Skolan

eva-lis_siren720

Skapa en kursplan för fritids

Publicerad 8 maj, 2012 - 06:30

FRITIDS Fritidshemmen är nonchalerad av många politiker och drabbad av nedskärningar under många år. Samtidigt är fritids är en stor och viktig del av barns vardag idag. Men fritidshemmen är skolpolitikernas blinda fläck. Larmrapporterna har avlöst varandra. Vi anser att fritidshemmen behöver en egen kursplan och har nyligen föreslagit regeringen att utforma en sådan. Hittills har mottagandet varit svalt. Detta trots att Skolinspektionen konstaterar att den reglering som finns i dag inte är tillräcklig, skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Fritidshemmen är skolans styvbarn. Nonchalerad av många politiker och drabbad av nedskärningar under många år. Antalet elever har ökat, samtidigt som antalet fritidshem blivit färre vilket lett till allt större elevgrupper, från drygt 30 barn per grupp 2005 till drygt 38 år 2010.

Samtidigt är fritids är en stor och viktig del av barns vardag idag. Fler än 8 av 10 barn mellan 6-9 år finns i fritidshemmen. Uppgiften är att genom pedagogisk verksamhet komplettera skolan, erbjuda en meningsfull fritid och stödja barnens intellektuella, sociala och emotionella utveckling.

Men fritidshemmen är skolpolitikernas blinda fläck. Larmrapporterna har avlöst varandra. Skolverket har varje år presenterat nedslående statistik i sina årliga rapporter. Redan för två år sedan konstaterade Skolinspektionen – regeringens egen kontrollmyndighet – när den granskade fritidshemmen, att den bristande kvaliteten i många fritidshem kan härledas till otydligheter i styrdokumenten. Läroplanen gäller även för fritidshemmen. Det är bra. Men inte tillräckligt.

Fritidshemmen behöver en egen kursplan. Lärarförbundet har nyligen föreslagit regeringen att utforma en sådan. Hittills har mottagandet varit svalt. Men vi har starkt stöd för starkare styrdokument. Skolinspektionen konstaterar att den reglering som finns i dag ”bara delvis [berör] fritidshemmets lärande- och utvecklingsuppdrag”. Inspektionen menar att styrdokumenten skulle ”behöva konkretiseras för att kunna bidra till en mera enhetlig tillämpning och en jämn och hög kvalitet i de svenska fritidshemmen”.

Lärarförbundet har tidigare utarbetat ett förslag till kursplan för de fritidspedagogiska verksamheterna som överlämnats till utbildningsministern. Med en kursplan ökar målstyrningen av verksamheten – fritidshemmets bidrag till elevens lärande blir tydligare – samtidigt som en kursplan skulle bidra till en ökad likvärdighet i svensk skola.

Regeringen anser att det är möjligt att utveckla fritidshemmens verksamhet inom ramen för den nya skollagen och nya läroplanen och att någon ytterligare reglering inte behövs. Detta trots att regeringens tillsynsmyndighet i sin granskning av fritidshemmen kommit fram till att verksamheten behöver en tydligare styrning.

Lärarförbundet är av en annan uppfattning än regeringen. För att fritidshemmen ska kunna spela en väsentlig roll i elevers lärande och utveckling behöver verksamheten uppgraderas och få en tydligare styrning.

Lärarförbundet vill därför uppmana regeringen att ge Skolverket i uppdrag att komma med förslag på hur en tydligare målstyrning kan utformas för fritidshemmet. Vi har ett färdigt förslag. En kursplan för de fritidspedagogiska verksamheterna som kan träda ikraft i morgon dag. Det skulle vara en viktig pusselbit för att öka alla elevers chans till likvärdiga kunskaper. Fritidshemmen måste vara en självklar del i en strategi för en skola i världsklass.

Eva-Lis Sirén, ordförande, Lärarförbundet

Svara på artikeln

Skriv själv på Debatt