyvärda kommunismen och oavsett vilket förslag en borgerlig regering presenterar ska det gnällas från vänster.

    Tycker att Reinfeldts förslag är toppen – Den som vill och kan får fortsätta at jobba tills han/hon är 75 år ! Den som inte vill eller kan får gå i pension tidigare ! Vad är problemet ?
    Givetvis ska den som väljer att gå i pension när han/hon är 68 år ha mindre pengar i pension än den som jobbar till han/hon är 73 år. Vad är problemet ?

    Kent Forsén

  • Anonym

    Jag tycker att den som jobbar till 75 ska ha mindre pension än den som går vid t.ex. 60 – den förre kan ju spara av sin lön. Det kan inte den som går i pension vid 60. Ju äldre man blir desto mindre behov har man av pengar.

    Pensionen ska vara densamma för alla, inte bygga på vad man tjänat tidigare.

  • Anonym

    Till ”vedede” !

    Du lever inte i verkligheten ! Det är det många vänsternissar som inte gör !

    Kent Forsén

  • Anonym

    Och det är den kommentar du har till min åsikt? Hmm…

  • Anonym

    Till ”vedede” !

    Ja, åtminstone till åsikten att den som jobbar mindre ska ha mer pension än den som jobbar mer. Så kommer det naturligtvis aldrig att bli, oavsett vad några på ”vänsterkanten” tycker.

    Kent Forsén

  • Anonym

    Den som jobbar fram till 75 gör det pga att det är roligt att jobba, och själva nöjet tycker jag kan räcka som lön.

    Den som inte kan – eller vill – jobba till 75, bör kompenseras med åtminstone lika mycket/litet som den som jobbar får. Den som inte gömmer sig/latar sig på ett jobb, utan hjälper samhället genom att konsumera, bör belönas ordentligt.

    Att konsumera ordentligt och mycket är en underskattad samhällstjänst.

  • Klas

    Problemet är att pesnionsåldern borde sänkas inte höjas. Reinfeldt vill höja den. Finns för övrigt ingen lagstiftning som förhindrar folk att jobba hur länge som helst, intill döden om du vill.

    T o m de så kallade kommunistländerna hade ett värdigare sätt att se på pensionsålder och ålderdomen än moderaten Reinfeldt!

  • Klas

    Arbetarklassen äger inget land men har en hel värld att erövra

    Karl Marx

  • Klas

    Frågan om höjd pensionsålder beror på att vi skulle vara för få som jobbar om tidigast 20 år (inte nu), dvs för få i arbetsför ålder. Utan invandring kommer det problemet snarare bli än större. Invandring är bra efter som många invandrare hör till den yngre generationen och därtill inte kostat skolgång och dagiskostnader. Att folk är arbetslösa beror på en dålig politik där man sänker skatter för främst de rika och välbärgade samt försämrar för sjuka och utsatta, istället för att skapa jobb som utvecklar infrastruktur, förbättrar miljön och utvecklar välfärden. Du är således ute och cyklar.

  • Anonym

    Till Klas !

    Du kan nog glömma ett förslag som går ut på att sänka pensionsåldern, såvida Du inte vill sträva efter ett nytt Grekland !

    Kent Forsén

  • Klas

    Precis som pensionsådern skulle vara orsaken till Greklands kris, de jobbar mer än oss i kalla norden, därtill lever de kortare tid än oss. Det finns helt andra orsaker till krisen, exempelvis att man tvingades hugga ned miljontals olivträd vid EU inträdet och att den övergödda överklassen inte vill betala skatt.

  • Anonym

    Till Klas !

    Den låga pensionsåldern är bara en av detaljerna bakom Greklands kris – den 13:e månadslönen en annan. När det gäller EU vill jag bara tacka svenska folket för att man röstade nej till euron ! Den totala brist på förnuftigt användande av skattebetalarnas pengar som råder inom EU exemplifieras med bl a att man flyttar sina möten mellan Bryssel och Strasbourg för över en miljard om året !
    Vadå förtroende för EU ?

    Kent Forsén

  • Klas

    Och det lär bli bättre utan en 13:e månadslön och med folk arbetslösa istället för med pension, eller? Än sämre köpkraft ocvh spiralen fortsätter än djupare för Grekland.

    När det gäller användandet av skattepengar så är det ju som så att EU socialiserar bankkapitlets förluster till just skattebetalarna emedan vinsterna garanteras för privatkapitalisterna! Det EU gör nu är att låna ut till bankerna för nästintill obefintlig ränta så att bankerna sen kan låna ut till 6-7 % ränta till den Grekiska staten. Detta är inget annat än ett sätt att sänka Grekland än mer fram över!

  • Anonym

    Till Klas !

    Det är dessvärre alltid vi skattebetalare som får stå för alla notor ! Tjänstemän och politiker har väl aldrig något ansvar i ordets rätta bemärkelse ?
    Så är det även inom resten av EU och inte minst i Grekland, som så småningom kanske lämnar Euron bakom sig. Än en gång — tack svenska folket för att Ni var förnuftiga att inte låta Er luras utan röstade nej till Euron – en av Folkpartiets hjärtefrågor (men så förlorade man röster i de senaste valen också) !

    Kent Forsén

  • http://zoega59.blogspot.com/ snawitz

    Vad Reinfeildt är ska vi inte ens nämna med ord.
    Men ingen i dagens regering är som vi andra

  • Anonym

    Bra sagt!

  • http://profile.yahoo.com/F4SKOZBIQUDWZESZNHDIKH5HHU Alexander

    Reinfeldts förslag är på ett sätt en logisk kortsiktig reaktion på hårdnande global konkurrens. Men på längre sikt kan man fråga sig hur hållbart det är att piska fram tillväxt givet sociala och miljömässiga delvis dolda samhällsekonomiska kostnader: http://swedesd.wordpress.com/2012/03/09/call-for-longer-working-life-highlights-dilemma-of-global-competition-through-growth/

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt